Variantes motivacionais de professores de língua Inglesa em um curso de formação inicial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/65 http://hdl.handle.net/11449/125238 |
Resumo: | This paper aims at discussing the relevance of student-teachers’ motivational variants in an English as a Foreign Language Teacher Education course whose syllabus proposes, since the beginning of the program, the development of students’ proficiency in the target language aligned to EFL teacher education theories. In addition, this study also intends to comprehend how this course structure has been developed, verifying how prospective teachers react towards its proposal. Results indicated relevant aspects related to motivation, since from all participants, many declared their interest in following the teaching career while others revealed interest in developing their English language skills, which indicates that both needs and expectations of these groups seemed to be attained, favoring their motivation to language learning and teaching. |
id |
UNSP_8eb7e498fb11cbff563a2f2f396156fc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125238 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Variantes motivacionais de professores de língua Inglesa em um curso de formação inicialMotivational variants of English student-teachers in a language teacher education courseTeacher educationEnglish as a Foreign LanguageMmotivationLíngua InglesaFormação de ProfessoresMotivaçãoThis paper aims at discussing the relevance of student-teachers’ motivational variants in an English as a Foreign Language Teacher Education course whose syllabus proposes, since the beginning of the program, the development of students’ proficiency in the target language aligned to EFL teacher education theories. In addition, this study also intends to comprehend how this course structure has been developed, verifying how prospective teachers react towards its proposal. Results indicated relevant aspects related to motivation, since from all participants, many declared their interest in following the teaching career while others revealed interest in developing their English language skills, which indicates that both needs and expectations of these groups seemed to be attained, favoring their motivation to language learning and teaching.Este artigo tem como objetivo discutir a relevância de variantes motivacionais de alunos ingressantes em um curso de formação inicial de professores de língua inglesa, que tem em sua proposta pedagógica o desenvolvimento da proficiência na língua-alvo e a construção de conhecimentos acerca dos processos de ensino e aprendizagem de língua estrangeira concomitantemente desde os estágios iniciais do curso. Além disso, busca-se compreender como essa estrutura curricular vem sendo desenvolvida, verificando como os alunos-professores reagem frente à nova proposta. Por meio dos resultados obtidos, foi possível destacar questões relevantes com relação à motivação, uma vez que desses graduandos muitos apresentaram considerável interesse pela atividade docente e aqueles que não possuíam tal perfil, demonstraram-se envolvidos com o aperfeiçoamento da língua inglesa, ou seja, pode-se indicar que tanto as necessidades quanto as expectativas de ambos os grupos estão sendo contempladas no curso, favorecendo a motivação para o ensino e aprendizagem de línguas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, Km 1 - Caixa Postal 174, Campus Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, Km 1 - Caixa Postal 174, Campus Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)Kaneko-Marques, Sandra Mari [UNESP]Kawachi, Cláudia Jotto2015-07-15T18:28:44Z2015-07-15T18:28:44Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article467-494application/pdfhttp://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/65Linguagem & Ensino, v. 13, n. 2, p. 467-494, 2010.1415-1928http://hdl.handle.net/11449/125238ISSN1415-1928-2010-13-02-467-494.pdf7124628942184244Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLinguagem & Ensinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-01T06:16:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125238Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:49:50.466337Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Variantes motivacionais de professores de língua Inglesa em um curso de formação inicial Motivational variants of English student-teachers in a language teacher education course |
title |
Variantes motivacionais de professores de língua Inglesa em um curso de formação inicial |
spellingShingle |
Variantes motivacionais de professores de língua Inglesa em um curso de formação inicial Kaneko-Marques, Sandra Mari [UNESP] Teacher educationEnglish as a Foreign Language Mmotivation Língua Inglesa Formação de Professores Motivação |
title_short |
Variantes motivacionais de professores de língua Inglesa em um curso de formação inicial |
title_full |
Variantes motivacionais de professores de língua Inglesa em um curso de formação inicial |
title_fullStr |
Variantes motivacionais de professores de língua Inglesa em um curso de formação inicial |
title_full_unstemmed |
Variantes motivacionais de professores de língua Inglesa em um curso de formação inicial |
title_sort |
Variantes motivacionais de professores de língua Inglesa em um curso de formação inicial |
author |
Kaneko-Marques, Sandra Mari [UNESP] |
author_facet |
Kaneko-Marques, Sandra Mari [UNESP] Kawachi, Cláudia Jotto |
author_role |
author |
author2 |
Kawachi, Cláudia Jotto |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kaneko-Marques, Sandra Mari [UNESP] Kawachi, Cláudia Jotto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher educationEnglish as a Foreign Language Mmotivation Língua Inglesa Formação de Professores Motivação |
topic |
Teacher educationEnglish as a Foreign Language Mmotivation Língua Inglesa Formação de Professores Motivação |
description |
This paper aims at discussing the relevance of student-teachers’ motivational variants in an English as a Foreign Language Teacher Education course whose syllabus proposes, since the beginning of the program, the development of students’ proficiency in the target language aligned to EFL teacher education theories. In addition, this study also intends to comprehend how this course structure has been developed, verifying how prospective teachers react towards its proposal. Results indicated relevant aspects related to motivation, since from all participants, many declared their interest in following the teaching career while others revealed interest in developing their English language skills, which indicates that both needs and expectations of these groups seemed to be attained, favoring their motivation to language learning and teaching. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2015-07-15T18:28:44Z 2015-07-15T18:28:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/65 Linguagem & Ensino, v. 13, n. 2, p. 467-494, 2010. 1415-1928 http://hdl.handle.net/11449/125238 ISSN1415-1928-2010-13-02-467-494.pdf 7124628942184244 |
url |
http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/65 http://hdl.handle.net/11449/125238 |
identifier_str_mv |
Linguagem & Ensino, v. 13, n. 2, p. 467-494, 2010. 1415-1928 ISSN1415-1928-2010-13-02-467-494.pdf 7124628942184244 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Linguagem & Ensino |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
467-494 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129362994659328 |