A cultura afro-brasileira na sala de aula: uma proposta de trabalho pedagógio com obras que dialogam com o livro 'Três anjos mulatos do Brasil ', de Rui de Oliveira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.impossibilia.org/publicaciones/ http://hdl.handle.net/11449/126997 |
Resumo: | The theme of African-Brazilian culture is still little explored in the school environment, in spite of the 10.639/03 law which prescribes its mandatory teaching as well as that of African-Brazilian history and African culture in all schools, public and private, from the Elementary School level to High School. Moreover, this law emphasizes the importance that these cultures had in the formation of Brazilian society. Considering this issue, this paper aims to analyze the work Três anjos mulatos do Brasil (2011), by Rui de Oliveira, which brings together three sensitive and touching biographies, followed by beautiful and artistic pictures. hese narratives address the genius of three great artists –Aleijadinho, Mestre Valentim and Father José Maurício–, their styles, their creations and struggle for recognition, as well as the sufering they experienced, primarily caused by racial discrimination. Also, we intend to present in this text a suggested pedagogical use of the work by Oliveira, by applying the “Recepcional” method, as it was deined by Bordini and Aguiar (1993). |
id |
UNSP_722f2f23c12b3116753634cf8c821ffe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/126997 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A cultura afro-brasileira na sala de aula: uma proposta de trabalho pedagógio com obras que dialogam com o livro 'Três anjos mulatos do Brasil ', de Rui de OliveiraAfrican-Brazilian literatureRui de Oliveira“Recepcional” MethodEducationFormation of readerLiteratura BrasileiraLiteratura afro-brasileiraLeitura e formação do leitorThe theme of African-Brazilian culture is still little explored in the school environment, in spite of the 10.639/03 law which prescribes its mandatory teaching as well as that of African-Brazilian history and African culture in all schools, public and private, from the Elementary School level to High School. Moreover, this law emphasizes the importance that these cultures had in the formation of Brazilian society. Considering this issue, this paper aims to analyze the work Três anjos mulatos do Brasil (2011), by Rui de Oliveira, which brings together three sensitive and touching biographies, followed by beautiful and artistic pictures. hese narratives address the genius of three great artists –Aleijadinho, Mestre Valentim and Father José Maurício–, their styles, their creations and struggle for recognition, as well as the sufering they experienced, primarily caused by racial discrimination. Also, we intend to present in this text a suggested pedagogical use of the work by Oliveira, by applying the “Recepcional” method, as it was deined by Bordini and Aguiar (1993).A temática da cultura afro-brasileira ainda é pouco explorada no ambiente escolar, embora exista a Lei 10.639/03 que versa sobre a obrigatoriedade do seu ensino, bem como de sua história e da cultura africana em todas as escolas, públicas e particulares, do Ensino Fundamental até o Ensino Médio. Ademais, ressalta a importância dessas culturas na formação da sociedade brasileira. Pensando nessa questão, o presente trabalho objetiva analisar a obra Três anjos mulatos do Brasil (2011), de Rui de Oliveira, que congrega três biograias sensíveis e comoventes, seguidas de ilustrações belíssimas e artísticas, que abordam, além da genialidade de três grandes artistas –Aleijadinho, Mestre Valentim e padre José Maurício–, seus estilos, suas criações e lutas por reconhecimento, além dos sofrimentos que vivenciaram, sobretudo provocados pela discriminação racial. Também, pretende-se apresentar, neste texto, uma sugestão de trabalho com a obra de Oliveira, aplicando o Método Recepcional, organizado por Bordini e Aguiar (1993).Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Rua Dom Antonio, 2100., Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Rua Dom Antonio, 2100., Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Matsuda, Alice AtsukoFerreira, Eliane Aparecida Galvão Ribeiro [UNESP]2015-08-21T17:53:41Z2015-08-21T17:53:41Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article179-193application/pdfhttp://www.impossibilia.org/publicaciones/Revista Impossibilia, v. 8, n. 1, p. 179-193, 2014.2174-2464http://hdl.handle.net/11449/126997ISSN2174-2464-2014-08-01-179-193.pdf647179103129421139220879760962170000-0002-2564-4270Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Impossibiliainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-04T06:03:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126997Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:58:08.609523Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A cultura afro-brasileira na sala de aula: uma proposta de trabalho pedagógio com obras que dialogam com o livro 'Três anjos mulatos do Brasil ', de Rui de Oliveira |
