Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1638 http://hdl.handle.net/11449/134400 |
Resumo: | This study was performed in two kindergarten classes of the public network education (Botucatu, São Paulo, Brazil). The major aim of the present work was to realize an environmental mapping with the children, inspired on the research-action-participative methodology, which is guided by the evolved group organization about the search of the problems solutions lived by the group. For that, from the mapping, environmental problems more significant were selected, identified at the school and in the surroundings to realize cooperative actions in this environment as a means to deepen our comprehension about then and also problematize their solutions. |
id |
UNSP_73bd9aba0ee1893714227ca33f01d560 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134400 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantilResearch-actionEnvironmental description, kindergartenPesquisa-ação-participativaMapeamento ambientalEducação infantilThis study was performed in two kindergarten classes of the public network education (Botucatu, São Paulo, Brazil). The major aim of the present work was to realize an environmental mapping with the children, inspired on the research-action-participative methodology, which is guided by the evolved group organization about the search of the problems solutions lived by the group. For that, from the mapping, environmental problems more significant were selected, identified at the school and in the surroundings to realize cooperative actions in this environment as a means to deepen our comprehension about then and also problematize their solutions.Este estudo foi desenvolvido junto a crianças de duas salas pré-escolares da rede pública municipal de ensino de Botucatu-SP. Nosso principal objetivo foi realizar um mapeamento ambiental com as crianças, inspirados na metodologia da pesquisa-ação-participativa, que se orienta pela organização do grupo de envolvidos em torno da busca de soluções aos problemas que o grupo vivencia. Para isso, a partir do mapeamento, selecionamos alguns problemas ambientais mais significativos, identificados na escola e seu entorno, para realizar ações coletivas neste ambiente como forma de aprofundamento de nossa compreensão sobre eles, além de problematizar suas soluções.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Botucatu, Distrito de Rubião Júnior, s/n, CEP 18608-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Botucatu, Distrito de Rubião Júnior, s/n, CEP 18608-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Barros, Veronica AlbertoTozoni-Reis, Marília Freitas de Campos [UNESP]2016-03-02T12:56:30Z2016-03-02T12:56:30Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article153-182application/pdfhttps://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1638Cadernos de Educação, v. 34, p. 153-182, 2010.0104-1371http://hdl.handle.net/11449/134400ISSN0104-1371-2010-34-153-182.pdf6169518533653784Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCadernos de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-31T06:16:22Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134400Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:45:12.292067Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil |
title |
Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil |
spellingShingle |
Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil Barros, Veronica Alberto Research-action Environmental description, kindergarten Pesquisa-ação-participativa Mapeamento ambiental Educação infantil |
title_short |
Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil |
title_full |
Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil |
title_fullStr |
Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil |
title_full_unstemmed |
Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil |
title_sort |
Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil |
author |
Barros, Veronica Alberto |
author_facet |
Barros, Veronica Alberto Tozoni-Reis, Marília Freitas de Campos [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Tozoni-Reis, Marília Freitas de Campos [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Veronica Alberto Tozoni-Reis, Marília Freitas de Campos [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Research-action Environmental description, kindergarten Pesquisa-ação-participativa Mapeamento ambiental Educação infantil |
topic |
Research-action Environmental description, kindergarten Pesquisa-ação-participativa Mapeamento ambiental Educação infantil |
description |
This study was performed in two kindergarten classes of the public network education (Botucatu, São Paulo, Brazil). The major aim of the present work was to realize an environmental mapping with the children, inspired on the research-action-participative methodology, which is guided by the evolved group organization about the search of the problems solutions lived by the group. For that, from the mapping, environmental problems more significant were selected, identified at the school and in the surroundings to realize cooperative actions in this environment as a means to deepen our comprehension about then and also problematize their solutions. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2016-03-02T12:56:30Z 2016-03-02T12:56:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1638 Cadernos de Educação, v. 34, p. 153-182, 2010. 0104-1371 http://hdl.handle.net/11449/134400 ISSN0104-1371-2010-34-153-182.pdf 6169518533653784 |
url |
https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1638 http://hdl.handle.net/11449/134400 |
identifier_str_mv |
Cadernos de Educação, v. 34, p. 153-182, 2010. 0104-1371 ISSN0104-1371-2010-34-153-182.pdf 6169518533653784 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Cadernos de Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
153-182 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129354442473472 |