A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Torres, Julio Cesar [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: David, Alessandra, Lopes, Silvana Fernandes [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/496
http://hdl.handle.net/11449/122399
Resumo: This article has as objective to discuss some topics concerning the supposed crisis of the society of the work and its consequences for the debate in social sciences and also for the work category contextualization in the secondary school curriculum. As the work has represented an important explanation category for the classic social thought, the contemporary paradigm of deep metamorphoses in the world of the work and the advent of the new question (CASTELS, 1995; ROSANVALLON, 1995) backward the necessity to rethink the theoretical shades that base the interpretation of the social life on the current context, when the center position of the work is being questioned. Having taken some theoretical references from the sociology of the work, we search to delineate on a brief way the quarrel about the dimensions of the social and political phenomena these days and the importance of this debate on the contextualization of the secondary school curriculum contents.
id UNSP_654c81316241f96e166c704f1b84ad2a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122399
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médioThe crisis in the society of the work and its importance on the contextualization of the secondary school curriculum contentscrise da sociedade do trabalhoeducação e trabalhocontextualização dos conteúdos curriculares do ensino médiosociety of the workeducation and workcontextualization of secondary school curriculum contentsThis article has as objective to discuss some topics concerning the supposed crisis of the society of the work and its consequences for the debate in social sciences and also for the work category contextualization in the secondary school curriculum. As the work has represented an important explanation category for the classic social thought, the contemporary paradigm of deep metamorphoses in the world of the work and the advent of the new question (CASTELS, 1995; ROSANVALLON, 1995) backward the necessity to rethink the theoretical shades that base the interpretation of the social life on the current context, when the center position of the work is being questioned. Having taken some theoretical references from the sociology of the work, we search to delineate on a brief way the quarrel about the dimensions of the social and political phenomena these days and the importance of this debate on the contextualization of the secondary school curriculum contents.O artigo tem como objetivo apresentar algumas considerações acerca da suposta crise da sociedade do trabalho e suas conseqüências tanto para o debate nas ciências sociais, como também para a contextualização da categoria trabalho no currículo do ensino médio. Tendo em vista o fato de o trabalho representar para o pensamento social clássico um referencial importante para a explicação dos fenômenos sociais, o paradigma contemporâneo de profundas metamorfoses no mundo do trabalho e o advento da nova questão social (CASTELS, 1995; ROSANVALLON, 1995) trazem a necessidade de repensarmos as matrizes teóricas que fundamentam algumas interpretações da vida social no contexto atual, quando a centralidade do trabalho vem sendo questionada. À luz de alguns referenciais teóricos da sociologia do trabalho, buscamos delinear sob a forma de um ensaio a discussão sobre as dimensões do social e do político na contemporaneidade e a importância desse debate na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio brasileiro.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2665 - Depto de Educação - sala 19, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Centro Universitário Moura Lacerda (CUML)Torres, Julio Cesar [UNESP]David, AlessandraLopes, Silvana Fernandes [UNESP]2015-04-27T11:55:42Z2015-04-27T11:55:42Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article133-150application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/496Org & Demo, v. 11, n. 2, p. 133-150, 2010.1519-0110http://hdl.handle.net/11449/122399ISSN1519-0110-2010-11-02-133-150.pdf73288731416598242743580427184153Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporOrg & Demoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-22T06:17:12Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122399Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:26:46.795452Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio
The crisis in the society of the work and its importance on the contextualization of the secondary school curriculum contents
title A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio
spellingShingle A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio
Torres, Julio Cesar [UNESP]
crise da sociedade do trabalho
educação e trabalho
contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio
society of the work
education and work
contextualization of secondary school curriculum contents
title_short A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio
title_full A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio
title_fullStr A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio
title_full_unstemmed A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio
title_sort A crise na sociedade do trabalho e sua importância na contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio
author Torres, Julio Cesar [UNESP]
author_facet Torres, Julio Cesar [UNESP]
David, Alessandra
Lopes, Silvana Fernandes [UNESP]
author_role author
author2 David, Alessandra
Lopes, Silvana Fernandes [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Centro Universitário Moura Lacerda (CUML)
dc.contributor.author.fl_str_mv Torres, Julio Cesar [UNESP]
David, Alessandra
Lopes, Silvana Fernandes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv crise da sociedade do trabalho
educação e trabalho
contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio
society of the work
education and work
contextualization of secondary school curriculum contents
topic crise da sociedade do trabalho
educação e trabalho
contextualização dos conteúdos curriculares do ensino médio
society of the work
education and work
contextualization of secondary school curriculum contents
description This article has as objective to discuss some topics concerning the supposed crisis of the society of the work and its consequences for the debate in social sciences and also for the work category contextualization in the secondary school curriculum. As the work has represented an important explanation category for the classic social thought, the contemporary paradigm of deep metamorphoses in the world of the work and the advent of the new question (CASTELS, 1995; ROSANVALLON, 1995) backward the necessity to rethink the theoretical shades that base the interpretation of the social life on the current context, when the center position of the work is being questioned. Having taken some theoretical references from the sociology of the work, we search to delineate on a brief way the quarrel about the dimensions of the social and political phenomena these days and the importance of this debate on the contextualization of the secondary school curriculum contents.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-04-27T11:55:42Z
2015-04-27T11:55:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/496
Org & Demo, v. 11, n. 2, p. 133-150, 2010.
1519-0110
http://hdl.handle.net/11449/122399
ISSN1519-0110-2010-11-02-133-150.pdf
7328873141659824
2743580427184153
url http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/496
http://hdl.handle.net/11449/122399
identifier_str_mv Org & Demo, v. 11, n. 2, p. 133-150, 2010.
1519-0110
ISSN1519-0110-2010-11-02-133-150.pdf
7328873141659824
2743580427184153
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Org & Demo
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 133-150
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128933085839360