Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Filipe, Fabiana Alvarenga [UNESP]
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Dayane Dos Santos [UNESP], Costa, Áurea De Carvalho [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362021002902296
http://hdl.handle.net/11449/212830
Resumo: The aim of this article was to analyse the educational project proposed as the basis of the National Curricular Common Base (NCCB). To do this, a qualitative, documental research was carried out of the final version of NCCB, April 2017, approved on December 20, by the National Education Council. We observed that the NCCB is based on an educational training project for employability, using centrality of competencies, based on a directed Teaching model, prescriptive and linked to an efficiency evaluation model, inspired by behavioural theories. We concluded that NCCB proposals are removed from an educational Project aimed at a critical and emancipatory formation, because they propose to train for the work according to neoliberal demands.
id UNSP_b08daa0560f5277f78f17d006397ce25
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212830
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum CurricularA common school base: analysing the National Curricular Common Base educational ProjectUna base común en la escuela: análisis del proyecto educativo de la Base Nacional Común CurricularNational Curricular Common BaseCurriculum ConceptionsNeoliberal Educational ProjectBase Nacional Comum CurricularConcepções de CurrículoProjeto Educativo NeoliberalThe aim of this article was to analyse the educational project proposed as the basis of the National Curricular Common Base (NCCB). To do this, a qualitative, documental research was carried out of the final version of NCCB, April 2017, approved on December 20, by the National Education Council. We observed that the NCCB is based on an educational training project for employability, using centrality of competencies, based on a directed Teaching model, prescriptive and linked to an efficiency evaluation model, inspired by behavioural theories. We concluded that NCCB proposals are removed from an educational Project aimed at a critical and emancipatory formation, because they propose to train for the work according to neoliberal demands.El propósito de este artículo fue analizar el proyecto educativo propuesto como fundamento de la Base Nacional Común Curricular. Realizamos una investigación cualitativa y documental de la versión final de BNCC, de abril de 2017, homologada el 20 de diciembre de 2017 por el Consejo Nacional de Educación. Identificamos que BNCC se fundamenta en un proyecto educativo de formación para la empleabilidad, con la centralidad de las competencias, a partir de un modelo de Enseñanza direccionada, prescriptiva y vinculada a un modelo de evaluación eficiente, inspirado en las teorías comportamentales e concluimos que las proposiciones de BNCC se distancian de un proyecto educativo que apunta a una formación crítica y emancipatoria, pues visa formar para el trabajo de acuerdo con las demandas neoliberales.O objetivo deste artigo foi analisar o projeto educativo proposto como fundamento da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Realizamos uma pesquisa qualitativa e documental da versão final da BNCC, de abril de 2017, homologada em 20 de dezembro de 2017 pelo Conselho Nacional de Educação. Identificamos que a BNCC se fundamenta num projeto educativo de formação para a empregabilidade, com a centralidade das competências, a partir de um modelo de Ensino direcionado, prescritivo e vinculado a um modelo de avaliação eficientista, inspirado nas teorias comportamentais, e concluímos que as proposições da BNCC se distanciam de um projeto educativo que vise a uma formação crítica e emancipatória, ao formar para o trabalho segundo as demandas neoliberais.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Fundação CESGRANRIOUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Filipe, Fabiana Alvarenga [UNESP]Silva, Dayane Dos Santos [UNESP]Costa, Áurea De Carvalho [UNESP]2021-07-14T10:45:50Z2021-07-14T10:45:50Z2021-02-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article783-803application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362021002902296Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação CESGRANRIO, v. 29, n. 112, p. 783-803, 2021.0104-40361809-4465http://hdl.handle.net/11449/21283010.1590/S0104-40362021002902296S0104-40362021000300783S0104-40362021000300783.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T06:07:28Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212830Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:12:13.188735Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular
A common school base: analysing the National Curricular Common Base educational Project
Una base común en la escuela: análisis del proyecto educativo de la Base Nacional Común Curricular
title Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular
spellingShingle Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular
Filipe, Fabiana Alvarenga [UNESP]
National Curricular Common Base
Curriculum Conceptions
Neoliberal Educational Project
Base Nacional Comum Curricular
Concepções de Currículo
Projeto Educativo Neoliberal
title_short Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular
title_full Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular
title_fullStr Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular
title_full_unstemmed Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular
title_sort Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular
author Filipe, Fabiana Alvarenga [UNESP]
author_facet Filipe, Fabiana Alvarenga [UNESP]
Silva, Dayane Dos Santos [UNESP]
Costa, Áurea De Carvalho [UNESP]
author_role author
author2 Silva, Dayane Dos Santos [UNESP]
Costa, Áurea De Carvalho [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Filipe, Fabiana Alvarenga [UNESP]
Silva, Dayane Dos Santos [UNESP]
Costa, Áurea De Carvalho [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv National Curricular Common Base
Curriculum Conceptions
Neoliberal Educational Project
Base Nacional Comum Curricular
Concepções de Currículo
Projeto Educativo Neoliberal
topic National Curricular Common Base
Curriculum Conceptions
Neoliberal Educational Project
Base Nacional Comum Curricular
Concepções de Currículo
Projeto Educativo Neoliberal
description The aim of this article was to analyse the educational project proposed as the basis of the National Curricular Common Base (NCCB). To do this, a qualitative, documental research was carried out of the final version of NCCB, April 2017, approved on December 20, by the National Education Council. We observed that the NCCB is based on an educational training project for employability, using centrality of competencies, based on a directed Teaching model, prescriptive and linked to an efficiency evaluation model, inspired by behavioural theories. We concluded that NCCB proposals are removed from an educational Project aimed at a critical and emancipatory formation, because they propose to train for the work according to neoliberal demands.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-14T10:45:50Z
2021-07-14T10:45:50Z
2021-02-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362021002902296
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação CESGRANRIO, v. 29, n. 112, p. 783-803, 2021.
0104-4036
1809-4465
http://hdl.handle.net/11449/212830
10.1590/S0104-40362021002902296
S0104-40362021000300783
S0104-40362021000300783.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362021002902296
http://hdl.handle.net/11449/212830
identifier_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação CESGRANRIO, v. 29, n. 112, p. 783-803, 2021.
0104-4036
1809-4465
10.1590/S0104-40362021002902296
S0104-40362021000300783
S0104-40362021000300783.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 783-803
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação CESGRANRIO
publisher.none.fl_str_mv Fundação CESGRANRIO
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128771205627904