LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
DOI: | 10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660 |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660 http://hdl.handle.net/11449/218123 |
Resumo: | The objective of this article is to study philosophical theories about “performative statements” and the artworks Leap into the void by Yves Klein and Action Pants: Genital Panic by VALIE EXPORT, analyzing distinct forms by which the events are triggered in the performance. According to the theories about performative utterances proposed by John Austin and Jacques Derrida, the artist has the power to define the real through his visual and dialectical discourses, in which the action is structured from a previously constructed documentation, understood as real and legitimate by the institution of art. Just like it is evidenced in the artworks of Klein and EXPORT through the diffuse transit of a simulated performance and a performance held in anagora . |
id |
UNSP_98f2cbf6801b6ce5257713b2a7ebeb9c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/218123 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCETHE PERFORMATIVE ACTS AND THE CONSTRUCTION OF EVENTS IN PERFORMANCEOS ATOS PERFORMATIVOS E A CONSTRUÇÃO DOS ACONTECIMENTOS NA PERFORMANCEActionEventPerformative UtterancesPerformanceSimulationAçãoAcontecimentoEnunciados performativosPerformanceSimulaçãoThe objective of this article is to study philosophical theories about “performative statements” and the artworks Leap into the void by Yves Klein and Action Pants: Genital Panic by VALIE EXPORT, analyzing distinct forms by which the events are triggered in the performance. According to the theories about performative utterances proposed by John Austin and Jacques Derrida, the artist has the power to define the real through his visual and dialectical discourses, in which the action is structured from a previously constructed documentation, understood as real and legitimate by the institution of art. Just like it is evidenced in the artworks of Klein and EXPORT through the diffuse transit of a simulated performance and a performance held in anagora .El objetivo de este artículo es vincular teorías filosóficas sobre “los enunciados performativos” a las obras de arte Leap into the Voidde Yves Klein y Action Pants: Genital Panic ” de VALIE EXPORT, para analizar formas divergentes en que son accionados los acontecimientos en la performance. De acuerdo con las teorías sobre los enunciados performativos propuestas por John Austin y Jacques Derrida, es posible establecer el poder que tiene el artista para definir lo real por medio de sus discursos visuales y dialécticos, cuando la acción se estructura a partir de una documentación previamente construida, que consigue ser real y legítima ante la institución del arte. Tal y como se evidencia en las obras de Klein y EXPORT a través del difuso tránsito de una performance simulada y una performance realizada en un “ agora ”.O objetivo deste artigo é relacionar teorias filosóficas sobre os “enunciados performativos” às obras Leap into the void , de Yves Klein, e Action Pants: Genital Panic , de VALIE EXPORT, para analisar formas distintas com que são acionados os acontecimentos na performance. De acordo com as teorias sobre enunciados performativos de John Austin e Jacques Derrida, é possível estabelecer o poder que tem o artista para definir o real por meio de seus discursos visuais e dialéticos, quando a ação se estrutura a partir de uma documentação previamente criada, tida como real e legítima pela instituição de arte. Tal como fica claro nas obras de Klein e EXPORT a partir do trânsito difuso de uma performance simulada e de uma performance realizada em um “agora”.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaEscola de Comunicações e Artes da Universidade de São PauloUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Suárez, Andrés Felipe Restrepo [UNESP]2022-04-28T16:55:59Z2022-04-28T16:55:59Z2021-10-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1002-1034application/pdfhttp://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660ARS (São Paulo). Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, v. 19, n. 42, p. 1002-1034, 2021.1678-53202178-0447http://hdl.handle.net/11449/21812310.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660S1678-53202021000201002S1678-53202021000201002.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPspaARS (São Paulo)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-02T06:16:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/218123Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:19:42.587830Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE THE PERFORMATIVE ACTS AND THE CONSTRUCTION OF EVENTS IN PERFORMANCE OS ATOS PERFORMATIVOS E A CONSTRUÇÃO DOS ACONTECIMENTOS NA PERFORMANCE |
title |
LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE |
spellingShingle |
LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE Suárez, Andrés Felipe Restrepo [UNESP] Action Event Performative Utterances Performance Simulation Ação Acontecimento Enunciados performativos Performance Simulação Suárez, Andrés Felipe Restrepo [UNESP] Action Event Performative Utterances Performance Simulation Ação Acontecimento Enunciados performativos Performance Simulação |
title_short |
LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE |
title_full |
LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE |
title_fullStr |
LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE |
title_full_unstemmed |
LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE |
title_sort |
LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE |
author |
Suárez, Andrés Felipe Restrepo [UNESP] |
author_facet |
Suárez, Andrés Felipe Restrepo [UNESP] Suárez, Andrés Felipe Restrepo [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Suárez, Andrés Felipe Restrepo [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Action Event Performative Utterances Performance Simulation Ação Acontecimento Enunciados performativos Performance Simulação |
topic |
Action Event Performative Utterances Performance Simulation Ação Acontecimento Enunciados performativos Performance Simulação |
description |
The objective of this article is to study philosophical theories about “performative statements” and the artworks Leap into the void by Yves Klein and Action Pants: Genital Panic by VALIE EXPORT, analyzing distinct forms by which the events are triggered in the performance. According to the theories about performative utterances proposed by John Austin and Jacques Derrida, the artist has the power to define the real through his visual and dialectical discourses, in which the action is structured from a previously constructed documentation, understood as real and legitimate by the institution of art. Just like it is evidenced in the artworks of Klein and EXPORT through the diffuse transit of a simulated performance and a performance held in anagora . |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-15 2022-04-28T16:55:59Z 2022-04-28T16:55:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660 ARS (São Paulo). Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, v. 19, n. 42, p. 1002-1034, 2021. 1678-5320 2178-0447 http://hdl.handle.net/11449/218123 10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660 S1678-53202021000201002 S1678-53202021000201002.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660 http://hdl.handle.net/11449/218123 |
identifier_str_mv |
ARS (São Paulo). Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, v. 19, n. 42, p. 1002-1034, 2021. 1678-5320 2178-0447 10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660 S1678-53202021000201002 S1678-53202021000201002.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
ARS (São Paulo) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1002-1034 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822181046753427456 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660 |