Desenhando sobre o fio: o brincar no ensino de artes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/217198 |
Resumo: | Drawing on the wire is a cordless phone that ears and mouth give way to eyes and hands. A recreation that invites us to play for the first time a game already play when they were child, or for a brand new generation, to have a first contact in a somewhat different way. The exchange of these sensory structures implies a change both in the way the message is passed and in its own content. Through drawing and writing, in a staggering process of translation of the sign, we are all interlocutors and emitters of a message that is renewed with each contact. Finally, considering the whole, the game besides being a moment of recreation is an invitation to aesthetic reflection as its practice is itself an exercise in transition between different languages and their respective semiotics. |
id |
UNSP_917efa685930353293a6460bcb77cae7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/217198 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Desenhando sobre o fio: o brincar no ensino de artesDrawing broken phone play: the act of play in art educationDibujando en lo juego teléfono descompuesto: el acto de jugar en la educación artísticaArte-educaçãoBrincarDesenhoTraduçãoAbordagem triangularDrawing on the wire is a cordless phone that ears and mouth give way to eyes and hands. A recreation that invites us to play for the first time a game already play when they were child, or for a brand new generation, to have a first contact in a somewhat different way. The exchange of these sensory structures implies a change both in the way the message is passed and in its own content. Through drawing and writing, in a staggering process of translation of the sign, we are all interlocutors and emitters of a message that is renewed with each contact. Finally, considering the whole, the game besides being a moment of recreation is an invitation to aesthetic reflection as its practice is itself an exercise in transition between different languages and their respective semiotics.Desenhando sobre o fio é um telefone sem fio que ouvidos e boca dão vez à olhos e mãos. Uma recriação que convida a brincarmos pela primeira vez um jogo já experienciado quando criança, ou para a novíssima geração, ter um primeiro contato de modo um tanto diferente. A troca dessas estruturas sensoriais implica uma mudança tanto no modo como é passada a mensagem quanto no próprio conteúdo dessa. Através do desenho e da escrita, num cambaleante processo de tradução do signo, todos somos interlocutores e emissores de uma mensagem que se renova a cada contato. Por fim, considerando seu todo, a brincadeira além de ser um momento de descontração é um convite à reflexão estética à medida que sua prática é por si só um exercício de transição entre diferentes linguagens e suas respectivas semióticas.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Coutinho, Rejane Galvão [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Anjos, Guilherme Blanco dos2022-03-15T14:08:10Z2022-03-15T14:08:10Z2021-03-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/217198porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-12-28T06:15:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/217198Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:30:01.889868Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desenhando sobre o fio: o brincar no ensino de artes Drawing broken phone play: the act of play in art education Dibujando en lo juego teléfono descompuesto: el acto de jugar en la educación artística |
title |
Desenhando sobre o fio: o brincar no ensino de artes |
spellingShingle |
Desenhando sobre o fio: o brincar no ensino de artes Anjos, Guilherme Blanco dos Arte-educação Brincar Desenho Tradução Abordagem triangular |
title_short |
Desenhando sobre o fio: o brincar no ensino de artes |
title_full |
Desenhando sobre o fio: o brincar no ensino de artes |
title_fullStr |
Desenhando sobre o fio: o brincar no ensino de artes |
title_full_unstemmed |
Desenhando sobre o fio: o brincar no ensino de artes |
title_sort |
Desenhando sobre o fio: o brincar no ensino de artes |
author |
Anjos, Guilherme Blanco dos |
author_facet |
Anjos, Guilherme Blanco dos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Coutinho, Rejane Galvão [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Anjos, Guilherme Blanco dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte-educação Brincar Desenho Tradução Abordagem triangular |
topic |
Arte-educação Brincar Desenho Tradução Abordagem triangular |
description |
Drawing on the wire is a cordless phone that ears and mouth give way to eyes and hands. A recreation that invites us to play for the first time a game already play when they were child, or for a brand new generation, to have a first contact in a somewhat different way. The exchange of these sensory structures implies a change both in the way the message is passed and in its own content. Through drawing and writing, in a staggering process of translation of the sign, we are all interlocutors and emitters of a message that is renewed with each contact. Finally, considering the whole, the game besides being a moment of recreation is an invitation to aesthetic reflection as its practice is itself an exercise in transition between different languages and their respective semiotics. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-25 2022-03-15T14:08:10Z 2022-03-15T14:08:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11449/217198 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/217198 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129326604877824 |