A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Caroline Patrícia Parra Gomes da [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/138557
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-05-2016/000860810.pdf
Resumo: This research, whose scope is in the field of education, studying the trajectory of learning to read by Liesel character in the literary work The book thief, Markus Zusak. Challenging the context of Nazi Germany at war, Liesel steals books to read them, and end up living an intense personal transformation thanks to his relationship with reading, possibly inspiring the flesh reader's route. The study of Liesel reader training aimed to study three aspects of learning a reader in order to contribute to education professionals who may have this study allowance to reflect on possibilities of teaching reading, or about their own reading practices . To achieve this purpose we proposed a theoretical articulation that seek to understand the cognitive, interactional and experiential reader, from a theoretical reference made by the authors Alberto Manguel, Jorge Larrosa, Walter Benjamin and Paulo Freire, among others. In reading Scenes Liesel character, we analyze the three aspects mentioned from the relationship established between her and her fictional books
id UNSP_64f38404060895f49100d3240b21427d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/138557
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leituraReadingLeituraIncentivo à leituraLiteraturaAprendizagemLeitura - Aspectos psicológicosThis research, whose scope is in the field of education, studying the trajectory of learning to read by Liesel character in the literary work The book thief, Markus Zusak. Challenging the context of Nazi Germany at war, Liesel steals books to read them, and end up living an intense personal transformation thanks to his relationship with reading, possibly inspiring the flesh reader's route. The study of Liesel reader training aimed to study three aspects of learning a reader in order to contribute to education professionals who may have this study allowance to reflect on possibilities of teaching reading, or about their own reading practices . To achieve this purpose we proposed a theoretical articulation that seek to understand the cognitive, interactional and experiential reader, from a theoretical reference made by the authors Alberto Manguel, Jorge Larrosa, Walter Benjamin and Paulo Freire, among others. In reading Scenes Liesel character, we analyze the three aspects mentioned from the relationship established between her and her fictional booksEsta pesquisa, cujo escopo está no campo da Educação, estuda a trajetória de aprendizagem da leitura pela personagem Liesel na obra literária A menina que roubava livros, de Markus Zusak. Desafiando o contexto da Alemanha nazista em guerra, Liesel rouba livros para lê-los, e acaba vivendo uma intensa transformação pessoal graças a sua relação com a leitura, possivelmente inspirando o percurso do leitor de carne e osso. O estudo da formação leitora de Liesel teve por objetivo estudar três aspectos da aprendizagem de um leitor, a fim de contribuir com profissionais de educação, que poderão ter neste estudo subsídio para refletir sobre possiblidades do ensino da leitura, ou sobre suas próprias práticas de leitura. Para alcançarmos tal intento propusemos uma articulação teórica que buscasse compreender os aspectos cognitivos, interacionais e experienciais do leitor, a partir de um referencial teórico constituído pelos autores Alberto Manguel, Jorge Larrosa, Walter Benjamin e Paulo Freire, dentre outros. Nas cenas de leitura da personagem Liesel, analisamos os três aspectos referidos a partir da relação estabelecida entre ela e seus livros ficcionaisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ribeiro, Maria Augusta Hermengarda Wurthmann [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Caroline Patrícia Parra Gomes da [UNESP]2016-05-17T16:51:54Z2016-05-17T16:51:54Z2015-12-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis115 f.application/pdfSILVA, Caroline Patrícia Parra Gomes da. A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura. 2015. 115 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015.http://hdl.handle.net/11449/138557000860810http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-05-2016/000860810.pdf33004137064P2Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-29T06:22:56Zoai:repositorio.unesp.br:11449/138557Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:38:12.287314Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura
title A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura
spellingShingle A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura
Silva, Caroline Patrícia Parra Gomes da [UNESP]
Reading
Leitura
Incentivo à leitura
Literatura
Aprendizagem
Leitura - Aspectos psicológicos
title_short A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura
title_full A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura
title_fullStr A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura
title_full_unstemmed A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura
title_sort A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura
author Silva, Caroline Patrícia Parra Gomes da [UNESP]
author_facet Silva, Caroline Patrícia Parra Gomes da [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ribeiro, Maria Augusta Hermengarda Wurthmann [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Caroline Patrícia Parra Gomes da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Reading
Leitura
Incentivo à leitura
Literatura
Aprendizagem
Leitura - Aspectos psicológicos
topic Reading
Leitura
Incentivo à leitura
Literatura
Aprendizagem
Leitura - Aspectos psicológicos
description This research, whose scope is in the field of education, studying the trajectory of learning to read by Liesel character in the literary work The book thief, Markus Zusak. Challenging the context of Nazi Germany at war, Liesel steals books to read them, and end up living an intense personal transformation thanks to his relationship with reading, possibly inspiring the flesh reader's route. The study of Liesel reader training aimed to study three aspects of learning a reader in order to contribute to education professionals who may have this study allowance to reflect on possibilities of teaching reading, or about their own reading practices . To achieve this purpose we proposed a theoretical articulation that seek to understand the cognitive, interactional and experiential reader, from a theoretical reference made by the authors Alberto Manguel, Jorge Larrosa, Walter Benjamin and Paulo Freire, among others. In reading Scenes Liesel character, we analyze the three aspects mentioned from the relationship established between her and her fictional books
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-02
2016-05-17T16:51:54Z
2016-05-17T16:51:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Caroline Patrícia Parra Gomes da. A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura. 2015. 115 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/138557
000860810
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-05-2016/000860810.pdf
33004137064P2
identifier_str_mv SILVA, Caroline Patrícia Parra Gomes da. A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura. 2015. 115 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015.
000860810
33004137064P2
url http://hdl.handle.net/11449/138557
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-05-2016/000860810.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 115 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129343083249664