O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Benedito de Jesus Pinheira
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Duarte, Newton [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302012000400006
http://hdl.handle.net/11449/73617
Resumo: This paper makes a characterization of pedagogical conceptions found in the educational informatics literature in Brazil as well as in the work of Seymour Papert given the undeniable influence of this author in that literature. We identified a strong hegemony in this field of learning-to-learn pedagogy by means of constructivism, constructionism, learning projects and pedagogy of competencies among others. We make a critical analysis of these trends in light of the historical-critical pedagogy pointing to a number of aspects that need further discussion, highlighting the problematic opposition between teaching and learning.
id UNSP_64f7eebacefb058aa3f39d1402ebee90
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/73617
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O lema aprender a aprender na literatura de informática educativaThe slogan learning to learn in the educational informatics literatureEducational informaticsHistorical-critical pedagogyLearning to learnThis paper makes a characterization of pedagogical conceptions found in the educational informatics literature in Brazil as well as in the work of Seymour Papert given the undeniable influence of this author in that literature. We identified a strong hegemony in this field of learning-to-learn pedagogy by means of constructivism, constructionism, learning projects and pedagogy of competencies among others. We make a critical analysis of these trends in light of the historical-critical pedagogy pointing to a number of aspects that need further discussion, highlighting the problematic opposition between teaching and learning.Este artigo faz uma análise das concepções pedagógicas presentes na literatura nacional de informática educativa, assim como na obra de Seymour Papert, dada a influência incontestável desse autor na referida literatura. Identificamos nesse campo uma forte hegemonia das pedagogias do aprender a aprender, pela via do construtivismo, do construcionismo, dos projetos de aprendizagem e da pedagogia das competências, entre outros. Fazemos uma análise crítica dessas tendências à luz da pedagogia históricocrítica, apontando um conjunto de aspectos que carecem de análise aprofundada, com destaque para a problemática contraposição entre ensino e aprendizagem.Faculdade de Computação Universidade Federal do Pará (UFPA)Departamento de Psicologia da Educação Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)Departamento de Psicologia da Educação Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)Universidade Federal do Pará (UFPA)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ferreira, Benedito de Jesus PinheiraDuarte, Newton [UNESP]2014-05-27T11:27:05Z2014-05-27T11:27:05Z2012-10-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1019-1035application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302012000400006Educacao e Sociedade, v. 33, n. 121, p. 1019-1035, 2012.0101-73301678-4626http://hdl.handle.net/11449/7361710.1590/S0101-73302012000400006S0101-733020120004000062-s2.0-848735011842-s2.0-84873501184.pdf2161593951236436Scopusreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducacao e Sociedade0,331info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/73617Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-11T14:25:01Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa
The slogan learning to learn in the educational informatics literature
title O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa
spellingShingle O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa
Ferreira, Benedito de Jesus Pinheira
Educational informatics
Historical-critical pedagogy
Learning to learn
title_short O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa
title_full O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa
title_fullStr O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa
title_full_unstemmed O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa
title_sort O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa
author Ferreira, Benedito de Jesus Pinheira
author_facet Ferreira, Benedito de Jesus Pinheira
Duarte, Newton [UNESP]
author_role author
author2 Duarte, Newton [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará (UFPA)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Benedito de Jesus Pinheira
Duarte, Newton [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educational informatics
Historical-critical pedagogy
Learning to learn
topic Educational informatics
Historical-critical pedagogy
Learning to learn
description This paper makes a characterization of pedagogical conceptions found in the educational informatics literature in Brazil as well as in the work of Seymour Papert given the undeniable influence of this author in that literature. We identified a strong hegemony in this field of learning-to-learn pedagogy by means of constructivism, constructionism, learning projects and pedagogy of competencies among others. We make a critical analysis of these trends in light of the historical-critical pedagogy pointing to a number of aspects that need further discussion, highlighting the problematic opposition between teaching and learning.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-01
2014-05-27T11:27:05Z
2014-05-27T11:27:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302012000400006
Educacao e Sociedade, v. 33, n. 121, p. 1019-1035, 2012.
0101-7330
1678-4626
http://hdl.handle.net/11449/73617
10.1590/S0101-73302012000400006
S0101-73302012000400006
2-s2.0-84873501184
2-s2.0-84873501184.pdf
2161593951236436
url http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302012000400006
http://hdl.handle.net/11449/73617
identifier_str_mv Educacao e Sociedade, v. 33, n. 121, p. 1019-1035, 2012.
0101-7330
1678-4626
10.1590/S0101-73302012000400006
S0101-73302012000400006
2-s2.0-84873501184
2-s2.0-84873501184.pdf
2161593951236436
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educacao e Sociedade
0,331
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1019-1035
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Scopus
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045303284137984