Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/letras/article/view/26196/19480 http://hdl.handle.net/11449/125032 |
Resumo: | New technologies have been playing an important role in providing access to foreign languages and cultures and to authentic communication. Telecollaborative practice can enrich foreign languages teaching and learning and the teachers’ formation processes. This paper focuses on the possibilities that emerge in teletandem for learners to practice autonomy and reflection. Teletandem is a distance tandem modality performed by audio and video conferences with tools such as Windows Live Messenger, Skype or ooVoo. This modality is presented by Teletandem Brasil Project: foreign languages for all. Based on a qualitative ethnographic study with Brazilian and foreign students, the results have shown that teletandem provides and encourages reflexive and autonomous attitudes. |
id |
UNSP_a24534062cce283d131f2a59f971cfab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125032 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandemtelecollaborationforeign languages teaching/learning processautonomytelecolaboraçãoprocesso de ensino/aprendizagem de línguas estrangeirasautonomiaNew technologies have been playing an important role in providing access to foreign languages and cultures and to authentic communication. Telecollaborative practice can enrich foreign languages teaching and learning and the teachers’ formation processes. This paper focuses on the possibilities that emerge in teletandem for learners to practice autonomy and reflection. Teletandem is a distance tandem modality performed by audio and video conferences with tools such as Windows Live Messenger, Skype or ooVoo. This modality is presented by Teletandem Brasil Project: foreign languages for all. Based on a qualitative ethnographic study with Brazilian and foreign students, the results have shown that teletandem provides and encourages reflexive and autonomous attitudes.As novas tecnologias têm um papel fundamental no que diz respeito ao acesso às línguas e culturas estrangeiras e à comunicação autêntica. As práticas telecolaborativas podem enriquecer o ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras e a formação dos professores. Este artigo aborda os espaços que emergem no teletandem para que os aprendizes exercitem a autonomia e a reflexão. O teletandem é uma modalidade de tandem a distância por meio de conferências em áudio e vídeo utilizando o Windows Live Messenger, Skype ou ooVoo. Esta modalidade é apresentada pelo Projeto Teletandem Brasil: lín - guas estrangeiras para todos. A partir de um estudo qualitativo de cunho etnográfico realizado com estudantes brasileiros e estrangeiros, os resultados revelaram que o teletandem favorece e fomenta atitudes autônomas e reflexivas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Vila Tênis Clube, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Vila Tênis Clube, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Garcia, Daniela Nogueira de Moraes [UNESP]2015-07-15T18:28:15Z2015-07-15T18:28:15Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article29-47application/pdfhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/letras/article/view/26196/19480Revista Letras, v. 85, p. 29-47, 2012.0100-0888http://hdl.handle.net/11449/125032ISSN0100-0888-2012-85-29-47.pdf2256126955144413Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T20:23:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125032Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:52:59.125041Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem |
title |
Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem |
spellingShingle |
Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem Garcia, Daniela Nogueira de Moraes [UNESP] telecollaboration foreign languages teaching/learning process autonomy telecolaboração processo de ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras autonomia |
title_short |
Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem |
title_full |
Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem |
title_fullStr |
Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem |
title_full_unstemmed |
Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem |
title_sort |
Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem |
author |
Garcia, Daniela Nogueira de Moraes [UNESP] |
author_facet |
Garcia, Daniela Nogueira de Moraes [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garcia, Daniela Nogueira de Moraes [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
telecollaboration foreign languages teaching/learning process autonomy telecolaboração processo de ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras autonomia |
topic |
telecollaboration foreign languages teaching/learning process autonomy telecolaboração processo de ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras autonomia |
description |
New technologies have been playing an important role in providing access to foreign languages and cultures and to authentic communication. Telecollaborative practice can enrich foreign languages teaching and learning and the teachers’ formation processes. This paper focuses on the possibilities that emerge in teletandem for learners to practice autonomy and reflection. Teletandem is a distance tandem modality performed by audio and video conferences with tools such as Windows Live Messenger, Skype or ooVoo. This modality is presented by Teletandem Brasil Project: foreign languages for all. Based on a qualitative ethnographic study with Brazilian and foreign students, the results have shown that teletandem provides and encourages reflexive and autonomous attitudes. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-07-15T18:28:15Z 2015-07-15T18:28:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/letras/article/view/26196/19480 Revista Letras, v. 85, p. 29-47, 2012. 0100-0888 http://hdl.handle.net/11449/125032 ISSN0100-0888-2012-85-29-47.pdf 2256126955144413 |
url |
http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/letras/article/view/26196/19480 http://hdl.handle.net/11449/125032 |
identifier_str_mv |
Revista Letras, v. 85, p. 29-47, 2012. 0100-0888 ISSN0100-0888-2012-85-29-47.pdf 2256126955144413 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Letras |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
29-47 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129561575030784 |