Ensino de latim: reflexão e método

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Longo, Giovanna [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/154627
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/25-07-2017/000888659.pdf
Resumo: The study of Latin is essentially focused on the receptive writing skills acquisition. For this reason, the teaching of this ancient language should have the readers' training as its main objective. The effective understanding of ancient texts depends on a learning process that is based on three competence levels: the language level, the textual level and the intertextual level. From Saussure's language and speech conceptions to Hjelmslev's pluri-planar semiotic concept, it is possible to go from linguistic oppositions, which create sentence meaning, to mechanisms that allow the recognition of the text as a cultural object. As part of this teaching methodology, which seeks to narrow the cultural gap between the ancient and the contemporary world, avoiding anachronistic interpretation of Latin texts, this study presents a systematization of the initial contents of the discipline which aims to provide tools for the understanding of simple sentence structures and case oppositions
id UNSP_70a4388a2d403158ea579b12ac58a527
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/154627
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Ensino de latim: reflexão e métodoTeaching Latin: reflections and methodologyLinguas classicasLíngua latina - Estudo e ensinoSemioticaLeituraLatin languageThe study of Latin is essentially focused on the receptive writing skills acquisition. For this reason, the teaching of this ancient language should have the readers' training as its main objective. The effective understanding of ancient texts depends on a learning process that is based on three competence levels: the language level, the textual level and the intertextual level. From Saussure's language and speech conceptions to Hjelmslev's pluri-planar semiotic concept, it is possible to go from linguistic oppositions, which create sentence meaning, to mechanisms that allow the recognition of the text as a cultural object. As part of this teaching methodology, which seeks to narrow the cultural gap between the ancient and the contemporary world, avoiding anachronistic interpretation of Latin texts, this study presents a systematization of the initial contents of the discipline which aims to provide tools for the understanding of simple sentence structures and case oppositionsO estudo do latim está essencialmente voltado à aquisição de uma competência receptiva escrita. Por essa razão, o ensino dessa língua antiga deve ter como objetivo principal a formação de leitores. A eficaz compreensão de textos antigos depende de um processo de aprendizagem que passe por três níveis de competência: o nível linguístico, o nível textual e o nível intertextual. Da conceituação saussuriana de língua e fala à concepção de semiótica pluriplana de Hjelmslev, é possível ir das oposições linguísticas, que criam sentido na frase, aos mecanismos que permitem reconhecer o texto como objeto cultural. Como parte desse encaminhamento metodológico para o ensino de latim, que procura estreitar o distanciamento cultural existente entre o mundo antigo e o contemporâneo, evitando anacronismos na leitura e na interpretação de textos latinos, apresenta-se uma sistematização da matéria no seu estágio inicial em que se visa à compreensão das estruturas frasais latinas e, com elas, as oposições de casoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Cortina, Arnaldo [UNESP]Prado, João Batista Toledo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Longo, Giovanna [UNESP]2018-07-27T17:13:45Z2018-07-27T17:13:45Z2011-05-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis220 f. : il.application/pdfLONGO, Giovanna. Ensino de latim: reflexão e método. 2011. 220 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2011.http://hdl.handle.net/11449/154627000888659http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/25-07-2017/000888659.pdf33004030009P4Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-02T06:06:17Zoai:repositorio.unesp.br:11449/154627Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-02T06:06:17Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino de latim: reflexão e método
Teaching Latin: reflections and methodology
title Ensino de latim: reflexão e método
spellingShingle Ensino de latim: reflexão e método
Longo, Giovanna [UNESP]
Linguas classicas
Língua latina - Estudo e ensino
Semiotica
Leitura
Latin language
title_short Ensino de latim: reflexão e método
title_full Ensino de latim: reflexão e método
title_fullStr Ensino de latim: reflexão e método
title_full_unstemmed Ensino de latim: reflexão e método
title_sort Ensino de latim: reflexão e método
author Longo, Giovanna [UNESP]
author_facet Longo, Giovanna [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cortina, Arnaldo [UNESP]
Prado, João Batista Toledo [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Longo, Giovanna [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Linguas classicas
Língua latina - Estudo e ensino
Semiotica
Leitura
Latin language
topic Linguas classicas
Língua latina - Estudo e ensino
Semiotica
Leitura
Latin language
description The study of Latin is essentially focused on the receptive writing skills acquisition. For this reason, the teaching of this ancient language should have the readers' training as its main objective. The effective understanding of ancient texts depends on a learning process that is based on three competence levels: the language level, the textual level and the intertextual level. From Saussure's language and speech conceptions to Hjelmslev's pluri-planar semiotic concept, it is possible to go from linguistic oppositions, which create sentence meaning, to mechanisms that allow the recognition of the text as a cultural object. As part of this teaching methodology, which seeks to narrow the cultural gap between the ancient and the contemporary world, avoiding anachronistic interpretation of Latin texts, this study presents a systematization of the initial contents of the discipline which aims to provide tools for the understanding of simple sentence structures and case oppositions
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-05-27
2018-07-27T17:13:45Z
2018-07-27T17:13:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LONGO, Giovanna. Ensino de latim: reflexão e método. 2011. 220 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2011.
http://hdl.handle.net/11449/154627
000888659
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/25-07-2017/000888659.pdf
33004030009P4
identifier_str_mv LONGO, Giovanna. Ensino de latim: reflexão e método. 2011. 220 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2011.
000888659
33004030009P4
url http://hdl.handle.net/11449/154627
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/25-07-2017/000888659.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 220 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797789583048441856