A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistadogel.gel.org.br/rg/article/view/18 http://hdl.handle.net/11449/125144 |
Resumo: | This article aims to trace a historical development of language teacher education in Brazil and abroad, as well as to discuss the tenets of Vygotsky’s sociocultural perspective as a theoretical basis on which teacher development can be anchored in the contemporary world. Since learning to teach is now understood as a complex and long process of development, which results from the participation in social practices and contexts associated with teaching and learning, we intend to discuss how such a theory is in line with an interpretive view of reality and provides elements for the (re)construction and transformation of teaching practices. In this view, knowledge is understood as intimate and dynamically linked to experience, highlighting the role of human agency in our own development. |
id |
UNSP_66c28620cd1471edfb17433f04cd5f0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125144 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguasLearning and teachingTeacher educationSociocultural theoryEnsino e aprendizagem de línguasFormação de professoresTeoria socioculturalThis article aims to trace a historical development of language teacher education in Brazil and abroad, as well as to discuss the tenets of Vygotsky’s sociocultural perspective as a theoretical basis on which teacher development can be anchored in the contemporary world. Since learning to teach is now understood as a complex and long process of development, which results from the participation in social practices and contexts associated with teaching and learning, we intend to discuss how such a theory is in line with an interpretive view of reality and provides elements for the (re)construction and transformation of teaching practices. In this view, knowledge is understood as intimate and dynamically linked to experience, highlighting the role of human agency in our own development.Este artigo pretende traçar um histórico do desenvolvimento da formação de professores de línguas no Brasil e no exterior, assim como discutir os postulados da perspectiva sociocultural, de Vygotsky, como base teórica na qual a formação pode se ancorar na contemporaneidade. Uma vez que aprender a ensinar hoje é entendido como um processo longo e complexo de desenvolvimento, resultado da participação em práticas sociais e contextos associados ao ensino e aprendizagem, pretendemos discutir de que modo tal perspectiva teórica vem ao encontro de uma visão interpretativista da realidade e propicia elementos para a (re)construção e transformação das práticas docentes, colocando o conhecimento como íntima e dinamicamente ligado à experiência e destacando o papel do agenciamento humano em seu próprio desenvolvimento.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Salomão, Ana Cristina Biondo [UNESP]2015-07-15T18:28:31Z2015-07-15T18:28:31Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article42-76application/pdfhttp://revistadogel.gel.org.br/rg/article/view/18Revista do GEL, v. 10, n. 2, p. 42-76, 2013.1984-591Xhttp://hdl.handle.net/11449/125144ISSN1984-591X-2013-10-02-42-76.pdf2162057108800301Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista do GELinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T20:06:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125144Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-10T20:06:43Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas |
title |
A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas |
spellingShingle |
A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas Salomão, Ana Cristina Biondo [UNESP] Learning and teaching Teacher education Sociocultural theory Ensino e aprendizagem de línguas Formação de professores Teoria sociocultural |
title_short |
A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas |
title_full |
A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas |
title_fullStr |
A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas |
title_full_unstemmed |
A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas |
title_sort |
A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas |
author |
Salomão, Ana Cristina Biondo [UNESP] |
author_facet |
Salomão, Ana Cristina Biondo [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Salomão, Ana Cristina Biondo [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning and teaching Teacher education Sociocultural theory Ensino e aprendizagem de línguas Formação de professores Teoria sociocultural |
topic |
Learning and teaching Teacher education Sociocultural theory Ensino e aprendizagem de línguas Formação de professores Teoria sociocultural |
description |
This article aims to trace a historical development of language teacher education in Brazil and abroad, as well as to discuss the tenets of Vygotsky’s sociocultural perspective as a theoretical basis on which teacher development can be anchored in the contemporary world. Since learning to teach is now understood as a complex and long process of development, which results from the participation in social practices and contexts associated with teaching and learning, we intend to discuss how such a theory is in line with an interpretive view of reality and provides elements for the (re)construction and transformation of teaching practices. In this view, knowledge is understood as intimate and dynamically linked to experience, highlighting the role of human agency in our own development. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-07-15T18:28:31Z 2015-07-15T18:28:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistadogel.gel.org.br/rg/article/view/18 Revista do GEL, v. 10, n. 2, p. 42-76, 2013. 1984-591X http://hdl.handle.net/11449/125144 ISSN1984-591X-2013-10-02-42-76.pdf 2162057108800301 |
url |
http://revistadogel.gel.org.br/rg/article/view/18 http://hdl.handle.net/11449/125144 |
identifier_str_mv |
Revista do GEL, v. 10, n. 2, p. 42-76, 2013. 1984-591X ISSN1984-591X-2013-10-02-42-76.pdf 2162057108800301 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista do GEL |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
42-76 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803650123265212416 |