LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Suárez, Andrés Felipe Restrepo [UNESP]
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660
http://hdl.handle.net/11449/218123
Resumo: The objective of this article is to study philosophical theories about “performative statements” and the artworks Leap into the void by Yves Klein and Action Pants: Genital Panic by VALIE EXPORT, analyzing distinct forms by which the events are triggered in the performance. According to the theories about performative utterances proposed by John Austin and Jacques Derrida, the artist has the power to define the real through his visual and dialectical discourses, in which the action is structured from a previously constructed documentation, understood as real and legitimate by the institution of art. Just like it is evidenced in the artworks of Klein and EXPORT through the diffuse transit of a simulated performance and a performance held in anagora .
id UNSP_98f2cbf6801b6ce5257713b2a7ebeb9c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/218123
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCETHE PERFORMATIVE ACTS AND THE CONSTRUCTION OF EVENTS IN PERFORMANCEOS ATOS PERFORMATIVOS E A CONSTRUÇÃO DOS ACONTECIMENTOS NA PERFORMANCEActionEventPerformative UtterancesPerformanceSimulationAçãoAcontecimentoEnunciados performativosPerformanceSimulaçãoThe objective of this article is to study philosophical theories about “performative statements” and the artworks Leap into the void by Yves Klein and Action Pants: Genital Panic by VALIE EXPORT, analyzing distinct forms by which the events are triggered in the performance. According to the theories about performative utterances proposed by John Austin and Jacques Derrida, the artist has the power to define the real through his visual and dialectical discourses, in which the action is structured from a previously constructed documentation, understood as real and legitimate by the institution of art. Just like it is evidenced in the artworks of Klein and EXPORT through the diffuse transit of a simulated performance and a performance held in anagora .El objetivo de este artículo es vincular teorías filosóficas sobre “los enunciados performativos” a las obras de arte Leap into the Voidde Yves Klein y Action Pants: Genital Panic ” de VALIE EXPORT, para analizar formas divergentes en que son accionados los acontecimientos en la performance. De acuerdo con las teorías sobre los enunciados performativos propuestas por John Austin y Jacques Derrida, es posible establecer el poder que tiene el artista para definir lo real por medio de sus discursos visuales y dialécticos, cuando la acción se estructura a partir de una documentación previamente construida, que consigue ser real y legítima ante la institución del arte. Tal y como se evidencia en las obras de Klein y EXPORT a través del difuso tránsito de una performance simulada y una performance realizada en un “ agora ”.O objetivo deste artigo é relacionar teorias filosóficas sobre os “enunciados performativos” às obras Leap into the void , de Yves Klein, e Action Pants: Genital Panic , de VALIE EXPORT, para analisar formas distintas com que são acionados os acontecimentos na performance. De acordo com as teorias sobre enunciados performativos de John Austin e Jacques Derrida, é possível estabelecer o poder que tem o artista para definir o real por meio de seus discursos visuais e dialéticos, quando a ação se estrutura a partir de uma documentação previamente criada, tida como real e legítima pela instituição de arte. Tal como fica claro nas obras de Klein e EXPORT a partir do trânsito difuso de uma performance simulada e de uma performance realizada em um “agora”.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaEscola de Comunicações e Artes da Universidade de São PauloUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Suárez, Andrés Felipe Restrepo [UNESP]2022-04-28T16:55:59Z2022-04-28T16:55:59Z2021-10-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1002-1034application/pdfhttp://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660ARS (São Paulo). Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, v. 19, n. 42, p. 1002-1034, 2021.1678-53202178-0447http://hdl.handle.net/11449/21812310.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660S1678-53202021000201002S1678-53202021000201002.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPspaARS (São Paulo)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-02T06:16:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/218123Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:19:42.587830Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE
THE PERFORMATIVE ACTS AND THE CONSTRUCTION OF EVENTS IN PERFORMANCE
OS ATOS PERFORMATIVOS E A CONSTRUÇÃO DOS ACONTECIMENTOS NA PERFORMANCE
title LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE
spellingShingle LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE
Suárez, Andrés Felipe Restrepo [UNESP]
Action
Event
Performative Utterances
Performance
Simulation
Ação
Acontecimento
Enunciados performativos
Performance
Simulação
title_short LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE
title_full LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE
title_fullStr LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE
title_full_unstemmed LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE
title_sort LOS ACTOS PERFORMATIVOS Y LA CONSTRUCCIÓN DE LOS ACONTECIMIENTOS EN LA PERFORMANCE
author Suárez, Andrés Felipe Restrepo [UNESP]
author_facet Suárez, Andrés Felipe Restrepo [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Suárez, Andrés Felipe Restrepo [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Action
Event
Performative Utterances
Performance
Simulation
Ação
Acontecimento
Enunciados performativos
Performance
Simulação
topic Action
Event
Performative Utterances
Performance
Simulation
Ação
Acontecimento
Enunciados performativos
Performance
Simulação
description The objective of this article is to study philosophical theories about “performative statements” and the artworks Leap into the void by Yves Klein and Action Pants: Genital Panic by VALIE EXPORT, analyzing distinct forms by which the events are triggered in the performance. According to the theories about performative utterances proposed by John Austin and Jacques Derrida, the artist has the power to define the real through his visual and dialectical discourses, in which the action is structured from a previously constructed documentation, understood as real and legitimate by the institution of art. Just like it is evidenced in the artworks of Klein and EXPORT through the diffuse transit of a simulated performance and a performance held in anagora .
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-15
2022-04-28T16:55:59Z
2022-04-28T16:55:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660
ARS (São Paulo). Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, v. 19, n. 42, p. 1002-1034, 2021.
1678-5320
2178-0447
http://hdl.handle.net/11449/218123
10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660
S1678-53202021000201002
S1678-53202021000201002.pdf
url http://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660
http://hdl.handle.net/11449/218123
identifier_str_mv ARS (São Paulo). Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, v. 19, n. 42, p. 1002-1034, 2021.
1678-5320
2178-0447
10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184660
S1678-53202021000201002
S1678-53202021000201002.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv ARS (São Paulo)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1002-1034
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129053233774592