Protagonistas de séries voltadas para a aprendizagem de alemão: uma análise da representação de falantes interculturais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
DOI: | 10.11606/1982-88372135170 |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.11606/1982-88372135170 http://hdl.handle.net/11449/212113 |
Resumo: | Audiovisual material, such as movies and series, give the teacher the opportunity to point out different types of the target language speakers: native speakers (commonly taken as example) and intercultural speakers (House 2007). Such non-native speakers are the ones who take proper use of the foreign language to communicate. Introducing non-native speakers to the student is importante so they can break the concept of the native speaker as an ideal learning model (Rajagopalan 2012); due to this reason it’s indispensable to have this kind of character properly represented in series and movies. Bearing this in mind, we aim to analyze, in this paper, the series Erste Wege in Deutschland and Jojo sucht das Glück, regarding their main characters (both supposedly intercultural speakers). Two and five episodes from these series respectively have been analyzed, in order to reflect on the main characters, based on the characterization of intercultural speaker from related studies (Byram, Gribkova and Starkey 2002; House 2007; Oliveira 2012). The results point out to a superficial representation of these characters, once they reproduce, in general, typical characteristics of an ideal speaker, which creates stereotyped images of the target language. |
id |
UNSP_7f643bb1b454ca677584bab37cca85c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212113 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Protagonistas de séries voltadas para a aprendizagem de alemão: uma análise da representação de falantes interculturaisProtagonists from webseries aimed at the learning of German: a review of the representation of intercultural speakersteaching and learning of germanintercultural learningintercultural speakeraudiovisual materialsensino e aprendizagem de alemãoensino interculturalfalante interculturalmateriais audiovisuaisAudiovisual material, such as movies and series, give the teacher the opportunity to point out different types of the target language speakers: native speakers (commonly taken as example) and intercultural speakers (House 2007). Such non-native speakers are the ones who take proper use of the foreign language to communicate. Introducing non-native speakers to the student is importante so they can break the concept of the native speaker as an ideal learning model (Rajagopalan 2012); due to this reason it’s indispensable to have this kind of character properly represented in series and movies. Bearing this in mind, we aim to analyze, in this paper, the series Erste Wege in Deutschland and Jojo sucht das Glück, regarding their main characters (both supposedly intercultural speakers). Two and five episodes from these series respectively have been analyzed, in order to reflect on the main characters, based on the characterization of intercultural speaker from related studies (Byram, Gribkova and Starkey 2002; House 2007; Oliveira 2012). The results point out to a superficial representation of these characters, once they reproduce, in general, typical characteristics of an ideal speaker, which creates stereotyped images of the target language.Os materiais audiovisuais, como filmes e seriados, proporcionam ao professor a oportunidade de apontar exemplos de diferentes tipos de falantes da língua-alvo: tanto falantes nativos (comumente tomados como modelo) quanto interculturais (House 2007), sendo estes falantes não nativos que se apropriaram adequadamente da língua estrangeira para a comunicação. Apresentar falantes interculturais ao aluno é importante para que ele possa romper com a concepção de falante nativo ideal como modelo de aprendizagem (Rajagopalan 2012); por essa razão, é imprescindível que esse tipo de personagem seja representado adequadamente em seriados e filmes. Tendo isso em vista, pretendemos analisar, neste trabalho, os seriados Erste Wege in Deutschland e Jojo sucht das Glück, no que se refere a suas protagonistas (ambas, supostamente, falantes interculturais). Foram analisados, respectivamente, dois e cinco episódios das séries, buscando refletir sobre as protagonistas com base na caracterização de falante intercultural nos estudos da área (Byram, Gribkova e Starkey 2002; House 2007; Oliveira 2012). Os resultados apontam para uma representação artificial dessas personagens, pois elas reproduzem, de forma geral, características típicas de um falante idealizado, o qual gera imagens estereotipadas da língua-alvo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita, Faculdade de Ciências e LetrasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita, Faculdade de Ciências e LetrasUniversidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/; Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura AlemãUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Crespo, Arthur Heredia [UNESP]Rozenfeld, Cibele Cecilio De Faria [UNESP]2021-07-14T10:34:47Z2021-07-14T10:34:47Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article170-201application/pdfhttp://dx.doi.org/10.11606/1982-88372135170Pandaemonium Germanicum. Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/; Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã, v. 21, n. 35, p. 170-201, 2018.1982-88371414-1906http://hdl.handle.net/11449/21211310.11606/1982-88372135170S1982-88372018000300170S1982-88372018000300170.pdf09432230458710600000-0001-8915-9541SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPandaemonium Germanicuminfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-16T06:05:49Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212113Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:05:48.553484Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Protagonistas de séries voltadas para a aprendizagem de alemão: uma análise da representação de falantes interculturais Protagonists from webseries aimed at the learning of German: a review of the representation of intercultural speakers |
