A evolução tecnológica dos televisores em uma abordagem CTSA aplicada em sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Tais Andrade dos [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/149283
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-01-23/000875910.pdf
Resumo: To identify and to understand the factors that influencing the teaching within the classroom, the teacher provides the power to intervene in their teaching practice. These factors are: (i) academic training; (ii) guidelines for basic education and; (iii) the target audience of the discipline being taught. For teaching physics, this is no different. Understanding the factors that influence teaching practice is of paramount importance. In this work Completion of course a study was made about how it would be possible to make the lessons more interesting discipline, based on the curriculum guidelines of the state of São Paulo. Knowing the factors that influence education, a Didactic Sequence can be created (DS) called The technological evolution of television for the third year of high school. For this sequence, we used the STSE approach process (Science, Technology, Society and Environment) as one of the process that can cover the recommendations of state guidelines. The didactic sequence was applied to a public school in Presidente Prudente through a lecture and through a board game related to the theme. The results showed that students felt more interested and motivated by the fact that the content be addressed in a more interactive way
id UNSP_8a8a988a206d6f9714216896517e86d5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/149283
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A evolução tecnológica dos televisores em uma abordagem CTSA aplicada em sala de aulaFisicaCurriculosFísica - Estudo e ensinoPhysicsTo identify and to understand the factors that influencing the teaching within the classroom, the teacher provides the power to intervene in their teaching practice. These factors are: (i) academic training; (ii) guidelines for basic education and; (iii) the target audience of the discipline being taught. For teaching physics, this is no different. Understanding the factors that influence teaching practice is of paramount importance. In this work Completion of course a study was made about how it would be possible to make the lessons more interesting discipline, based on the curriculum guidelines of the state of São Paulo. Knowing the factors that influence education, a Didactic Sequence can be created (DS) called The technological evolution of television for the third year of high school. For this sequence, we used the STSE approach process (Science, Technology, Society and Environment) as one of the process that can cover the recommendations of state guidelines. The didactic sequence was applied to a public school in Presidente Prudente through a lecture and through a board game related to the theme. The results showed that students felt more interested and motivated by the fact that the content be addressed in a more interactive wayIdentificar e entender os fatores que influenciam o ensino dentro da sala de aula, proporciona ao educador o poder de intervir em sua prática docente. Estes fatores são: (i) formação acadêmica; (ii) diretrizes para a educação básica e; (iii) o público alvo da disciplina a ser ministrada. Para o ensino de Física isso não é diferente. Entender os fatores que influenciam a prática docente é de suma importância. Neste Trabalho de Conclusão de Curso foi efetuado um estudo acerca de como seria possível tornar as aulas da disciplina mais interessantes, baseado nas diretrizes curriculares do estado de São Paulo. Conhecendo os fatores que influenciam o ensino, pode ser criada uma Sequência Didática (SD) denominada A evolução tecnológica dos televisores para a terceira série do Ensino Médio. Para esta sequência foi utilizada a abordagem CTSA (Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente) como um dos processos de abordagem capazes de abranger as recomendações das diretrizes do estado. A sequência didática foi aplicada numa escola da rede pública de Presidente Prudente por meio de uma aula expositiva e através de um jogo de tabuleiro relacionado ao tema. Os resultados mostraram que os alunos se sentiram mais interessados e motivados pelo fato do conteúdo ser abordado de forma mais interativaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza Filho, Moacir Pereira de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Tais Andrade dos [UNESP]2017-03-14T14:45:50Z2017-03-14T14:45:50Z2016-02-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, Tais Andrade dos. A evolução tecnológica dos televisores em uma abordagem CTSA aplicada em sala de aula. 2015. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.http://hdl.handle.net/11449/149283000875910http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-01-23/000875910.pdf9240823312105954Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-19T18:29:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/149283Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:24:54.766146Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A evolução tecnológica dos televisores em uma abordagem CTSA aplicada em sala de aula
title A evolução tecnológica dos televisores em uma abordagem CTSA aplicada em sala de aula
spellingShingle A evolução tecnológica dos televisores em uma abordagem CTSA aplicada em sala de aula
Santos, Tais Andrade dos [UNESP]
Fisica
Curriculos
Física - Estudo e ensino
Physics
title_short A evolução tecnológica dos televisores em uma abordagem CTSA aplicada em sala de aula
title_full A evolução tecnológica dos televisores em uma abordagem CTSA aplicada em sala de aula
title_fullStr A evolução tecnológica dos televisores em uma abordagem CTSA aplicada em sala de aula
title_full_unstemmed A evolução tecnológica dos televisores em uma abordagem CTSA aplicada em sala de aula
title_sort A evolução tecnológica dos televisores em uma abordagem CTSA aplicada em sala de aula
author Santos, Tais Andrade dos [UNESP]
author_facet Santos, Tais Andrade dos [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza Filho, Moacir Pereira de [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Tais Andrade dos [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Fisica
Curriculos
Física - Estudo e ensino
Physics
topic Fisica
Curriculos
Física - Estudo e ensino
Physics
description To identify and to understand the factors that influencing the teaching within the classroom, the teacher provides the power to intervene in their teaching practice. These factors are: (i) academic training; (ii) guidelines for basic education and; (iii) the target audience of the discipline being taught. For teaching physics, this is no different. Understanding the factors that influence teaching practice is of paramount importance. In this work Completion of course a study was made about how it would be possible to make the lessons more interesting discipline, based on the curriculum guidelines of the state of São Paulo. Knowing the factors that influence education, a Didactic Sequence can be created (DS) called The technological evolution of television for the third year of high school. For this sequence, we used the STSE approach process (Science, Technology, Society and Environment) as one of the process that can cover the recommendations of state guidelines. The didactic sequence was applied to a public school in Presidente Prudente through a lecture and through a board game related to the theme. The results showed that students felt more interested and motivated by the fact that the content be addressed in a more interactive way
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-12
2017-03-14T14:45:50Z
2017-03-14T14:45:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Tais Andrade dos. A evolução tecnológica dos televisores em uma abordagem CTSA aplicada em sala de aula. 2015. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/149283
000875910
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-01-23/000875910.pdf
9240823312105954
identifier_str_mv SANTOS, Tais Andrade dos. A evolução tecnológica dos televisores em uma abordagem CTSA aplicada em sala de aula. 2015. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.
000875910
9240823312105954
url http://hdl.handle.net/11449/149283
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-01-23/000875910.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129317488558080