title |
A cultura afro-brasileira na sala de aula: uma proposta de trabalho pedagógio com obras que dialogam com o livro 'Três anjos mulatos do Brasil ', de Rui de Oliveira |
spellingShingle |
A cultura afro-brasileira na sala de aula: uma proposta de trabalho pedagógio com obras que dialogam com o livro 'Três anjos mulatos do Brasil ', de Rui de Oliveira Matsuda, Alice Atsuko African-Brazilian literature Rui de Oliveira “Recepcional” Method Education Formation of reader Literatura Brasileira Literatura afro-brasileira Leitura e formação do leitor |
title_short |
A cultura afro-brasileira na sala de aula: uma proposta de trabalho pedagógio com obras que dialogam com o livro 'Três anjos mulatos do Brasil ', de Rui de Oliveira |
title_full |
A cultura afro-brasileira na sala de aula: uma proposta de trabalho pedagógio com obras que dialogam com o livro 'Três anjos mulatos do Brasil ', de Rui de Oliveira |
title_fullStr |
A cultura afro-brasileira na sala de aula: uma proposta de trabalho pedagógio com obras que dialogam com o livro 'Três anjos mulatos do Brasil ', de Rui de Oliveira |
title_full_unstemmed |
A cultura afro-brasileira na sala de aula: uma proposta de trabalho pedagógio com obras que dialogam com o livro 'Três anjos mulatos do Brasil ', de Rui de Oliveira |
title_sort |
A cultura afro-brasileira na sala de aula: uma proposta de trabalho pedagógio com obras que dialogam com o livro 'Três anjos mulatos do Brasil ', de Rui de Oliveira |
author |
Matsuda, Alice Atsuko |
author_facet |
Matsuda, Alice Atsuko Ferreira, Eliane Aparecida Galvão Ribeiro [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Eliane Aparecida Galvão Ribeiro [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matsuda, Alice Atsuko Ferreira, Eliane Aparecida Galvão Ribeiro [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
African-Brazilian literature Rui de Oliveira “Recepcional” Method Education Formation of reader Literatura Brasileira Literatura afro-brasileira Leitura e formação do leitor |
topic |
African-Brazilian literature Rui de Oliveira “Recepcional” Method Education Formation of reader Literatura Brasileira Literatura afro-brasileira Leitura e formação do leitor |
description |
The theme of African-Brazilian culture is still little explored in the school environment, in spite of the 10.639/03 law which prescribes its mandatory teaching as well as that of African-Brazilian history and African culture in all schools, public and private, from the Elementary School level to High School. Moreover, this law emphasizes the importance that these cultures had in the formation of Brazilian society. Considering this issue, this paper aims to analyze the work Três anjos mulatos do Brasil (2011), by Rui de Oliveira, which brings together three sensitive and touching biographies, followed by beautiful and artistic pictures. hese narratives address the genius of three great artists –Aleijadinho, Mestre Valentim and Father José Maurício–, their styles, their creations and struggle for recognition, as well as the sufering they experienced, primarily caused by racial discrimination. Also, we intend to present in this text a suggested pedagogical use of the work by Oliveira, by applying the “Recepcional” method, as it was deined by Bordini and Aguiar (1993). |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-08-21T17:53:41Z 2015-08-21T17:53:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.impossibilia.org/publicaciones/ Revista Impossibilia, v. 8, n. 1, p. 179-193, 2014. 2174-2464 http://hdl.handle.net/11449/126997 ISSN2174-2464-2014-08-01-179-193.pdf 6471791031294211 3922087976096217 0000-0002-2564-4270 |
url |
http://www.impossibilia.org/publicaciones/ http://hdl.handle.net/11449/126997 |
identifier_str_mv |
Revista Impossibilia, v. 8, n. 1, p. 179-193, 2014. 2174-2464 ISSN2174-2464-2014-08-01-179-193.pdf 6471791031294211 3922087976096217 0000-0002-2564-4270 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Impossibilia |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
179-193 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128297530294272 |