O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/155034 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-03/000694887.pdf |
Resumo: | In the setting of contemporary political, economical, educational and environmental changes; the teaching of soils in Geography has an important paper in analyses and understanding the landscape transformations. In this regard, the aim of this study is to analyze the occurrence, importance of the topic, consistency of the concepts and activities relevant to the teaching of soils in the proposed curriculum of the State of Sao Paulo (2008), based on the National Curricular Parameters of Geography (2000), and in educational books to Elementary and High School. Furthermore, a sampling questionnaire was applied at eleven Geography teachers of six public schools to identify how the teaching of soils has been worked. This way, after the historical survey about public education politician, the study of contemporary curricular proposals, and the views of teachers opinions, it was found that the soils theme is not broached enough at the books of the proposed curriculum of the State of Sao Paulo and at the educational books which were analyzed although the teachers consider this very important in Geography. Finally, some didactic resources were developed and applied with seventy students to subsidize the teaching of soils with practical and efficient ideas and educational materials. |
id |
UNSP_72b4ec4e2a2a18e01a16a97c1e7835d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/155034 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SPGeografia - Estudo e ensinoSolosGeografia (Ensino fundamental)Geografia (Ensino médio)In the setting of contemporary political, economical, educational and environmental changes; the teaching of soils in Geography has an important paper in analyses and understanding the landscape transformations. In this regard, the aim of this study is to analyze the occurrence, importance of the topic, consistency of the concepts and activities relevant to the teaching of soils in the proposed curriculum of the State of Sao Paulo (2008), based on the National Curricular Parameters of Geography (2000), and in educational books to Elementary and High School. Furthermore, a sampling questionnaire was applied at eleven Geography teachers of six public schools to identify how the teaching of soils has been worked. This way, after the historical survey about public education politician, the study of contemporary curricular proposals, and the views of teachers opinions, it was found that the soils theme is not broached enough at the books of the proposed curriculum of the State of Sao Paulo and at the educational books which were analyzed although the teachers consider this very important in Geography. Finally, some didactic resources were developed and applied with seventy students to subsidize the teaching of soils with practical and efficient ideas and educational materials.No cenário das mudanças políticas, econômicas, educacionais e ambientais contemporâneas, o ensino de solos na Geografia exerce importante papel na análise e compreensão das transformações na paisagem. Neste sentido, o objetivo geral desse trabalho é analisar a ocorrência, importância do tema, coerência dos conceitos e atividades pertinentes ao ensino de solos na proposta curricular do Estado de São Paulo (2008), com base nos Parâmetros Curriculares Nacionais de Geografia (2000), e em livros didáticos voltados para o Ensino Fundamental II e Médio. Além disso, foi aplicado um questionário de amostragem com onze professores de Geografia de seis escolas da rede pública com a finalidade de identificar como o tema solos tem sido trabalhado. Desta forma, após o levantamento histórico das políticas públicas de educação, o estudo das propostas curriculares contemporâneas, e o conhecimento das opiniões dos professores, constatou-se que esse tema é pouco trabalhado nos cadernos da proposta curricular do Estado de São Paulo e nos livros didáticos analisados, embora os educadores o considerem muito importante. Por fim, alguns recursos didáticos foram desenvolvidos e aplicados com cerca de setenta alunos do 6º ano com o objetivo de subsidiar o ensino de solos com materiais didáticos práticos e eficientes.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Perusi, Maria Cristina [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Costa, Renata Correia [UNESP]2018-08-30T18:19:49Z2018-08-30T18:19:49Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis103 f.application/pdfCOSTA, Renata Correia. O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP. 2012. 103 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista, Campus Experimental de Ourinhos, 2012.http://hdl.handle.net/11449/155034000694887http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-03/000694887.pdf6663145275454266Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-26T20:26:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155034Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:39:03.832656Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP |
title |
O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP |
spellingShingle |
O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP Costa, Renata Correia [UNESP] Geografia - Estudo e ensino Solos Geografia (Ensino fundamental) Geografia (Ensino médio) |
title_short |
O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP |
title_full |
O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP |
title_fullStr |
O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP |
title_full_unstemmed |
O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP |
title_sort |
O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP |
author |
Costa, Renata Correia [UNESP] |
author_facet |
Costa, Renata Correia [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Perusi, Maria Cristina [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Renata Correia [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geografia - Estudo e ensino Solos Geografia (Ensino fundamental) Geografia (Ensino médio) |
topic |
Geografia - Estudo e ensino Solos Geografia (Ensino fundamental) Geografia (Ensino médio) |
description |
In the setting of contemporary political, economical, educational and environmental changes; the teaching of soils in Geography has an important paper in analyses and understanding the landscape transformations. In this regard, the aim of this study is to analyze the occurrence, importance of the topic, consistency of the concepts and activities relevant to the teaching of soils in the proposed curriculum of the State of Sao Paulo (2008), based on the National Curricular Parameters of Geography (2000), and in educational books to Elementary and High School. Furthermore, a sampling questionnaire was applied at eleven Geography teachers of six public schools to identify how the teaching of soils has been worked. This way, after the historical survey about public education politician, the study of contemporary curricular proposals, and the views of teachers opinions, it was found that the soils theme is not broached enough at the books of the proposed curriculum of the State of Sao Paulo and at the educational books which were analyzed although the teachers consider this very important in Geography. Finally, some didactic resources were developed and applied with seventy students to subsidize the teaching of soils with practical and efficient ideas and educational materials. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2018-08-30T18:19:49Z 2018-08-30T18:19:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
COSTA, Renata Correia. O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP. 2012. 103 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista, Campus Experimental de Ourinhos, 2012. http://hdl.handle.net/11449/155034 000694887 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-03/000694887.pdf 6663145275454266 |
identifier_str_mv |
COSTA, Renata Correia. O ensino de solos na geografia da educação básica no estado de São Paulo e algumas experiências no município de Ourinhos/SP. 2012. 103 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista, Campus Experimental de Ourinhos, 2012. 000694887 6663145275454266 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/155034 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-03/000694887.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
103 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129343980830720 |