O livro didático na Educação Física escolar: a visão dos professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Heitor de Andrade
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Darido, Suraya Cristina [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2011v17n1p48
http://hdl.handle.net/11449/20823
Resumo: Nowadays, textbook has been recognized, to a significant portion of education experts, as a relevant material to education process. In the field of Physical Education the textbook's production and study became practically neglectful. The objective of this study was to evaluate the applicability of a basketball textbook, built specifically for this study, with five teachers of Physical Education. The methodology used was qualitative, the interview was a data collection instrument. The results pointed that teachers established a critical relationship against the textbook of basketball and they pointed advantages and disadvantages for its use in school context.
id UNSP_a25aa9f9624b819e7669e7b98dddb4ba
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/20823
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O livro didático na Educação Física escolar: a visão dos professoresThe textbook in school Physical Education: a vision of teachersTextbookSchool Physical EducationProcess teaching/learningNowadays, textbook has been recognized, to a significant portion of education experts, as a relevant material to education process. In the field of Physical Education the textbook's production and study became practically neglectful. The objective of this study was to evaluate the applicability of a basketball textbook, built specifically for this study, with five teachers of Physical Education. The methodology used was qualitative, the interview was a data collection instrument. The results pointed that teachers established a critical relationship against the textbook of basketball and they pointed advantages and disadvantages for its use in school context.Atualmente, o livro didático vem sendo reconhecido, por parcela significativa dos estudiosos da educação, como um material relevante ao processo de escolarização. No campo da Educação Física a produção e estudo do livro didático permanecem praticamente negligenciados. Assim, o objetivo do presente estudo foi avaliar a aplicabilidade de um livro didático da modalidade basquetebol, construído especificamente para esse estudo, junto a cinco professores de Educação Física. A metodologia utilizada foi de natureza qualitativa, tendo a entrevista semi-estruturada como instrumento de coleta de dados. Os resultados apontaram que os professores estabeleceram uma relação crítica frente ao livro didático de basquetebol e indicaram vantagens e desvantagens de sua utilização no contexto escolar.Fac Integradas Claretianas, Rio Claro, SP, BrazilUNESP Univ Estadual Paulista, Inst Biociencias, Dept Educacao Fis, Rio Claro, SP, BrazilUNESP Univ Estadual Paulista, Inst Biociencias, Dept Educacao Fis, Rio Claro, SP, BrazilUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de BiociênciasFac Integradas ClaretianasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rodrigues, Heitor de AndradeDarido, Suraya Cristina [UNESP]2013-09-30T18:49:00Z2014-05-20T13:58:36Z2013-09-30T18:49:00Z2014-05-20T13:58:36Z2011-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article48-62application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2011v17n1p48Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 17, n. 1, p. 48-62, 2011.1980-6574http://hdl.handle.net/11449/2082310.5016/1980-6574.2011v17n1p48WOS:000288746900007WOS000288746900007.pdfWeb of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMotriz: Revista de Educação Física0,254info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-23T07:12:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/20823Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:47:57.115221Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O livro didático na Educação Física escolar: a visão dos professores
The textbook in school Physical Education: a vision of teachers
title O livro didático na Educação Física escolar: a visão dos professores
spellingShingle O livro didático na Educação Física escolar: a visão dos professores
Rodrigues, Heitor de Andrade
Textbook
School Physical Education
Process teaching/learning
title_short O livro didático na Educação Física escolar: a visão dos professores
title_full O livro didático na Educação Física escolar: a visão dos professores
title_fullStr O livro didático na Educação Física escolar: a visão dos professores
title_full_unstemmed O livro didático na Educação Física escolar: a visão dos professores
title_sort O livro didático na Educação Física escolar: a visão dos professores
author Rodrigues, Heitor de Andrade
author_facet Rodrigues, Heitor de Andrade
Darido, Suraya Cristina [UNESP]
author_role author
author2 Darido, Suraya Cristina [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fac Integradas Claretianas
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Heitor de Andrade
Darido, Suraya Cristina [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Textbook
School Physical Education
Process teaching/learning
topic Textbook
School Physical Education
Process teaching/learning
description Nowadays, textbook has been recognized, to a significant portion of education experts, as a relevant material to education process. In the field of Physical Education the textbook's production and study became practically neglectful. The objective of this study was to evaluate the applicability of a basketball textbook, built specifically for this study, with five teachers of Physical Education. The methodology used was qualitative, the interview was a data collection instrument. The results pointed that teachers established a critical relationship against the textbook of basketball and they pointed advantages and disadvantages for its use in school context.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-01-01
2013-09-30T18:49:00Z
2013-09-30T18:49:00Z
2014-05-20T13:58:36Z
2014-05-20T13:58:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2011v17n1p48
Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 17, n. 1, p. 48-62, 2011.
1980-6574
http://hdl.handle.net/11449/20823
10.5016/1980-6574.2011v17n1p48
WOS:000288746900007
WOS000288746900007.pdf
url http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2011v17n1p48
http://hdl.handle.net/11449/20823
identifier_str_mv Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 17, n. 1, p. 48-62, 2011.
1980-6574
10.5016/1980-6574.2011v17n1p48
WOS:000288746900007
WOS000288746900007.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Motriz: Revista de Educação Física
0,254
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 48-62
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências
dc.source.none.fl_str_mv Web of Science
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129553248288768