Abordagem textual no ensino de latim
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/44143 http://hdl.handle.net/11449/124856 |
Resumo: | The study of Latin is essentially focused on the receptive writing skills acquisition. For this reason, the teaching of this ancient language should have the readers’ training as its main objective. ! e e" ective understanding of ancient texts depends on a learning process that is based on three competence levels: the language level, the textual level and the intertextual level. As part of this teaching methodology, which seeks to narrow the cultural gap between the ancient and the contemporary world, avoiding anachronistic interpretation of Latin texts, this paper presents strategies that allow students to learn grammar from authentic texts. |
id |
UNSP_66a7d2f5f584137883fa7b76297310d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124856 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Abordagem textual no ensino de latimTextual approach in latin teachingLatin languageEducationReadingClassical CultureLíngua LatinaEnsinoLeituraCultura ClássicaThe study of Latin is essentially focused on the receptive writing skills acquisition. For this reason, the teaching of this ancient language should have the readers’ training as its main objective. ! e e" ective understanding of ancient texts depends on a learning process that is based on three competence levels: the language level, the textual level and the intertextual level. As part of this teaching methodology, which seeks to narrow the cultural gap between the ancient and the contemporary world, avoiding anachronistic interpretation of Latin texts, this paper presents strategies that allow students to learn grammar from authentic texts.O estudo do latim está essencialmente voltado à aquisição de uma competência receptiva escrita. Por essa razão, o ensino dessa língua antiga deve ter como objetivo principal a formação de leitores. A e caz compreensão de textos antigos depende de um processo de aprendizagem que passe por três níveis de competência: o nível linguístico, o nível textual e o nível intertextual. Como parte desse encaminhamento metodológico para o ensino de latim, que procura estreitar o distanciamento cultural existente entre o mundo antigo e o contemporâneo, evitando anacronismos na leitura e na interpretação de textos latinos, apresentam-se estratégias que permitem trabalhar com o estudo da gramática sem dissociá-la da leitura de textos autênticos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Lingüística, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara - Jaú km 1, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Lingüística, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara - Jaú km 1, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Longo, Giovanna [UNESP]2015-07-15T18:27:51Z2015-07-15T18:27:51Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article175-188application/pdfhttp://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/44143Revista ORGANON, v. 29, n. 56, p. 175-188, 2014.2238-8915http://hdl.handle.net/11449/124856ISSN2238-8915-2014-29-56-175-188.pdf8905343215072007Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista ORGANONinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-13T06:36:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124856Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-13T06:36:39Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Abordagem textual no ensino de latim Textual approach in latin teaching |
title |
Abordagem textual no ensino de latim |
spellingShingle |
Abordagem textual no ensino de latim Longo, Giovanna [UNESP] Latin language Education Reading Classical Culture Língua Latina Ensino Leitura Cultura Clássica |
title_short |
Abordagem textual no ensino de latim |
title_full |
Abordagem textual no ensino de latim |
title_fullStr |
Abordagem textual no ensino de latim |
title_full_unstemmed |
Abordagem textual no ensino de latim |
title_sort |
Abordagem textual no ensino de latim |
author |
Longo, Giovanna [UNESP] |
author_facet |
Longo, Giovanna [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Longo, Giovanna [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Latin language Education Reading Classical Culture Língua Latina Ensino Leitura Cultura Clássica |
topic |
Latin language Education Reading Classical Culture Língua Latina Ensino Leitura Cultura Clássica |
description |
The study of Latin is essentially focused on the receptive writing skills acquisition. For this reason, the teaching of this ancient language should have the readers’ training as its main objective. ! e e" ective understanding of ancient texts depends on a learning process that is based on three competence levels: the language level, the textual level and the intertextual level. As part of this teaching methodology, which seeks to narrow the cultural gap between the ancient and the contemporary world, avoiding anachronistic interpretation of Latin texts, this paper presents strategies that allow students to learn grammar from authentic texts. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-07-15T18:27:51Z 2015-07-15T18:27:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/44143 Revista ORGANON, v. 29, n. 56, p. 175-188, 2014. 2238-8915 http://hdl.handle.net/11449/124856 ISSN2238-8915-2014-29-56-175-188.pdf 8905343215072007 |
url |
http://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/44143 http://hdl.handle.net/11449/124856 |
identifier_str_mv |
Revista ORGANON, v. 29, n. 56, p. 175-188, 2014. 2238-8915 ISSN2238-8915-2014-29-56-175-188.pdf 8905343215072007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista ORGANON |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
175-188 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1797790285385695232 |