Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Daniela Nogueira de Moraes [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/letras/article/view/26196/19480
http://hdl.handle.net/11449/125032
Resumo: New technologies have been playing an important role in providing access to foreign languages and cultures and to authentic communication. Telecollaborative practice can enrich foreign languages teaching and learning and the teachers’ formation processes. This paper focuses on the possibilities that emerge in teletandem for learners to practice autonomy and reflection. Teletandem is a distance tandem modality performed by audio and video conferences with tools such as Windows Live Messenger, Skype or ooVoo. This modality is presented by Teletandem Brasil Project: foreign languages for all. Based on a qualitative ethnographic study with Brazilian and foreign students, the results have shown that teletandem provides and encourages reflexive and autonomous attitudes.
id UNSP_a24534062cce283d131f2a59f971cfab
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125032
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandemtelecollaborationforeign languages teaching/learning processautonomytelecolaboraçãoprocesso de ensino/aprendizagem de línguas estrangeirasautonomiaNew technologies have been playing an important role in providing access to foreign languages and cultures and to authentic communication. Telecollaborative practice can enrich foreign languages teaching and learning and the teachers’ formation processes. This paper focuses on the possibilities that emerge in teletandem for learners to practice autonomy and reflection. Teletandem is a distance tandem modality performed by audio and video conferences with tools such as Windows Live Messenger, Skype or ooVoo. This modality is presented by Teletandem Brasil Project: foreign languages for all. Based on a qualitative ethnographic study with Brazilian and foreign students, the results have shown that teletandem provides and encourages reflexive and autonomous attitudes.As novas tecnologias têm um papel fundamental no que diz respeito ao acesso às línguas e culturas estrangeiras e à comunicação autêntica. As práticas telecolaborativas podem enriquecer o ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras e a formação dos professores. Este artigo aborda os espaços que emergem no teletandem para que os aprendizes exercitem a autonomia e a reflexão. O teletandem é uma modalidade de tandem a distância por meio de conferências em áudio e vídeo utilizando o Windows Live Messenger, Skype ou ooVoo. Esta modalidade é apresentada pelo Projeto Teletandem Brasil: lín - guas estrangeiras para todos. A partir de um estudo qualitativo de cunho etnográfico realizado com estudantes brasileiros e estrangeiros, os resultados revelaram que o teletandem favorece e fomenta atitudes autônomas e reflexivas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Vila Tênis Clube, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Vila Tênis Clube, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Garcia, Daniela Nogueira de Moraes [UNESP]2015-07-15T18:28:15Z2015-07-15T18:28:15Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article29-47application/pdfhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/letras/article/view/26196/19480Revista Letras, v. 85, p. 29-47, 2012.0100-0888http://hdl.handle.net/11449/125032ISSN0100-0888-2012-85-29-47.pdf2256126955144413Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T20:23:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125032Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:52:59.125041Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem
title Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem
spellingShingle Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem
Garcia, Daniela Nogueira de Moraes [UNESP]
telecollaboration
foreign languages teaching/learning process
autonomy
telecolaboração
processo de ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras
autonomia
title_short Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem
title_full Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem
title_fullStr Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem
title_full_unstemmed Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem
title_sort Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem
author Garcia, Daniela Nogueira de Moraes [UNESP]
author_facet Garcia, Daniela Nogueira de Moraes [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Garcia, Daniela Nogueira de Moraes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv telecollaboration
foreign languages teaching/learning process
autonomy
telecolaboração
processo de ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras
autonomia
topic telecollaboration
foreign languages teaching/learning process
autonomy
telecolaboração
processo de ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras
autonomia
description New technologies have been playing an important role in providing access to foreign languages and cultures and to authentic communication. Telecollaborative practice can enrich foreign languages teaching and learning and the teachers’ formation processes. This paper focuses on the possibilities that emerge in teletandem for learners to practice autonomy and reflection. Teletandem is a distance tandem modality performed by audio and video conferences with tools such as Windows Live Messenger, Skype or ooVoo. This modality is presented by Teletandem Brasil Project: foreign languages for all. Based on a qualitative ethnographic study with Brazilian and foreign students, the results have shown that teletandem provides and encourages reflexive and autonomous attitudes.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-07-15T18:28:15Z
2015-07-15T18:28:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/letras/article/view/26196/19480
Revista Letras, v. 85, p. 29-47, 2012.
0100-0888
http://hdl.handle.net/11449/125032
ISSN0100-0888-2012-85-29-47.pdf
2256126955144413
url http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/letras/article/view/26196/19480
http://hdl.handle.net/11449/125032
identifier_str_mv Revista Letras, v. 85, p. 29-47, 2012.
0100-0888
ISSN0100-0888-2012-85-29-47.pdf
2256126955144413
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Letras
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 29-47
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129561575030784