A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/496 http://hdl.handle.net/11449/122399 |
Resumo: | This article has as objective to discuss some topics concerning the supposed crisis of the society of the work and its consequences for the debate in social sciences and also for the work category contextualization in the secondary school curriculum. As the work has represented an important explanation category for the classic social thought, the contemporary paradigm of deep metamorphoses in the world of the work and the advent of the new question (CASTELS, 1995; ROSANVALLON, 1995) backward the necessity to rethink the theoretical shades that base the interpretation of the social life on the current context, when the center position of the work is being questioned. Having taken some theoretical references from the sociology of the work, we search to delineate on a brief way the quarrel about the dimensions of the social and political phenomena these days and the importance of this debate on the contextualization of the secondary school curriculum contents. |
id |
UNSP_654c81316241f96e166c704f1b84ad2a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122399 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médioThe crisis in the society of the work and its importance on the contextualization of the secondary school curriculum contentscrise da sociedade do trabalhoeducação e trabalhocontextualização dos conteúdos curriculares do ensino médiosociety of the workeducation and workcontextualization of secondary school curriculum contentsThis article has as objective to discuss some topics concerning the supposed crisis of the society of the work and its consequences for the debate in social sciences and also for the work category contextualization in the secondary school curriculum. As the work has represented an important explanation category for the classic social thought, the contemporary paradigm of deep metamorphoses in the world of the work and the advent of the new question (CASTELS, 1995; ROSANVALLON, 1995) backward the necessity to rethink the theoretical shades that base the interpretation of the social life on the current context, when the center position of the work is being questioned. Having taken some theoretical references from the sociology of the work, we search to delineate on a brief way the quarrel about the dimensions of the social and political phenomena these days and the importance of this debate on the contextualization of the secondary school curriculum contents.O artigo tem como objetivo apresentar algumas considerações acerca da suposta crise da sociedade do trabalho e suas conseqüências tanto para o debate nas ciências sociais, como também para a contextualização da categoria trabalho no currículo do ensino médio. Tendo em vista o fato de o trabalho representar para o pensamento social clássico um referencial importante para a explicação dos fenômenos sociais, o paradigma contemporâneo de profundas metamorfoses no mundo do trabalho e o advento da nova questão social (CASTELS, 1995; ROSANVALLON, 1995) trazem a necessidade de repensarmos as matrizes teóricas que fundamentam algumas interpretações da vida social no contexto atual, quando a centralidade do trabalho vem sendo questionada. À luz de alguns referenciais teóricos da sociologia do trabalho, buscamos delinear sob a forma de um ensaio a discussão sobre as dimensões do social e do político na contemporaneidade e a importância desse debate na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio brasileiro.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2665 - Depto de Educação - sala 19, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Centro Universitário Moura Lacerda (CUML)Torres, Julio Cesar [UNESP]David, AlessandraLopes, Silvana Fernandes [UNESP]2015-04-27T11:55:42Z2015-04-27T11:55:42Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article133-150application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/496Org & Demo, v. 11, n. 2, p. 133-150, 2010.1519-0110http://hdl.handle.net/11449/122399ISSN1519-0110-2010-11-02-133-150.pdf73288731416598242743580427184153Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporOrg & Demoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-22T06:17:12Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122399Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:26:46.795452Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio The crisis in the society of the work and its importance on the contextualization of the secondary school curriculum contents |
title |
A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio |
spellingShingle |
A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio Torres, Julio Cesar [UNESP] crise da sociedade do trabalho educação e trabalho contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio society of the work education and work contextualization of secondary school curriculum contents |
title_short |
A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio |
title_full |
A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio |
title_fullStr |
A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio |
title_full_unstemmed |
A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio |
title_sort |
A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio |
author |
Torres, Julio Cesar [UNESP] |
author_facet |
Torres, Julio Cesar [UNESP] David, Alessandra Lopes, Silvana Fernandes [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
David, Alessandra Lopes, Silvana Fernandes [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Centro Universitário Moura Lacerda (CUML) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Torres, Julio Cesar [UNESP] David, Alessandra Lopes, Silvana Fernandes [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
crise da sociedade do trabalho educação e trabalho contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio society of the work education and work contextualization of secondary school curriculum contents |
topic |
crise da sociedade do trabalho educação e trabalho contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio society of the work education and work contextualization of secondary school curriculum contents |
description |
This article has as objective to discuss some topics concerning the supposed crisis of the society of the work and its consequences for the debate in social sciences and also for the work category contextualization in the secondary school curriculum. As the work has represented an important explanation category for the classic social thought, the contemporary paradigm of deep metamorphoses in the world of the work and the advent of the new question (CASTELS, 1995; ROSANVALLON, 1995) backward the necessity to rethink the theoretical shades that base the interpretation of the social life on the current context, when the center position of the work is being questioned. Having taken some theoretical references from the sociology of the work, we search to delineate on a brief way the quarrel about the dimensions of the social and political phenomena these days and the importance of this debate on the contextualization of the secondary school curriculum contents. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2015-04-27T11:55:42Z 2015-04-27T11:55:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/496 Org & Demo, v. 11, n. 2, p. 133-150, 2010. 1519-0110 http://hdl.handle.net/11449/122399 ISSN1519-0110-2010-11-02-133-150.pdf 7328873141659824 2743580427184153 |
url |
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/496 http://hdl.handle.net/11449/122399 |
identifier_str_mv |
Org & Demo, v. 11, n. 2, p. 133-150, 2010. 1519-0110 ISSN1519-0110-2010-11-02-133-150.pdf 7328873141659824 2743580427184153 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Org & Demo |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
133-150 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128933085839360 |