Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Veronica Alberto
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Tozoni-Reis, Marília Freitas de Campos [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1638
http://hdl.handle.net/11449/134400
Resumo: This study was performed in two kindergarten classes of the public network education (Botucatu, São Paulo, Brazil). The major aim of the present work was to realize an environmental mapping with the children, inspired on the research-action-participative methodology, which is guided by the evolved group organization about the search of the problems solutions lived by the group. For that, from the mapping, environmental problems more significant were selected, identified at the school and in the surroundings to realize cooperative actions in this environment as a means to deepen our comprehension about then and also problematize their solutions.
id UNSP_73bd9aba0ee1893714227ca33f01d560
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134400
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantilResearch-actionEnvironmental description, kindergartenPesquisa-ação-participativaMapeamento ambientalEducação infantilThis study was performed in two kindergarten classes of the public network education (Botucatu, São Paulo, Brazil). The major aim of the present work was to realize an environmental mapping with the children, inspired on the research-action-participative methodology, which is guided by the evolved group organization about the search of the problems solutions lived by the group. For that, from the mapping, environmental problems more significant were selected, identified at the school and in the surroundings to realize cooperative actions in this environment as a means to deepen our comprehension about then and also problematize their solutions.Este estudo foi desenvolvido junto a crianças de duas salas pré-escolares da rede pública municipal de ensino de Botucatu-SP. Nosso principal objetivo foi realizar um mapeamento ambiental com as crianças, inspirados na metodologia da pesquisa-ação-participativa, que se orienta pela organização do grupo de envolvidos em torno da busca de soluções aos problemas que o grupo vivencia. Para isso, a partir do mapeamento, selecionamos alguns problemas ambientais mais significativos, identificados na escola e seu entorno, para realizar ações coletivas neste ambiente como forma de aprofundamento de nossa compreensão sobre eles, além de problematizar suas soluções.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Botucatu, Distrito de Rubião Júnior, s/n, CEP 18608-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Botucatu, Distrito de Rubião Júnior, s/n, CEP 18608-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Barros, Veronica AlbertoTozoni-Reis, Marília Freitas de Campos [UNESP]2016-03-02T12:56:30Z2016-03-02T12:56:30Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article153-182application/pdfhttps://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1638Cadernos de Educação, v. 34, p. 153-182, 2010.0104-1371http://hdl.handle.net/11449/134400ISSN0104-1371-2010-34-153-182.pdf6169518533653784Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCadernos de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-31T06:16:22Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134400Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:45:12.292067Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil
title Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil
spellingShingle Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil
Barros, Veronica Alberto
Research-action
Environmental description, kindergarten
Pesquisa-ação-participativa
Mapeamento ambiental
Educação infantil
title_short Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil
title_full Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil
title_fullStr Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil
title_full_unstemmed Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil
title_sort Reinventando o ambiente: educação ambiental na educação infantil
author Barros, Veronica Alberto
author_facet Barros, Veronica Alberto
Tozoni-Reis, Marília Freitas de Campos [UNESP]
author_role author
author2 Tozoni-Reis, Marília Freitas de Campos [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Veronica Alberto
Tozoni-Reis, Marília Freitas de Campos [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Research-action
Environmental description, kindergarten
Pesquisa-ação-participativa
Mapeamento ambiental
Educação infantil
topic Research-action
Environmental description, kindergarten
Pesquisa-ação-participativa
Mapeamento ambiental
Educação infantil
description This study was performed in two kindergarten classes of the public network education (Botucatu, São Paulo, Brazil). The major aim of the present work was to realize an environmental mapping with the children, inspired on the research-action-participative methodology, which is guided by the evolved group organization about the search of the problems solutions lived by the group. For that, from the mapping, environmental problems more significant were selected, identified at the school and in the surroundings to realize cooperative actions in this environment as a means to deepen our comprehension about then and also problematize their solutions.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2016-03-02T12:56:30Z
2016-03-02T12:56:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1638
Cadernos de Educação, v. 34, p. 153-182, 2010.
0104-1371
http://hdl.handle.net/11449/134400
ISSN0104-1371-2010-34-153-182.pdf
6169518533653784
url https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1638
http://hdl.handle.net/11449/134400
identifier_str_mv Cadernos de Educação, v. 34, p. 153-182, 2010.
0104-1371
ISSN0104-1371-2010-34-153-182.pdf
6169518533653784
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Cadernos de Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 153-182
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129354442473472