Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Randes, João Luis Pollo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/216624
Resumo: It is noticed that the number of articles found that address the concept of studying gases is considered low and these few that were found do not refer to the CTS assumptions. The study of gases requires a student abstraction from microscopic concepts and research carried out by numerous researchers has shown that high school graduates have difficulties to formulate concepts and theories related to problems at the microscopic level. In this sense, this work aims to propose a didacticpedagogical plan, which can be a useful tool to help organize and reflect on this content. The planning was proposed in the form of a Multistrategic Didactic Unit (UDM), which is elaborated from seven tasks: (i) characterization of the school context, (ii) epistemological scientific analysis, (iii) didactic-pedagogical analysis, (iv) methodological approach, (v) definition of objectives, (vi) definition of teaching strategies and (vii) definition of evaluative strategies. The UDM was based on the Science-Technology and Society (CTS) methodological approach.
id UNSP_a0a3ad5212c90f41d422a1f79a7692a2
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/216624
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTSA Multistrategic Teaching Unit proposal for the teaching of gases in High School from the CTS perspectivePlanejamento Didático-PedagógicoUnidades Didáticas MultiestratégicasEspectroscopiaEstudo dos gasesCTSIt is noticed that the number of articles found that address the concept of studying gases is considered low and these few that were found do not refer to the CTS assumptions. The study of gases requires a student abstraction from microscopic concepts and research carried out by numerous researchers has shown that high school graduates have difficulties to formulate concepts and theories related to problems at the microscopic level. In this sense, this work aims to propose a didacticpedagogical plan, which can be a useful tool to help organize and reflect on this content. The planning was proposed in the form of a Multistrategic Didactic Unit (UDM), which is elaborated from seven tasks: (i) characterization of the school context, (ii) epistemological scientific analysis, (iii) didactic-pedagogical analysis, (iv) methodological approach, (v) definition of objectives, (vi) definition of teaching strategies and (vii) definition of evaluative strategies. The UDM was based on the Science-Technology and Society (CTS) methodological approach.Percebe-se que o número de artigos que abordam o conceito de estudo dos gases é considerado pouco e esses poucos que foram encontrados não remetem aos pressupostos CTS, Ciência-Tecnologia e Sociedade. O estudo dos gases requer uma abstração do aluno em relação a conceitos microscópicos e pesquisas realizadas por inúmeros pesquisadores têm demonstrado que os estudantes egressos do ensino médio têm dificuldades para formular conceitos e teorias relacionadas a problemas em nível microscópico. Nesse sentido, este trabalho objetiva propor um planejamento didático- pedagógico, que pode ser uma ferramenta útil para auxiliar na organização e reflexão sobre esse conteúdo. O planejamento foi proposto na forma de uma Unidade Didática Multiestratégica (UDM), que é elaborada a partir de sete tarefas: (i) caracterização do contexto escolar, (ii) análise científico epistemológica, (iii) análise didático- pedagógica, (iv) abordagem metodológica, (v) definição dos objetivos, (vi) definição das estratégias didáticas e (vii) definição das estratégias avaliativas. A UDM se baseou na abordagem metodológica Ciência,Tecnologia e Sociedade (CTS).Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bego, Amadeu Moura [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Randes, João Luis Pollo2022-02-16T11:45:24Z2022-02-16T11:45:24Z2022-01-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/216624porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-10-26T06:10:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/216624Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:02:53.831090Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS
A Multistrategic Teaching Unit proposal for the teaching of gases in High School from the CTS perspective
title Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS
spellingShingle Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS
Randes, João Luis Pollo
Planejamento Didático-Pedagógico
Unidades Didáticas Multiestratégicas
Espectroscopia
Estudo dos gases
CTS
title_short Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS
title_full Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS
title_fullStr Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS
title_full_unstemmed Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS
title_sort Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS
author Randes, João Luis Pollo
author_facet Randes, João Luis Pollo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bego, Amadeu Moura [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Randes, João Luis Pollo
dc.subject.por.fl_str_mv Planejamento Didático-Pedagógico
Unidades Didáticas Multiestratégicas
Espectroscopia
Estudo dos gases
CTS
topic Planejamento Didático-Pedagógico
Unidades Didáticas Multiestratégicas
Espectroscopia
Estudo dos gases
CTS
description It is noticed that the number of articles found that address the concept of studying gases is considered low and these few that were found do not refer to the CTS assumptions. The study of gases requires a student abstraction from microscopic concepts and research carried out by numerous researchers has shown that high school graduates have difficulties to formulate concepts and theories related to problems at the microscopic level. In this sense, this work aims to propose a didacticpedagogical plan, which can be a useful tool to help organize and reflect on this content. The planning was proposed in the form of a Multistrategic Didactic Unit (UDM), which is elaborated from seven tasks: (i) characterization of the school context, (ii) epistemological scientific analysis, (iii) didactic-pedagogical analysis, (iv) methodological approach, (v) definition of objectives, (vi) definition of teaching strategies and (vii) definition of evaluative strategies. The UDM was based on the Science-Technology and Society (CTS) methodological approach.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-16T11:45:24Z
2022-02-16T11:45:24Z
2022-01-21
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/216624
url http://hdl.handle.net/11449/216624
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128599421616128