Repensando as situações de aprendizagem em física: proposta de duas sequências didáticas com abordagem CTSA para formação ética do cidadão / Gabriel Scoparo do Espirito Santo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Espirito Santo, Gabriel Scoparo do [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/138396
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/07-04-2016/000860731.pdf
Resumo: In this paper, we seek to contribute to the ethical education of students in physics classes of regular public schools of Sao Paulo state. The goal is to develop ethical reflection as a permanent part of civic education, for this, some learning situations contained in the physics notebooks of Sao Paulo state government (Sao Paulo Faz Escola) are rethought. The themes chosen were the production and consumption of electricity in the country, theme 4 of volume 1 notebook of the 3rd year of high school, and the origin of the universe, theme 4 of volume 2 notebook of the 1st year of high school to employ the concept of Science-Technology-Society-Environment (STSE) movement in physics teaching. The STSE movement advocates an integrated view of science with its social roots and environmental consequences. In this approach the focus is not on context less content learning, but the use of scientific knowledge in a particular technology or situation that allows an improvement or solving a problem, as well as the historical identification of science with the interests of society and with the available technologies, fighting the vision of a linear science and free of economic interests existing in society. Through this approach we intend to allow the discussion of ethical issues without the school content has to be stopped, making ethics effectively a cross-cutting issue, as requested by the Parametros Curriculares Nacionais (PCNs)
id UNSP_b26a2a0e60817448e1216cc44cd9c622
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/138396
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Repensando as situações de aprendizagem em física: proposta de duas sequências didáticas com abordagem CTSA para formação ética do cidadão / Gabriel Scoparo do Espirito SantoFisicaÉticaEducação e EstadoDidáticaFísica - Estudo e ensinoPhysicsIn this paper, we seek to contribute to the ethical education of students in physics classes of regular public schools of Sao Paulo state. The goal is to develop ethical reflection as a permanent part of civic education, for this, some learning situations contained in the physics notebooks of Sao Paulo state government (Sao Paulo Faz Escola) are rethought. The themes chosen were the production and consumption of electricity in the country, theme 4 of volume 1 notebook of the 3rd year of high school, and the origin of the universe, theme 4 of volume 2 notebook of the 1st year of high school to employ the concept of Science-Technology-Society-Environment (STSE) movement in physics teaching. The STSE movement advocates an integrated view of science with its social roots and environmental consequences. In this approach the focus is not on context less content learning, but the use of scientific knowledge in a particular technology or situation that allows an improvement or solving a problem, as well as the historical identification of science with the interests of society and with the available technologies, fighting the vision of a linear science and free of economic interests existing in society. Through this approach we intend to allow the discussion of ethical issues without the school content has to be stopped, making ethics effectively a cross-cutting issue, as requested by the Parametros Curriculares Nacionais (PCNs)Neste trabalho buscamos contribuir para a formação ética dos estudantes durante as aulas de física do ensino regular da escola pública do Estado de São Paulo. O objetivo é desenvolver a reflexão ética corno parte permanente da formação cidadã, para isso são repensadas algumas situações de aprendizagem contidas nos cadernos de física do governo do Estado de São Paulo (São Paulo Faz Escola). Os temas escolhidos foram a produção e consumo de energia elétrica no país, tema 4 do volume 1 do caderno da 3a série do ensino médio, e a origem do universo, tema 4 do volume 2 do caderno da 1a série do ensino médio a fim de empregar a concepção do movimento Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA) no ensino de física. O movimento CTSA defende uma visão integrada da ciência com suas raízes sociais e consequências ambientais. Nessa abordagem o foco não é a aprendizagem de um conteúdo abstraído de contexto, mas a utilização de um conhecimento científico em determinada tecnologia ou situação que possibilite uma melhoria ou resolução de um problema, assim como a identificação histórica da ciência com os interesses da sociedade e com as tecnologias disponíveis, lutando contra a visão de uma ciência linear e isenta dos interesses econômicos vigentes na sociedade. Através dessa abordagem pretendemos possibilitar o debate das questões éticas sem que o conteúdo escolar tenha que ser interrompido, tornando a ética efetivamente um tema transversal, como solicitado pelos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Souza Filho, Moacir Pereira de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Espirito Santo, Gabriel Scoparo do [UNESP]2016-05-17T16:51:06Z2016-05-17T16:51:06Z2015-03-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis92 f. : il.application/pdfESPIRITO SANTO, Gabriel Scoparo do. Repensando as situações de aprendizagem em física: proposta de duas sequências didáticas com abordagem CTSA para formação ética do cidadão / Gabriel Scoparo do Espirito Santo. -. 