title |
Protagonistas de séries voltadas para a aprendizagem de alemão: uma análise da representação de falantes interculturais |
spellingShingle |
Protagonistas de séries voltadas para a aprendizagem de alemão: uma análise da representação de falantes interculturais Protagonistas de séries voltadas para a aprendizagem de alemão: uma análise da representação de falantes interculturais Crespo, Arthur Heredia [UNESP] teaching and learning of german intercultural learning intercultural speaker audiovisual materials ensino e aprendizagem de alemão ensino intercultural falante intercultural materiais audiovisuais Crespo, Arthur Heredia [UNESP] teaching and learning of german intercultural learning intercultural speaker audiovisual materials ensino e aprendizagem de alemão ensino intercultural falante intercultural materiais audiovisuais |
title_short |
Protagonistas de séries voltadas para a aprendizagem de alemão: uma análise da representação de falantes interculturais |
title_full |
Protagonistas de séries voltadas para a aprendizagem de alemão: uma análise da representação de falantes interculturais |
title_fullStr |
Protagonistas de séries voltadas para a aprendizagem de alemão: uma análise da representação de falantes interculturais Protagonistas de séries voltadas para a aprendizagem de alemão: uma análise da representação de falantes interculturais |
title_full_unstemmed |
Protagonistas de séries voltadas para a aprendizagem de alemão: uma análise da representação de falantes interculturais Protagonistas de séries voltadas para a aprendizagem de alemão: uma análise da representação de falantes interculturais |
title_sort |
Protagonistas de séries voltadas para a aprendizagem de alemão: uma análise da representação de falantes interculturais |
author |
Crespo, Arthur Heredia [UNESP] |
author_facet |
Crespo, Arthur Heredia [UNESP] Crespo, Arthur Heredia [UNESP] Rozenfeld, Cibele Cecilio De Faria [UNESP] Rozenfeld, Cibele Cecilio De Faria [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Rozenfeld, Cibele Cecilio De Faria [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Crespo, Arthur Heredia [UNESP] Rozenfeld, Cibele Cecilio De Faria [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teaching and learning of german intercultural learning intercultural speaker audiovisual materials ensino e aprendizagem de alemão ensino intercultural falante intercultural materiais audiovisuais |
topic |
teaching and learning of german intercultural learning intercultural speaker audiovisual materials ensino e aprendizagem de alemão ensino intercultural falante intercultural materiais audiovisuais |
description |
Audiovisual material, such as movies and series, give the teacher the opportunity to point out different types of the target language speakers: native speakers (commonly taken as example) and intercultural speakers (House 2007). Such non-native speakers are the ones who take proper use of the foreign language to communicate. Introducing non-native speakers to the student is importante so they can break the concept of the native speaker as an ideal learning model (Rajagopalan 2012); due to this reason it’s indispensable to have this kind of character properly represented in series and movies. Bearing this in mind, we aim to analyze, in this paper, the series Erste Wege in Deutschland and Jojo sucht das Glück, regarding their main characters (both supposedly intercultural speakers). Two and five episodes from these series respectively have been analyzed, in order to reflect on the main characters, based on the characterization of intercultural speaker from related studies (Byram, Gribkova and Starkey 2002; House 2007; Oliveira 2012). The results point out to a superficial representation of these characters, once they reproduce, in general, typical characteristics of an ideal speaker, which creates stereotyped images of the target language. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2021-07-14T10:34:47Z 2021-07-14T10:34:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.11606/1982-88372135170 Pandaemonium Germanicum. Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/; Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã, v. 21, n. 35, p. 170-201, 2018. 1982-8837 1414-1906 http://hdl.handle.net/11449/212113 10.11606/1982-88372135170 S1982-88372018000300170 S1982-88372018000300170.pdf 0943223045871060 0000-0001-8915-9541 |
url |
http://dx.doi.org/10.11606/1982-88372135170 http://hdl.handle.net/11449/212113 |
identifier_str_mv |
Pandaemonium Germanicum. Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/; Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã, v. 21, n. 35, p. 170-201, 2018. 1982-8837 1414-1906 10.11606/1982-88372135170 S1982-88372018000300170 S1982-88372018000300170.pdf 0943223045871060 0000-0001-8915-9541 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Pandaemonium Germanicum |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
170-201 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/; Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/; Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822181656885198848 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.11606/1982-88372135170 |