Significados atribuídos ao tema “Mudanças Climáticas” em Livros Didáticos de Ciências Naturais do Ensino Fundamental II Aprovados pelo PNLD de 2014
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190113 http://hdl.handle.net/11449/157984 |
Resumo: | Abstract: This research aimed to identify and analyze the meanings attributed to the theme Climate Change by Primary School Science’s textbooks, indicated by PNLD 2014. Nineteen of the twenty collections approved by the program were analyzed in accordance with Content Analysis procedures. Data systematization enabled us to build five categories. In general, we can state that the collections present considerations about Climate Change. Some of these are based on current information taken from scientific texts. However, it is interesting to note that the analyzed books do not address this subject from controversy and/or complexities. Addressing the theme’s controversies and complexities could be a significant didactic innovation for these materials. |
id |
UNSP_710e9e7d7e3359878bfcbcc44f53ada9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157984 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Significados atribuídos ao tema “Mudanças Climáticas” em Livros Didáticos de Ciências Naturais do Ensino Fundamental II Aprovados pelo PNLD de 2014MEANINGS ATTRIBUTED TO THE THEME “CLIMATE CHANGE” IN NATURAL SCIENCE’S TEXTBOOKS FOR THE LAST YEARS OF PRIMARY EDUCATION, APPROVED BY 2014 PNLDSignificados atribuidos al tema “Cambios Climáticos” en libros didácticos de las Ciencias Naturales en los últimos años de la Primaria, aprobados por el PNLD del 2014Climate changeControversyTextbooks.Mudanças climáticasControvérsiasLivros didáticos.Abstract: This research aimed to identify and analyze the meanings attributed to the theme Climate Change by Primary School Science’s textbooks, indicated by PNLD 2014. Nineteen of the twenty collections approved by the program were analyzed in accordance with Content Analysis procedures. Data systematization enabled us to build five categories. In general, we can state that the collections present considerations about Climate Change. Some of these are based on current information taken from scientific texts. However, it is interesting to note that the analyzed books do not address this subject from controversy and/or complexities. Addressing the theme’s controversies and complexities could be a significant didactic innovation for these materials.Resumen: Esta investigación tuvo el objetivo de identificar y analizar los significados atribuidos al tema Cambios Climáticos presentes en los libros didácticos de las Ciencias en los últimos años de la Primaria, indicados por el PNLD del 2014. Analizamos diecinueve de las veinte colecciones aprobadas por el programa segundo los procedimientos del Análisis de Contenido. La sistematización de los datos nos ha permitido construir cinco categorías. En general, podemos indicar que las colecciones presentan consideraciones sobre los Cambios Climáticos. Parte de estas están basadas en informaciones actuales retiradas de textos de divulgación científica. Todavía, es interesante indicar que los libros analizados no abordan ese tema a partir de controversias y/o complejidades. El abordaje de las controversias y complejidades del tema podrían ser una innovación didáctica significativa para eses materiales.Resumo: Esta investigação teve como objetivo identificar e analisar os significados atribuídos ao tema Mudanças Climáticas presentes nos livros didáticos de Ciências do ensino fundamental II, indicados pelo PNLD 2014. Analisamos dezenove das vinte coleções aprovadas pelo programa de acordo com os procedimentos da Análise de Conteúdo. A sistematização dos dados nos possibilitou a construção de cinco categorias. De modo geral, podemos indicar que as coleções apresentam considerações sobre as Mudanças Climáticas. Parte destas estão baseadas em informações atuais retiradas de textos de divulgação científica. Todavia, é interessante indicar que os livros analisados não abordam esse tema a partir de controvérsias e/ou complexidades. A abordagem das controvérsias e complexidades do tema poderia vir a ser uma inovação didática significativa para esses materiais.Universidade Estadual PaulistaUniversidade de São PauloUniversidade Estadual PaulistaFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Rumenos, Nijima NovelloSilva, Luciano FernandesCavalari, Rosa Maria Feiteiro2018-11-12T17:27:49Z2018-11-12T17:27:49Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190113Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 19, p. -, 2017.