2015. 92 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.http://hdl.handle.net/11449/138396000860731http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/07-04-2016/000860731.pdf33283010001P59240823312105954Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-20T13:19:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/138396Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:42:32.385295Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Repensando as situações de aprendizagem em física: proposta de duas sequências didáticas com abordagem CTSA para formação ética do cidadão / Gabriel Scoparo do Espirito Santo
title Repensando as situações de aprendizagem em física: proposta de duas sequências didáticas com abordagem CTSA para formação ética do cidadão / Gabriel Scoparo do Espirito Santo
spellingShingle Repensando as situações de aprendizagem em física: proposta de duas sequências didáticas com abordagem CTSA para formação ética do cidadão / Gabriel Scoparo do Espirito Santo
Espirito Santo, Gabriel Scoparo do [UNESP]
Fisica
Ética
Educação e Estado
Didática
Física - Estudo e ensino
Physics
title_short Repensando as situações de aprendizagem em física: proposta de duas sequências didáticas com abordagem CTSA para formação ética do cidadão / Gabriel Scoparo do Espirito Santo
title_full Repensando as situações de aprendizagem em física: proposta de duas sequências didáticas com abordagem CTSA para formação ética do cidadão / Gabriel Scoparo do Espirito Santo
title_fullStr Repensando as situações de aprendizagem em física: proposta de duas sequências didáticas com abordagem CTSA para formação ética do cidadão / Gabriel Scoparo do Espirito Santo
title_full_unstemmed Repensando as situações de aprendizagem em física: proposta de duas sequências didáticas com abordagem CTSA para formação ética do cidadão / Gabriel Scoparo do Espirito Santo
title_sort Repensando as situações de aprendizagem em física: proposta de duas sequências didáticas com abordagem CTSA para formação ética do cidadão / Gabriel Scoparo do Espirito Santo
author Espirito Santo, Gabriel Scoparo do [UNESP]
author_facet Espirito Santo, Gabriel Scoparo do [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza Filho, Moacir Pereira de [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Espirito Santo, Gabriel Scoparo do [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Fisica
Ética
Educação e Estado
Didática
Física - Estudo e ensino
Physics
topic Fisica
Ética
Educação e Estado
Didática
Física - Estudo e ensino
Physics
description In this paper, we seek to contribute to the ethical education of students in physics classes of regular public schools of Sao Paulo state. The goal is to develop ethical reflection as a permanent part of civic education, for this, some learning situations contained in the physics notebooks of Sao Paulo state government (Sao Paulo Faz Escola) are rethought. The themes chosen were the production and consumption of electricity in the country, theme 4 of volume 1 notebook of the 3rd year of high school, and the origin of the universe, theme 4 of volume 2 notebook of the 1st year of high school to employ the concept of Science-Technology-Society-Environment (STSE) movement in physics teaching. The STSE movement advocates an integrated view of science with its social roots and environmental consequences. In this approach the focus is not on context less content learning, but the use of scientific knowledge in a particular technology or situation that allows an improvement or solving a problem, as well as the historical identification of science with the interests of society and with the available technologies, fighting the vision of a linear science and free of economic interests existing in society. Through this approach we intend to allow the discussion of ethical issues without the school content has to be stopped, making ethics effectively a cross-cutting issue, as requested by the Parametros Curriculares Nacionais (PCNs)
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-12
2016-05-17T16:51:06Z
2016-05-17T16:51:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ESPIRITO SANTO, Gabriel Scoparo do. Repensando as situações de aprendizagem em física: proposta de duas sequências didáticas com abordagem CTSA para formação ética do cidadão / Gabriel Scoparo do Espirito Santo. -. 2015. 92 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/138396
000860731
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/07-04-2016/000860731.pdf
33283010001P5
9240823312105954
identifier_str_mv ESPIRITO SANTO, Gabriel Scoparo do. Repensando as situações de aprendizagem em física: proposta de duas sequências didáticas com abordagem CTSA para formação ética do cidadão / Gabriel Scoparo do Espirito Santo. -. 2015. 92 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.
000860731
33283010001P5
9240823312105954
url http://hdl.handle.net/11449/138396
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/07-04-2016/000860731.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 92 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128553339846656