Abordagem textual no ensino de latim

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Longo, Giovanna [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/44143
http://hdl.handle.net/11449/124856
Resumo: The study of Latin is essentially focused on the receptive writing skills acquisition. For this reason, the teaching of this ancient language should have the readers’ training as its main objective. ! e e" ective understanding of ancient texts depends on a learning process that is based on three competence levels: the language level, the textual level and the intertextual level. As part of this teaching methodology, which seeks to narrow the cultural gap between the ancient and the contemporary world, avoiding anachronistic interpretation of Latin texts, this paper presents strategies that allow students to learn grammar from authentic texts.
id UNSP_66a7d2f5f584137883fa7b76297310d5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124856
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Abordagem textual no ensino de latimTextual approach in latin teachingLatin languageEducationReadingClassical CultureLíngua LatinaEnsinoLeituraCultura ClássicaThe study of Latin is essentially focused on the receptive writing skills acquisition. For this reason, the teaching of this ancient language should have the readers’ training as its main objective. ! e e" ective understanding of ancient texts depends on a learning process that is based on three competence levels: the language level, the textual level and the intertextual level. As part of this teaching methodology, which seeks to narrow the cultural gap between the ancient and the contemporary world, avoiding anachronistic interpretation of Latin texts, this paper presents strategies that allow students to learn grammar from authentic texts.O estudo do latim está essencialmente voltado à aquisição de uma competência receptiva escrita. Por essa razão, o ensino dessa língua antiga deve ter como objetivo principal a formação de leitores. A e caz compreensão de textos antigos depende de um processo de aprendizagem que passe por três níveis de competência: o nível linguístico, o nível textual e o nível intertextual. Como parte desse encaminhamento metodológico para o ensino de latim, que procura estreitar o distanciamento cultural existente entre o mundo antigo e o contemporâneo, evitando anacronismos na leitura e na interpretação de textos latinos, apresentam-se estratégias que permitem trabalhar com o estudo da gramática sem dissociá-la da leitura de textos autênticos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Lingüística, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara - Jaú km 1, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Lingüística, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara - Jaú km 1, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Longo, Giovanna [UNESP]2015-07-15T18:27:51Z2015-07-15T18:27:51Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article175-188application/pdfhttp://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/44143Revista ORGANON, v. 29, n. 56, p. 175-188, 2014.2238-8915http://hdl.handle.net/11449/124856ISSN2238-8915-2014-29-56-175-188.pdf8905343215072007Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista ORGANONinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-13T06:36:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124856Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-13T06:36:39Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Abordagem textual no ensino de latim
Textual approach in latin teaching
title Abordagem textual no ensino de latim
spellingShingle Abordagem textual no ensino de latim
Longo, Giovanna [UNESP]
Latin language
Education
Reading
Classical Culture
Língua Latina
Ensino
Leitura
Cultura Clássica
title_short Abordagem textual no ensino de latim
title_full Abordagem textual no ensino de latim
title_fullStr Abordagem textual no ensino de latim
title_full_unstemmed Abordagem textual no ensino de latim
title_sort Abordagem textual no ensino de latim
author Longo, Giovanna [UNESP]
author_facet Longo, Giovanna [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Longo, Giovanna [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Latin language
Education
Reading
Classical Culture
Língua Latina
Ensino
Leitura
Cultura Clássica
topic Latin language
Education
Reading
Classical Culture
Língua Latina
Ensino
Leitura
Cultura Clássica
description The study of Latin is essentially focused on the receptive writing skills acquisition. For this reason, the teaching of this ancient language should have the readers’ training as its main objective. ! e e" ective understanding of ancient texts depends on a learning process that is based on three competence levels: the language level, the textual level and the intertextual level. As part of this teaching methodology, which seeks to narrow the cultural gap between the ancient and the contemporary world, avoiding anachronistic interpretation of Latin texts, this paper presents strategies that allow students to learn grammar from authentic texts.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:27:51Z
2015-07-15T18:27:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/44143
Revista ORGANON, v. 29, n. 56, p. 175-188, 2014.
2238-8915
http://hdl.handle.net/11449/124856
ISSN2238-8915-2014-29-56-175-188.pdf
8905343215072007
url http://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/44143
http://hdl.handle.net/11449/124856
identifier_str_mv Revista ORGANON, v. 29, n. 56, p. 175-188, 2014.
2238-8915
ISSN2238-8915-2014-29-56-175-188.pdf
8905343215072007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista ORGANON
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 175-188
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797790285385695232