O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302012000400006 http://hdl.handle.net/11449/73617 |
Resumo: | This paper makes a characterization of pedagogical conceptions found in the educational informatics literature in Brazil as well as in the work of Seymour Papert given the undeniable influence of this author in that literature. We identified a strong hegemony in this field of learning-to-learn pedagogy by means of constructivism, constructionism, learning projects and pedagogy of competencies among others. We make a critical analysis of these trends in light of the historical-critical pedagogy pointing to a number of aspects that need further discussion, highlighting the problematic opposition between teaching and learning. |
id |
UNSP_64f7eebacefb058aa3f39d1402ebee90 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/73617 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O lema aprender a aprender na literatura de informática educativaThe slogan learning to learn in the educational informatics literatureEducational informaticsHistorical-critical pedagogyLearning to learnThis paper makes a characterization of pedagogical conceptions found in the educational informatics literature in Brazil as well as in the work of Seymour Papert given the undeniable influence of this author in that literature. We identified a strong hegemony in this field of learning-to-learn pedagogy by means of constructivism, constructionism, learning projects and pedagogy of competencies among others. We make a critical analysis of these trends in light of the historical-critical pedagogy pointing to a number of aspects that need further discussion, highlighting the problematic opposition between teaching and learning.Este artigo faz uma análise das concepções pedagógicas presentes na literatura nacional de informática educativa, assim como na obra de Seymour Papert, dada a influência incontestável desse autor na referida literatura. Identificamos nesse campo uma forte hegemonia das pedagogias do aprender a aprender, pela via do construtivismo, do construcionismo, dos projetos de aprendizagem e da pedagogia das competências, entre outros. Fazemos uma análise crítica dessas tendências à luz da pedagogia históricocrítica, apontando um conjunto de aspectos que carecem de análise aprofundada, com destaque para a problemática contraposição entre ensino e aprendizagem.Faculdade de Computação Universidade Federal do Pará (UFPA)Departamento de Psicologia da Educação Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)Departamento de Psicologia da Educação Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)Universidade Federal do Pará (UFPA)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ferreira, Benedito de Jesus PinheiraDuarte, Newton [UNESP]2014-05-27T11:27:05Z2014-05-27T11:27:05Z2012-10-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1019-1035application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302012000400006Educacao e Sociedade, v. 33, n. 121, p. 1019-1035, 2012.0101-73301678-4626http://hdl.handle.net/11449/7361710.1590/S0101-73302012000400006S0101-733020120004000062-s2.0-848735011842-s2.0-84873501184.pdf2161593951236436Scopusreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducacao e Sociedade0,331info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/73617Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:48:27.356720Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa The slogan learning to learn in the educational informatics literature |
title |
O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa |
spellingShingle |
O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa Ferreira, Benedito de Jesus Pinheira Educational informatics Historical-critical pedagogy Learning to learn |
title_short |
O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa |
title_full |
O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa |
title_fullStr |
O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa |
title_full_unstemmed |
O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa |
title_sort |
O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa |
author |
Ferreira, Benedito de Jesus Pinheira |
author_facet |
Ferreira, Benedito de Jesus Pinheira Duarte, Newton [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Duarte, Newton [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará (UFPA) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Benedito de Jesus Pinheira Duarte, Newton [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational informatics Historical-critical pedagogy Learning to learn |
topic |
Educational informatics Historical-critical pedagogy Learning to learn |
description |
This paper makes a characterization of pedagogical conceptions found in the educational informatics literature in Brazil as well as in the work of Seymour Papert given the undeniable influence of this author in that literature. We identified a strong hegemony in this field of learning-to-learn pedagogy by means of constructivism, constructionism, learning projects and pedagogy of competencies among others. We make a critical analysis of these trends in light of the historical-critical pedagogy pointing to a number of aspects that need further discussion, highlighting the problematic opposition between teaching and learning. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-01 2014-05-27T11:27:05Z 2014-05-27T11:27:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302012000400006 Educacao e Sociedade, v. 33, n. 121, p. 1019-1035, 2012. 0101-7330 1678-4626 http://hdl.handle.net/11449/73617 10.1590/S0101-73302012000400006 S0101-73302012000400006 2-s2.0-84873501184 2-s2.0-84873501184.pdf 2161593951236436 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302012000400006 http://hdl.handle.net/11449/73617 |
identifier_str_mv |
Educacao e Sociedade, v. 33, n. 121, p. 1019-1035, 2012. 0101-7330 1678-4626 10.1590/S0101-73302012000400006 S0101-73302012000400006 2-s2.0-84873501184 2-s2.0-84873501184.pdf 2161593951236436 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educacao e Sociedade 0,331 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1019-1035 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Scopus reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128704226787328 |