A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salomão, Ana Cristina Biondo [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistadogel.gel.org.br/rg/article/view/18
http://hdl.handle.net/11449/125144
Resumo: This article aims to trace a historical development of language teacher education in Brazil and abroad, as well as to discuss the tenets of Vygotsky’s sociocultural perspective as a theoretical basis on which teacher development can be anchored in the contemporary world. Since learning to teach is now understood as a complex and long process of development, which results from the participation in social practices and contexts associated with teaching and learning, we intend to discuss how such a theory is in line with an interpretive view of reality and provides elements for the (re)construction and transformation of teaching practices. In this view, knowledge is understood as intimate and dynamically linked to experience, highlighting the role of human agency in our own development.
id UNSP_66c28620cd1471edfb17433f04cd5f0b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125144
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguasLearning and teachingTeacher educationSociocultural theoryEnsino e aprendizagem de línguasFormação de professoresTeoria socioculturalThis article aims to trace a historical development of language teacher education in Brazil and abroad, as well as to discuss the tenets of Vygotsky’s sociocultural perspective as a theoretical basis on which teacher development can be anchored in the contemporary world. Since learning to teach is now understood as a complex and long process of development, which results from the participation in social practices and contexts associated with teaching and learning, we intend to discuss how such a theory is in line with an interpretive view of reality and provides elements for the (re)construction and transformation of teaching practices. In this view, knowledge is understood as intimate and dynamically linked to experience, highlighting the role of human agency in our own development.Este artigo pretende traçar um histórico do desenvolvimento da formação de professores de línguas no Brasil e no exterior, assim como discutir os postulados da perspectiva sociocultural, de Vygotsky, como base teórica na qual a formação pode se ancorar na contemporaneidade. Uma vez que aprender a ensinar hoje é entendido como um processo longo e complexo de desenvolvimento, resultado da participação em práticas sociais e contextos associados ao ensino e aprendizagem, pretendemos discutir de que modo tal perspectiva teórica vem ao encontro de uma visão interpretativista da realidade e propicia elementos para a (re)construção e transformação das práticas docentes, colocando o conhecimento como íntima e dinamicamente ligado à experiência e destacando o papel do agenciamento humano em seu próprio desenvolvimento.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Salomão, Ana Cristina Biondo [UNESP]2015-07-15T18:28:31Z2015-07-15T18:28:31Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article42-76application/pdfhttp://revistadogel.gel.org.br/rg/article/view/18Revista do GEL, v. 10, n. 2, p. 42-76, 2013.1984-591Xhttp://hdl.handle.net/11449/125144ISSN1984-591X-2013-10-02-42-76.pdf2162057108800301Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista do GELinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T20:06:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125144Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-10T20:06:43Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas
title A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas
spellingShingle A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas
Salomão, Ana Cristina Biondo [UNESP]
Learning and teaching
Teacher education
Sociocultural theory
Ensino e aprendizagem de línguas
Formação de professores
Teoria sociocultural
title_short A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas
title_full A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas
title_fullStr A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas
title_full_unstemmed A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas
title_sort A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas
author Salomão, Ana Cristina Biondo [UNESP]
author_facet Salomão, Ana Cristina Biondo [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Salomão, Ana Cristina Biondo [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Learning and teaching
Teacher education
Sociocultural theory
Ensino e aprendizagem de línguas
Formação de professores
Teoria sociocultural
topic Learning and teaching
Teacher education
Sociocultural theory
Ensino e aprendizagem de línguas
Formação de professores
Teoria sociocultural
description This article aims to trace a historical development of language teacher education in Brazil and abroad, as well as to discuss the tenets of Vygotsky’s sociocultural perspective as a theoretical basis on which teacher development can be anchored in the contemporary world. Since learning to teach is now understood as a complex and long process of development, which results from the participation in social practices and contexts associated with teaching and learning, we intend to discuss how such a theory is in line with an interpretive view of reality and provides elements for the (re)construction and transformation of teaching practices. In this view, knowledge is understood as intimate and dynamically linked to experience, highlighting the role of human agency in our own development.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-07-15T18:28:31Z
2015-07-15T18:28:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistadogel.gel.org.br/rg/article/view/18
Revista do GEL, v. 10, n. 2, p. 42-76, 2013.
1984-591X
http://hdl.handle.net/11449/125144
ISSN1984-591X-2013-10-02-42-76.pdf
2162057108800301
url http://revistadogel.gel.org.br/rg/article/view/18
http://hdl.handle.net/11449/125144
identifier_str_mv Revista do GEL, v. 10, n. 2, p. 42-76, 2013.
1984-591X
ISSN1984-591X-2013-10-02-42-76.pdf
2162057108800301
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista do GEL
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 42-76
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803650123265212416