Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Guimarães, Taislene [UNESP], Guimarães, Karina Perez, Melchiori, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/3415
http://hdl.handle.net/11449/115207
Resumo: This article aims to present dada from a research about the construction of social knowledge under the Piagetian perspective. Beliefs of children and adolescents about not to learn were investigated. 80 individuals aged 6 to 16 years participated of this study. They had to answer to three methodological tools: a drawing, the analysis of a history and the analysis of a film which involved situations of not learning. It will be presented here the main results of the drawing task. Among other results, data indicate that a significant part of the participants blame the students themselves for not learning, by factors such as indiscipline and lack of motivation. Results also show that Brazilian individuals are not in advanced levels of understanding of social reality, even at older ages.
id UNSP_999e500964b4624eb2b3bc6ba2c8d802
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115207
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetianaThis article aims to present dada from a research about the construction of social knowledge under the Piagetian perspective. Beliefs of children and adolescents about not to learn were investigated. 80 individuals aged 6 to 16 years participated of this study. They had to answer to three methodological tools: a drawing, the analysis of a history and the analysis of a film which involved situations of not learning. It will be presented here the main results of the drawing task. Among other results, data indicate that a significant part of the participants blame the students themselves for not learning, by factors such as indiscipline and lack of motivation. Results also show that Brazilian individuals are not in advanced levels of understanding of social reality, even at older ages.O objetivo do artigo é apresentar dados de uma pesquisa referente à construção do conhecimento social, sob a perspectiva piagetiana. Foram investigadas as crenças de crianças e adolescentes sobre o não aprender. Participaram do estudo 80 sujeitos entre 06 e 16 anos, submetidos a três instrumentos metodológicos diferentes: proposta de um desenho, análise de uma história e análise de um filme, envolvendo situações de não aprendizagem. São apresentados aqui os principais resultados obtidos a partir da aplicação do desenho. Os dados indicam, entre outros, que grande parte dos sujeitos atribui ao próprio aluno a culpa pela não aprendizagem, mediante fatores como indisciplina e desmotivação. Os resultados mostram, também, que sujeitos brasileiros não se encontram em níveis mais avançados de compreensão da realidade social, mesmo em idades mais adiantadas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Faculdades Integradas de MirassolSaravali, Eliane Giachetto [UNESP]Guimarães, Taislene [UNESP]Guimarães, Karina PerezMelchiori, Ana Paula2015-02-24T13:57:52Z2015-02-24T13:57:52Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article232-256application/pdfhttp://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/3415Interacções, v. 9, n. 27, p. 232-256, 2013.1646-2335http://hdl.handle.net/11449/115207ISSN16462335-2013-09-27-232-256.pdf735061788672027773778124513473930000-0003-1259-6027Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInteracçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T18:36:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115207Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T18:36:52Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana
title Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana
spellingShingle Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
title_short Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana
title_full Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana
title_fullStr Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana
title_full_unstemmed Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana
title_sort Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana
author Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
author_facet Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
Guimarães, Taislene [UNESP]
Guimarães, Karina Perez
Melchiori, Ana Paula
author_role author
author2 Guimarães, Taislene [UNESP]
Guimarães, Karina Perez
Melchiori, Ana Paula
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Faculdades Integradas de Mirassol
dc.contributor.author.fl_str_mv Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
Guimarães, Taislene [UNESP]
Guimarães, Karina Perez
Melchiori, Ana Paula
description This article aims to present dada from a research about the construction of social knowledge under the Piagetian perspective. Beliefs of children and adolescents about not to learn were investigated. 80 individuals aged 6 to 16 years participated of this study. They had to answer to three methodological tools: a drawing, the analysis of a history and the analysis of a film which involved situations of not learning. It will be presented here the main results of the drawing task. Among other results, data indicate that a significant part of the participants blame the students themselves for not learning, by factors such as indiscipline and lack of motivation. Results also show that Brazilian individuals are not in advanced levels of understanding of social reality, even at older ages.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:57:52Z
2015-02-24T13:57:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/3415
Interacções, v. 9, n. 27, p. 232-256, 2013.
1646-2335
http://hdl.handle.net/11449/115207
ISSN16462335-2013-09-27-232-256.pdf
7350617886720277
7377812451347393
0000-0003-1259-6027
url http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/3415
http://hdl.handle.net/11449/115207
identifier_str_mv Interacções, v. 9, n. 27, p. 232-256, 2013.
1646-2335
ISSN16462335-2013-09-27-232-256.pdf
7350617886720277
7377812451347393
0000-0003-1259-6027
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Interacções
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 232-256
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128205703348224