A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/138557 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-05-2016/000860810.pdf |
Resumo: | This research, whose scope is in the field of education, studying the trajectory of learning to read by Liesel character in the literary work The book thief, Markus Zusak. Challenging the context of Nazi Germany at war, Liesel steals books to read them, and end up living an intense personal transformation thanks to his relationship with reading, possibly inspiring the flesh reader's route. The study of Liesel reader training aimed to study three aspects of learning a reader in order to contribute to education professionals who may have this study allowance to reflect on possibilities of teaching reading, or about their own reading practices . To achieve this purpose we proposed a theoretical articulation that seek to understand the cognitive, interactional and experiential reader, from a theoretical reference made by the authors Alberto Manguel, Jorge Larrosa, Walter Benjamin and Paulo Freire, among others. In reading Scenes Liesel character, we analyze the three aspects mentioned from the relationship established between her and her fictional books |
id |
UNSP_64f38404060895f49100d3240b21427d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/138557 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leituraReadingLeituraIncentivo à leituraLiteraturaAprendizagemLeitura - Aspectos psicológicosThis research, whose scope is in the field of education, studying the trajectory of learning to read by Liesel character in the literary work The book thief, Markus Zusak. Challenging the context of Nazi Germany at war, Liesel steals books to read them, and end up living an intense personal transformation thanks to his relationship with reading, possibly inspiring the flesh reader's route. The study of Liesel reader training aimed to study three aspects of learning a reader in order to contribute to education professionals who may have this study allowance to reflect on possibilities of teaching reading, or about their own reading practices . To achieve this purpose we proposed a theoretical articulation that seek to understand the cognitive, interactional and experiential reader, from a theoretical reference made by the authors Alberto Manguel, Jorge Larrosa, Walter Benjamin and Paulo Freire, among others. In reading Scenes Liesel character, we analyze the three aspects mentioned from the relationship established between her and her fictional booksEsta pesquisa, cujo escopo está no campo da Educação, estuda a trajetória de aprendizagem da leitura pela personagem Liesel na obra literária A menina que roubava livros, de Markus Zusak. Desafiando o contexto da Alemanha nazista em guerra, Liesel rouba livros para lê-los, e acaba vivendo uma intensa transformação pessoal graças a sua relação com a leitura, possivelmente inspirando o percurso do leitor de carne e osso. O estudo da formação leitora de Liesel teve por objetivo estudar três aspectos da aprendizagem de um leitor, a fim de contribuir com profissionais de educação, que poderão ter neste estudo subsídio para refletir sobre possiblidades do ensino da leitura, ou sobre suas próprias práticas de leitura. Para alcançarmos tal intento propusemos uma articulação teórica que buscasse compreender os aspectos cognitivos, interacionais e experienciais do leitor, a partir de um referencial teórico constituído pelos autores Alberto Manguel, Jorge Larrosa, Walter Benjamin e Paulo Freire, dentre outros. Nas cenas de leitura da personagem Liesel, analisamos os três aspectos referidos a partir da relação estabelecida entre ela e seus livros ficcionaisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ribeiro, Maria Augusta Hermengarda Wurthmann [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Caroline Patrícia Parra Gomes da [UNESP]2016-05-17T16:51:54Z2016-05-17T16:51:54Z2015-12-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis115 f.application/pdfSILVA, Caroline Patrícia Parra Gomes da. A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura. 2015. 115 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015.http://hdl.handle.net/11449/138557000860810http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-05-2016/000860810.pdf33004137064P2Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-29T06:22:56Zoai:repositorio.unesp.br:11449/138557Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:38:12.287314Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura |
title |
A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura |
spellingShingle |
A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura Silva, Caroline Patrícia Parra Gomes da [UNESP] Reading Leitura Incentivo à leitura Literatura Aprendizagem Leitura - Aspectos psicológicos |
title_short |
A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura |
title_full |
A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura |
title_fullStr |
A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura |
title_full_unstemmed |
A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura |
title_sort |
A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura |
author |
Silva, Caroline Patrícia Parra Gomes da [UNESP] |
author_facet |
Silva, Caroline Patrícia Parra Gomes da [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ribeiro, Maria Augusta Hermengarda Wurthmann [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Caroline Patrícia Parra Gomes da [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reading Leitura Incentivo à leitura Literatura Aprendizagem Leitura - Aspectos psicológicos |
topic |
Reading Leitura Incentivo à leitura Literatura Aprendizagem Leitura - Aspectos psicológicos |
description |
This research, whose scope is in the field of education, studying the trajectory of learning to read by Liesel character in the literary work The book thief, Markus Zusak. Challenging the context of Nazi Germany at war, Liesel steals books to read them, and end up living an intense personal transformation thanks to his relationship with reading, possibly inspiring the flesh reader's route. The study of Liesel reader training aimed to study three aspects of learning a reader in order to contribute to education professionals who may have this study allowance to reflect on possibilities of teaching reading, or about their own reading practices . To achieve this purpose we proposed a theoretical articulation that seek to understand the cognitive, interactional and experiential reader, from a theoretical reference made by the authors Alberto Manguel, Jorge Larrosa, Walter Benjamin and Paulo Freire, among others. In reading Scenes Liesel character, we analyze the three aspects mentioned from the relationship established between her and her fictional books |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-02 2016-05-17T16:51:54Z 2016-05-17T16:51:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Caroline Patrícia Parra Gomes da. A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura. 2015. 115 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015. http://hdl.handle.net/11449/138557 000860810 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-05-2016/000860810.pdf 33004137064P2 |
identifier_str_mv |
SILVA, Caroline Patrícia Parra Gomes da. A menina que roubava livros: Liesel e a aprendizagem da leitura. 2015. 115 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015. 000860810 33004137064P2 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/138557 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-05-2016/000860810.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
115 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129343083249664 |