O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Renata Correia [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/155034
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-03/000694887.pdf
Resumo: In the setting of contemporary political, economical, educational and environmental changes; the teaching of soils in Geography has an important paper in analyses and understanding the landscape transformations. In this regard, the aim of this study is to analyze the occurrence, importance of the topic, consistency of the concepts and activities relevant to the teaching of soils in the proposed curriculum of the State of Sao Paulo (2008), based on the National Curricular Parameters of Geography (2000), and in educational books to Elementary and High School. Furthermore, a sampling questionnaire was applied at eleven Geography teachers of six public schools to identify how the teaching of soils has been worked. This way, after the historical survey about public education politician, the study of contemporary curricular proposals, and the views of teachers opinions, it was found that the soils theme is not broached enough at the books of the proposed curriculum of the State of Sao Paulo and at the educational books which were analyzed although the teachers consider this very important in Geography. Finally, some didactic resources were developed and applied with seventy students to subsidize the teaching of soils with practical and efficient ideas and educational materials.
id UNSP_72b4ec4e2a2a18e01a16a97c1e7835d5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/155034
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SPGeografia - Estudo e ensinoSolosGeografia (Ensino fundamental)Geografia (Ensino médio)In the setting of contemporary political, economical, educational and environmental changes; the teaching of soils in Geography has an important paper in analyses and understanding the landscape transformations. In this regard, the aim of this study is to analyze the occurrence, importance of the topic, consistency of the concepts and activities relevant to the teaching of soils in the proposed curriculum of the State of Sao Paulo (2008), based on the National Curricular Parameters of Geography (2000), and in educational books to Elementary and High School. Furthermore, a sampling questionnaire was applied at eleven Geography teachers of six public schools to identify how the teaching of soils has been worked. This way, after the historical survey about public education politician, the study of contemporary curricular proposals, and the views of teachers opinions, it was found that the soils theme is not broached enough at the books of the proposed curriculum of the State of Sao Paulo and at the educational books which were analyzed although the teachers consider this very important in Geography. Finally, some didactic resources were developed and applied with seventy students to subsidize the teaching of soils with practical and efficient ideas and educational materials.No cenário das mudanças políticas, econômicas, educacionais e ambientais contemporâneas, o ensino de solos na Geografia exerce importante papel na análise e compreensão das transformações na paisagem. Neste sentido, o objetivo geral desse trabalho é analisar a ocorrência, importância do tema, coerência dos conceitos e atividades pertinentes ao ensino de solos na proposta curricular do Estado de São Paulo (2008), com base nos Parâmetros Curriculares Nacionais de Geografia (2000), e em livros didáticos voltados para o Ensino Fundamental II e Médio. Além disso, foi aplicado um questionário de amostragem com onze professores de Geografia de seis escolas da rede pública com a finalidade de identificar como o tema solos tem sido trabalhado. Desta forma, após o levantamento histórico das políticas públicas de educação, o estudo das propostas curriculares contemporâneas, e o conhecimento das opiniões dos professores, constatou-se que esse tema é pouco trabalhado nos cadernos da proposta curricular do Estado de São Paulo e nos livros didáticos analisados, embora os educadores o considerem muito importante. Por fim, alguns recursos didáticos foram desenvolvidos e aplicados com cerca de setenta alunos do 6º ano com o objetivo de subsidiar o ensino de solos com materiais didáticos práticos e eficientes.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Perusi, Maria Cristina [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Costa, Renata Correia [UNESP]2018-08-30T18:19:49Z2018-08-30T18:19:49Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis103 f.application/pdfCOSTA, Renata Correia. O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP. 2012. 103 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista, Campus Experimental de Ourinhos, 2012.http://hdl.handle.net/11449/155034000694887http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-03/000694887.pdf6663145275454266Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-26T20:26:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155034Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:39:03.832656Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP
title O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP
spellingShingle O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP
Costa, Renata Correia [UNESP]
Geografia - Estudo e ensino
Solos
Geografia (Ensino fundamental)
Geografia (Ensino médio)
title_short O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP
title_full O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP
title_fullStr O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP
title_full_unstemmed O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP
title_sort O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP
author Costa, Renata Correia [UNESP]
author_facet Costa, Renata Correia [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Perusi, Maria Cristina [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Renata Correia [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Geografia - Estudo e ensino
Solos
Geografia (Ensino fundamental)
Geografia (Ensino médio)
topic Geografia - Estudo e ensino
Solos
Geografia (Ensino fundamental)
Geografia (Ensino médio)
description In the setting of contemporary political, economical, educational and environmental changes; the teaching of soils in Geography has an important paper in analyses and understanding the landscape transformations. In this regard, the aim of this study is to analyze the occurrence, importance of the topic, consistency of the concepts and activities relevant to the teaching of soils in the proposed curriculum of the State of Sao Paulo (2008), based on the National Curricular Parameters of Geography (2000), and in educational books to Elementary and High School. Furthermore, a sampling questionnaire was applied at eleven Geography teachers of six public schools to identify how the teaching of soils has been worked. This way, after the historical survey about public education politician, the study of contemporary curricular proposals, and the views of teachers opinions, it was found that the soils theme is not broached enough at the books of the proposed curriculum of the State of Sao Paulo and at the educational books which were analyzed although the teachers consider this very important in Geography. Finally, some didactic resources were developed and applied with seventy students to subsidize the teaching of soils with practical and efficient ideas and educational materials.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2018-08-30T18:19:49Z
2018-08-30T18:19:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COSTA, Renata Correia. O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP. 2012. 103 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista, Campus Experimental de Ourinhos, 2012.
http://hdl.handle.net/11449/155034
000694887
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-03/000694887.pdf
6663145275454266
identifier_str_mv COSTA, Renata Correia. O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP. 2012. 103 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista, Campus Experimental de Ourinhos, 2012.
000694887
6663145275454266
url http://hdl.handle.net/11449/155034
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-03/000694887.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 103 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129343980830720