Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/216624 |
Resumo: | It is noticed that the number of articles found that address the concept of studying gases is considered low and these few that were found do not refer to the CTS assumptions. The study of gases requires a student abstraction from microscopic concepts and research carried out by numerous researchers has shown that high school graduates have difficulties to formulate concepts and theories related to problems at the microscopic level. In this sense, this work aims to propose a didacticpedagogical plan, which can be a useful tool to help organize and reflect on this content. The planning was proposed in the form of a Multistrategic Didactic Unit (UDM), which is elaborated from seven tasks: (i) characterization of the school context, (ii) epistemological scientific analysis, (iii) didactic-pedagogical analysis, (iv) methodological approach, (v) definition of objectives, (vi) definition of teaching strategies and (vii) definition of evaluative strategies. The UDM was based on the Science-Technology and Society (CTS) methodological approach. |
id |
UNSP_a0a3ad5212c90f41d422a1f79a7692a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/216624 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTSA Multistrategic Teaching Unit proposal for the teaching of gases in High School from the CTS perspectivePlanejamento Didático-PedagógicoUnidades Didáticas MultiestratégicasEspectroscopiaEstudo dos gasesCTSIt is noticed that the number of articles found that address the concept of studying gases is considered low and these few that were found do not refer to the CTS assumptions. The study of gases requires a student abstraction from microscopic concepts and research carried out by numerous researchers has shown that high school graduates have difficulties to formulate concepts and theories related to problems at the microscopic level. In this sense, this work aims to propose a didacticpedagogical plan, which can be a useful tool to help organize and reflect on this content. The planning was proposed in the form of a Multistrategic Didactic Unit (UDM), which is elaborated from seven tasks: (i) characterization of the school context, (ii) epistemological scientific analysis, (iii) didactic-pedagogical analysis, (iv) methodological approach, (v) definition of objectives, (vi) definition of teaching strategies and (vii) definition of evaluative strategies. The UDM was based on the Science-Technology and Society (CTS) methodological approach.Percebe-se que o número de artigos que abordam o conceito de estudo dos gases é considerado pouco e esses poucos que foram encontrados não remetem aos pressupostos CTS, Ciência-Tecnologia e Sociedade. O estudo dos gases requer uma abstração do aluno em relação a conceitos microscópicos e pesquisas realizadas por inúmeros pesquisadores têm demonstrado que os estudantes egressos do ensino médio têm dificuldades para formular conceitos e teorias relacionadas a problemas em nível microscópico. Nesse sentido, este trabalho objetiva propor um planejamento didático- pedagógico, que pode ser uma ferramenta útil para auxiliar na organização e reflexão sobre esse conteúdo. O planejamento foi proposto na forma de uma Unidade Didática Multiestratégica (UDM), que é elaborada a partir de sete tarefas: (i) caracterização do contexto escolar, (ii) análise científico epistemológica, (iii) análise didático- pedagógica, (iv) abordagem metodológica, (v) definição dos objetivos, (vi) definição das estratégias didáticas e (vii) definição das estratégias avaliativas. A UDM se baseou na abordagem metodológica Ciência,Tecnologia e Sociedade (CTS).Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bego, Amadeu Moura [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Randes, João Luis Pollo2022-02-16T11:45:24Z2022-02-16T11:45:24Z2022-01-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/216624porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-10-26T06:10:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/216624Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:02:53.831090Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS A Multistrategic Teaching Unit proposal for the teaching of gases in High School from the CTS perspective |
title |
Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS |
spellingShingle |
Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS Randes, João Luis Pollo Planejamento Didático-Pedagógico Unidades Didáticas Multiestratégicas Espectroscopia Estudo dos gases CTS |
title_short |
Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS |
title_full |
Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS |
title_fullStr |
Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS |
title_full_unstemmed |
Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS |
title_sort |
Uma proposta de Unidade Didática Multiestratégica para o ensino dos gases no Ensino Médio sob a perspectiva CTS |
author |
Randes, João Luis Pollo |
author_facet |
Randes, João Luis Pollo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Bego, Amadeu Moura [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Randes, João Luis Pollo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Planejamento Didático-Pedagógico Unidades Didáticas Multiestratégicas Espectroscopia Estudo dos gases CTS |
topic |
Planejamento Didático-Pedagógico Unidades Didáticas Multiestratégicas Espectroscopia Estudo dos gases CTS |
description |
It is noticed that the number of articles found that address the concept of studying gases is considered low and these few that were found do not refer to the CTS assumptions. The study of gases requires a student abstraction from microscopic concepts and research carried out by numerous researchers has shown that high school graduates have difficulties to formulate concepts and theories related to problems at the microscopic level. In this sense, this work aims to propose a didacticpedagogical plan, which can be a useful tool to help organize and reflect on this content. The planning was proposed in the form of a Multistrategic Didactic Unit (UDM), which is elaborated from seven tasks: (i) characterization of the school context, (ii) epistemological scientific analysis, (iii) didactic-pedagogical analysis, (iv) methodological approach, (v) definition of objectives, (vi) definition of teaching strategies and (vii) definition of evaluative strategies. The UDM was based on the Science-Technology and Society (CTS) methodological approach. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-16T11:45:24Z 2022-02-16T11:45:24Z 2022-01-21 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11449/216624 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/216624 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128599421616128 |