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/15798410.1590/1983-21172017190113S1983-21172017000100213S1983-21172017000100213.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-21T06:22:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157984Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:55:32.274480Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Significados atribuídos ao tema “Mudanças Climáticas” em Livros Didáticos de Ciências Naturais do Ensino Fundamental II Aprovados pelo PNLD de 2014 MEANINGS ATTRIBUTED TO THE THEME “CLIMATE CHANGE” IN NATURAL SCIENCE’S TEXTBOOKS FOR THE LAST YEARS OF PRIMARY EDUCATION, APPROVED BY 2014 PNLD Significados atribuidos al tema “Cambios Climáticos” en libros didácticos de las Ciencias Naturales en los últimos años de la Primaria, aprobados por el PNLD del 2014 |
title |
Significados atribuídos ao tema “Mudanças Climáticas” em Livros Didáticos de Ciências Naturais do Ensino Fundamental II Aprovados pelo PNLD de 2014 |
spellingShingle |
Significados atribuídos ao tema “Mudanças Climáticas” em Livros Didáticos de Ciências Naturais do Ensino Fundamental II Aprovados pelo PNLD de 2014 Rumenos, Nijima Novello Climate change Controversy Textbooks. Mudanças climáticas Controvérsias Livros didáticos. |
title_short |
Significados atribuídos ao tema “Mudanças Climáticas” em Livros Didáticos de Ciências Naturais do Ensino Fundamental II Aprovados pelo PNLD de 2014 |
title_full |
Significados atribuídos ao tema “Mudanças Climáticas” em Livros Didáticos de Ciências Naturais do Ensino Fundamental II Aprovados pelo PNLD de 2014 |
title_fullStr |
Significados atribuídos ao tema “Mudanças Climáticas” em Livros Didáticos de Ciências Naturais do Ensino Fundamental II Aprovados pelo PNLD de 2014 |
title_full_unstemmed |
Significados atribuídos ao tema “Mudanças Climáticas” em Livros Didáticos de Ciências Naturais do Ensino Fundamental II Aprovados pelo PNLD de 2014 |
title_sort |
Significados atribuídos ao tema “Mudanças Climáticas” em Livros Didáticos de Ciências Naturais do Ensino Fundamental II Aprovados pelo PNLD de 2014 |
author |
Rumenos, Nijima Novello |
author_facet |
Rumenos, Nijima Novello Silva, Luciano Fernandes Cavalari, Rosa Maria Feiteiro |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Luciano Fernandes Cavalari, Rosa Maria Feiteiro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rumenos, Nijima Novello Silva, Luciano Fernandes Cavalari, Rosa Maria Feiteiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Climate change Controversy Textbooks. Mudanças climáticas Controvérsias Livros didáticos. |
topic |
Climate change Controversy Textbooks. Mudanças climáticas Controvérsias Livros didáticos. |
description |
Abstract: This research aimed to identify and analyze the meanings attributed to the theme Climate Change by Primary School Science’s textbooks, indicated by PNLD 2014. Nineteen of the twenty collections approved by the program were analyzed in accordance with Content Analysis procedures. Data systematization enabled us to build five categories. In general, we can state that the collections present considerations about Climate Change. Some of these are based on current information taken from scientific texts. However, it is interesting to note that the analyzed books do not address this subject from controversy and/or complexities. Addressing the theme’s controversies and complexities could be a significant didactic innovation for these materials. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2018-11-12T17:27:49Z 2018-11-12T17:27:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190113 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 19, p. -, 2017. 1983-2117 http://hdl.handle.net/11449/157984 10.1590/1983-21172017190113 S1983-21172017000100213 S1983-21172017000100213.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190113 http://hdl.handle.net/11449/157984 |
identifier_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 19, p. -, 2017. 1983-2117 10.1590/1983-21172017190113 S1983-21172017000100213 S1983-21172017000100213.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129264363503616 |