Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362021002902296 http://hdl.handle.net/11449/212830 |
Resumo: | The aim of this article was to analyse the educational project proposed as the basis of the National Curricular Common Base (NCCB). To do this, a qualitative, documental research was carried out of the final version of NCCB, April 2017, approved on December 20, by the National Education Council. We observed that the NCCB is based on an educational training project for employability, using centrality of competencies, based on a directed Teaching model, prescriptive and linked to an efficiency evaluation model, inspired by behavioural theories. We concluded that NCCB proposals are removed from an educational Project aimed at a critical and emancipatory formation, because they propose to train for the work according to neoliberal demands. |
id |
UNSP_b08daa0560f5277f78f17d006397ce25 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212830 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum CurricularA common school base: analysing the National Curricular Common Base educational ProjectUna base común en la escuela: análisis del proyecto educativo de la Base Nacional Común CurricularNational Curricular Common BaseCurriculum ConceptionsNeoliberal Educational ProjectBase Nacional Comum CurricularConcepções de CurrículoProjeto Educativo NeoliberalThe aim of this article was to analyse the educational project proposed as the basis of the National Curricular Common Base (NCCB). To do this, a qualitative, documental research was carried out of the final version of NCCB, April 2017, approved on December 20, by the National Education Council. We observed that the NCCB is based on an educational training project for employability, using centrality of competencies, based on a directed Teaching model, prescriptive and linked to an efficiency evaluation model, inspired by behavioural theories. We concluded that NCCB proposals are removed from an educational Project aimed at a critical and emancipatory formation, because they propose to train for the work according to neoliberal demands.El propósito de este artículo fue analizar el proyecto educativo propuesto como fundamento de la Base Nacional Común Curricular. Realizamos una investigación cualitativa y documental de la versión final de BNCC, de abril de 2017, homologada el 20 de diciembre de 2017 por el Consejo Nacional de Educación. Identificamos que BNCC se fundamenta en un proyecto educativo de formación para la empleabilidad, con la centralidad de las competencias, a partir de un modelo de Enseñanza direccionada, prescriptiva y vinculada a un modelo de evaluación eficiente, inspirado en las teorías comportamentales e concluimos que las proposiciones de BNCC se distancian de un proyecto educativo que apunta a una formación crítica y emancipatoria, pues visa formar para el trabajo de acuerdo con las demandas neoliberales.O objetivo deste artigo foi analisar o projeto educativo proposto como fundamento da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Realizamos uma pesquisa qualitativa e documental da versão final da BNCC, de abril de 2017, homologada em 20 de dezembro de 2017 pelo Conselho Nacional de Educação. Identificamos que a BNCC se fundamenta num projeto educativo de formação para a empregabilidade, com a centralidade das competências, a partir de um modelo de Ensino direcionado, prescritivo e vinculado a um modelo de avaliação eficientista, inspirado nas teorias comportamentais, e concluímos que as proposições da BNCC se distanciam de um projeto educativo que vise a uma formação crítica e emancipatória, ao formar para o trabalho segundo as demandas neoliberais.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Fundação CESGRANRIOUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Filipe, Fabiana Alvarenga [UNESP]Silva, Dayane Dos Santos [UNESP]Costa, Áurea De Carvalho [UNESP]2021-07-14T10:45:50Z2021-07-14T10:45:50Z2021-02-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article783-803application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362021002902296Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação CESGRANRIO, v. 29, n. 112, p. 783-803, 2021.0104-40361809-4465http://hdl.handle.net/11449/21283010.1590/S0104-40362021002902296S0104-40362021000300783S0104-40362021000300783.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T06:07:28Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212830Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:12:13.188735Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular A common school base: analysing the National Curricular Common Base educational Project Una base común en la escuela: análisis del proyecto educativo de la Base Nacional Común Curricular |
title |
Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular |
spellingShingle |
Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular Filipe, Fabiana Alvarenga [UNESP] National Curricular Common Base Curriculum Conceptions Neoliberal Educational Project Base Nacional Comum Curricular Concepções de Currículo Projeto Educativo Neoliberal |
title_short |
Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular |
title_full |
Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular |
title_fullStr |
Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular |
title_full_unstemmed |
Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular |
title_sort |
Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular |
author |
Filipe, Fabiana Alvarenga [UNESP] |
author_facet |
Filipe, Fabiana Alvarenga [UNESP] Silva, Dayane Dos Santos [UNESP] Costa, Áurea De Carvalho [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Dayane Dos Santos [UNESP] Costa, Áurea De Carvalho [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Filipe, Fabiana Alvarenga [UNESP] Silva, Dayane Dos Santos [UNESP] Costa, Áurea De Carvalho [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
National Curricular Common Base Curriculum Conceptions Neoliberal Educational Project Base Nacional Comum Curricular Concepções de Currículo Projeto Educativo Neoliberal |
topic |
National Curricular Common Base Curriculum Conceptions Neoliberal Educational Project Base Nacional Comum Curricular Concepções de Currículo Projeto Educativo Neoliberal |
description |
The aim of this article was to analyse the educational project proposed as the basis of the National Curricular Common Base (NCCB). To do this, a qualitative, documental research was carried out of the final version of NCCB, April 2017, approved on December 20, by the National Education Council. We observed that the NCCB is based on an educational training project for employability, using centrality of competencies, based on a directed Teaching model, prescriptive and linked to an efficiency evaluation model, inspired by behavioural theories. We concluded that NCCB proposals are removed from an educational Project aimed at a critical and emancipatory formation, because they propose to train for the work according to neoliberal demands. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-14T10:45:50Z 2021-07-14T10:45:50Z 2021-02-22 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362021002902296 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação CESGRANRIO, v. 29, n. 112, p. 783-803, 2021. 0104-4036 1809-4465 http://hdl.handle.net/11449/212830 10.1590/S0104-40362021002902296 S0104-40362021000300783 S0104-40362021000300783.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362021002902296 http://hdl.handle.net/11449/212830 |
identifier_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação CESGRANRIO, v. 29, n. 112, p. 783-803, 2021. 0104-4036 1809-4465 10.1590/S0104-40362021002902296 S0104-40362021000300783 S0104-40362021000300783.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
783-803 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação CESGRANRIO |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação CESGRANRIO |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128771205627904 |