Ensino de latim: reflexão e método
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/154627 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/25-07-2017/000888659.pdf |
Resumo: | The study of Latin is essentially focused on the receptive writing skills acquisition. For this reason, the teaching of this ancient language should have the readers' training as its main objective. The effective understanding of ancient texts depends on a learning process that is based on three competence levels: the language level, the textual level and the intertextual level. From Saussure's language and speech conceptions to Hjelmslev's pluri-planar semiotic concept, it is possible to go from linguistic oppositions, which create sentence meaning, to mechanisms that allow the recognition of the text as a cultural object. As part of this teaching methodology, which seeks to narrow the cultural gap between the ancient and the contemporary world, avoiding anachronistic interpretation of Latin texts, this study presents a systematization of the initial contents of the discipline which aims to provide tools for the understanding of simple sentence structures and case oppositions |
id |
UNSP_70a4388a2d403158ea579b12ac58a527 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/154627 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Ensino de latim: reflexão e métodoTeaching Latin: reflections and methodologyLinguas classicasLíngua latina - Estudo e ensinoSemioticaLeituraLatin languageThe study of Latin is essentially focused on the receptive writing skills acquisition. For this reason, the teaching of this ancient language should have the readers' training as its main objective. The effective understanding of ancient texts depends on a learning process that is based on three competence levels: the language level, the textual level and the intertextual level. From Saussure's language and speech conceptions to Hjelmslev's pluri-planar semiotic concept, it is possible to go from linguistic oppositions, which create sentence meaning, to mechanisms that allow the recognition of the text as a cultural object. As part of this teaching methodology, which seeks to narrow the cultural gap between the ancient and the contemporary world, avoiding anachronistic interpretation of Latin texts, this study presents a systematization of the initial contents of the discipline which aims to provide tools for the understanding of simple sentence structures and case oppositionsO estudo do latim está essencialmente voltado à aquisição de uma competência receptiva escrita. Por essa razão, o ensino dessa língua antiga deve ter como objetivo principal a formação de leitores. A eficaz compreensão de textos antigos depende de um processo de aprendizagem que passe por três níveis de competência: o nível linguístico, o nível textual e o nível intertextual. Da conceituação saussuriana de língua e fala à concepção de semiótica pluriplana de Hjelmslev, é possível ir das oposições linguísticas, que criam sentido na frase, aos mecanismos que permitem reconhecer o texto como objeto cultural. Como parte desse encaminhamento metodológico para o ensino de latim, que procura estreitar o distanciamento cultural existente entre o mundo antigo e o contemporâneo, evitando anacronismos na leitura e na interpretação de textos latinos, apresenta-se uma sistematização da matéria no seu estágio inicial em que se visa à compreensão das estruturas frasais latinas e, com elas, as oposições de casoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Cortina, Arnaldo [UNESP]Prado, João Batista Toledo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Longo, Giovanna [UNESP]2018-07-27T17:13:45Z2018-07-27T17:13:45Z2011-05-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis220 f. : il.application/pdfLONGO, Giovanna. Ensino de latim: reflexão e método. 2011. 220 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2011.http://hdl.handle.net/11449/154627000888659http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/25-07-2017/000888659.pdf33004030009P4Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-02T06:06:17Zoai:repositorio.unesp.br:11449/154627Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-02T06:06:17Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino de latim: reflexão e método Teaching Latin: reflections and methodology |
title |
Ensino de latim: reflexão e método |
spellingShingle |
Ensino de latim: reflexão e método Longo, Giovanna [UNESP] Linguas classicas Língua latina - Estudo e ensino Semiotica Leitura Latin language |
title_short |
Ensino de latim: reflexão e método |
title_full |
Ensino de latim: reflexão e método |
title_fullStr |
Ensino de latim: reflexão e método |
title_full_unstemmed |
Ensino de latim: reflexão e método |
title_sort |
Ensino de latim: reflexão e método |
author |
Longo, Giovanna [UNESP] |
author_facet |
Longo, Giovanna [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Cortina, Arnaldo [UNESP] Prado, João Batista Toledo [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Longo, Giovanna [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguas classicas Língua latina - Estudo e ensino Semiotica Leitura Latin language |
topic |
Linguas classicas Língua latina - Estudo e ensino Semiotica Leitura Latin language |
description |
The study of Latin is essentially focused on the receptive writing skills acquisition. For this reason, the teaching of this ancient language should have the readers' training as its main objective. The effective understanding of ancient texts depends on a learning process that is based on three competence levels: the language level, the textual level and the intertextual level. From Saussure's language and speech conceptions to Hjelmslev's pluri-planar semiotic concept, it is possible to go from linguistic oppositions, which create sentence meaning, to mechanisms that allow the recognition of the text as a cultural object. As part of this teaching methodology, which seeks to narrow the cultural gap between the ancient and the contemporary world, avoiding anachronistic interpretation of Latin texts, this study presents a systematization of the initial contents of the discipline which aims to provide tools for the understanding of simple sentence structures and case oppositions |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-05-27 2018-07-27T17:13:45Z 2018-07-27T17:13:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LONGO, Giovanna. Ensino de latim: reflexão e método. 2011. 220 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2011. http://hdl.handle.net/11449/154627 000888659 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/25-07-2017/000888659.pdf 33004030009P4 |
identifier_str_mv |
LONGO, Giovanna. Ensino de latim: reflexão e método. 2011. 220 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2011. 000888659 33004030009P4 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/154627 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/25-07-2017/000888659.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
220 f. : il. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799964786118623232 |