Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/3415 http://hdl.handle.net/11449/115207 |
Resumo: | This article aims to present dada from a research about the construction of social knowledge under the Piagetian perspective. Beliefs of children and adolescents about not to learn were investigated. 80 individuals aged 6 to 16 years participated of this study. They had to answer to three methodological tools: a drawing, the analysis of a history and the analysis of a film which involved situations of not learning. It will be presented here the main results of the drawing task. Among other results, data indicate that a significant part of the participants blame the students themselves for not learning, by factors such as indiscipline and lack of motivation. Results also show that Brazilian individuals are not in advanced levels of understanding of social reality, even at older ages. |
id |
UNSP_999e500964b4624eb2b3bc6ba2c8d802 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115207 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetianaThis article aims to present dada from a research about the construction of social knowledge under the Piagetian perspective. Beliefs of children and adolescents about not to learn were investigated. 80 individuals aged 6 to 16 years participated of this study. They had to answer to three methodological tools: a drawing, the analysis of a history and the analysis of a film which involved situations of not learning. It will be presented here the main results of the drawing task. Among other results, data indicate that a significant part of the participants blame the students themselves for not learning, by factors such as indiscipline and lack of motivation. Results also show that Brazilian individuals are not in advanced levels of understanding of social reality, even at older ages.O objetivo do artigo é apresentar dados de uma pesquisa referente à construção do conhecimento social, sob a perspectiva piagetiana. Foram investigadas as crenças de crianças e adolescentes sobre o não aprender. Participaram do estudo 80 sujeitos entre 06 e 16 anos, submetidos a três instrumentos metodológicos diferentes: proposta de um desenho, análise de uma história e análise de um filme, envolvendo situações de não aprendizagem. São apresentados aqui os principais resultados obtidos a partir da aplicação do desenho. Os dados indicam, entre outros, que grande parte dos sujeitos atribui ao próprio aluno a culpa pela não aprendizagem, mediante fatores como indisciplina e desmotivação. Os resultados mostram, também, que sujeitos brasileiros não se encontram em níveis mais avançados de compreensão da realidade social, mesmo em idades mais adiantadas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Faculdades Integradas de MirassolSaravali, Eliane Giachetto [UNESP]Guimarães, Taislene [UNESP]Guimarães, Karina PerezMelchiori, Ana Paula2015-02-24T13:57:52Z2015-02-24T13:57:52Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article232-256application/pdfhttp://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/3415Interacções, v. 9, n. 27, p. 232-256, 2013.1646-2335http://hdl.handle.net/11449/115207ISSN16462335-2013-09-27-232-256.pdf735061788672027773778124513473930000-0003-1259-6027Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInteracçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T18:36:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115207Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T18:36:52Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana |
title |
Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana |
spellingShingle |
Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] |
title_short |
Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana |
title_full |
Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana |
title_fullStr |
Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana |
title_full_unstemmed |
Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana |
title_sort |
Não aprender na visão de crianças e adolescentes brasileiros: um estudo evolutivo na perspectiva piagetiana |
author |
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] |
author_facet |
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] Guimarães, Taislene [UNESP] Guimarães, Karina Perez Melchiori, Ana Paula |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães, Taislene [UNESP] Guimarães, Karina Perez Melchiori, Ana Paula |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Faculdades Integradas de Mirassol |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Saravali, Eliane Giachetto [UNESP] Guimarães, Taislene [UNESP] Guimarães, Karina Perez Melchiori, Ana Paula |
description |
This article aims to present dada from a research about the construction of social knowledge under the Piagetian perspective. Beliefs of children and adolescents about not to learn were investigated. 80 individuals aged 6 to 16 years participated of this study. They had to answer to three methodological tools: a drawing, the analysis of a history and the analysis of a film which involved situations of not learning. It will be presented here the main results of the drawing task. Among other results, data indicate that a significant part of the participants blame the students themselves for not learning, by factors such as indiscipline and lack of motivation. Results also show that Brazilian individuals are not in advanced levels of understanding of social reality, even at older ages. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-02-24T13:57:52Z 2015-02-24T13:57:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/3415 Interacções, v. 9, n. 27, p. 232-256, 2013. 1646-2335 http://hdl.handle.net/11449/115207 ISSN16462335-2013-09-27-232-256.pdf 7350617886720277 7377812451347393 0000-0003-1259-6027 |
url |
http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/3415 http://hdl.handle.net/11449/115207 |
identifier_str_mv |
Interacções, v. 9, n. 27, p. 232-256, 2013. 1646-2335 ISSN16462335-2013-09-27-232-256.pdf 7350617886720277 7377812451347393 0000-0003-1259-6027 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Interacções |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
232-256 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128205703348224 |