Marx e Piaget: aproximações teóricas e epistemológicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dongo-montoya, Adrian Oscar
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623660803
http://hdl.handle.net/11449/158030
Resumo: Abstract: The present paper aims at showing the closeness between Piaget’s and Marx’s thoughts concerning basic theory and epistemology issues of sociological research. Specifically, about the way both authors study the relation between these parts and the whole social aspects, the relation between the material action and social representation, the relation between sync and diachrony and finally the relation between scientific and ideological activities. In such perspective, it will be analyzed Piaget’s studies regarding sociology and his agreement points with Marx’s thesis. The results of such research prove the existence of real nearness between both thoughts and what was analyzed.
id UNSP_b5a9660f965a95d68967a591a513a118
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/158030
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Marx e Piaget: aproximações teóricas e epistemológicasMarx and Piaget: theoretical and epistemological approachesPiaget’s ThoughtMarx’s ThoughtAction and RepresentationSynchrony and DiachronyScience and IdeologyPensamento de PiagetPensamento de MarxAção e RepresentaçãoSincronia e DiacroniaCiência e IdeologiaAbstract: The present paper aims at showing the closeness between Piaget’s and Marx’s thoughts concerning basic theory and epistemology issues of sociological research. Specifically, about the way both authors study the relation between these parts and the whole social aspects, the relation between the material action and social representation, the relation between sync and diachrony and finally the relation between scientific and ideological activities. In such perspective, it will be analyzed Piaget’s studies regarding sociology and his agreement points with Marx’s thesis. The results of such research prove the existence of real nearness between both thoughts and what was analyzed.Este estudo propõe mostrar as aproximações do pensamento de Piaget com o de Marx em função da pesquisa sociológica de ambos os autores. Essas aproximações se manifestam nisto: as relações entre as partes e o todo societário, as relações entre a ação material e as representações sociais, as relações entre a sincronia e a diacronia e o papel das centrações e descentrações na formação das representações individuais e coletivas. Nessa perspectiva, analisaremos principalmente os estudos de Piaget sobre tais questões. Não deixaremos de analisar alguns estudos do próprio Marx e de seus seguidores sobre questões análogas, a fim de verificar supostas aproximações. Os resultados da nossa pesquisa evidenciam aproximações teóricas entre ambos os autores.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Dongo-montoya, Adrian Oscar2018-11-12T17:28:01Z2018-11-12T17:28:01Z2018-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article7-22application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623660803Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 1, p. 7-22, 2018.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/15803010.1590/2175-623660803S2175-62362018000100007S2175-62362018000100007.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-02T06:15:47Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158030Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-02T06:15:47Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Marx e Piaget: aproximações teóricas e epistemológicas
Marx and Piaget: theoretical and epistemological approaches
title Marx e Piaget: aproximações teóricas e epistemológicas
spellingShingle Marx e Piaget: aproximações teóricas e epistemológicas
Dongo-montoya, Adrian Oscar
Piaget’s Thought
Marx’s Thought
Action and Representation
Synchrony and Diachrony
Science and Ideology
Pensamento de Piaget
Pensamento de Marx
Ação e Representação
Sincronia e Diacronia
Ciência e Ideologia
title_short Marx e Piaget: aproximações teóricas e epistemológicas
title_full Marx e Piaget: aproximações teóricas e epistemológicas
title_fullStr Marx e Piaget: aproximações teóricas e epistemológicas
title_full_unstemmed Marx e Piaget: aproximações teóricas e epistemológicas
title_sort Marx e Piaget: aproximações teóricas e epistemológicas
author Dongo-montoya, Adrian Oscar
author_facet Dongo-montoya, Adrian Oscar
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Dongo-montoya, Adrian Oscar
dc.subject.por.fl_str_mv Piaget’s Thought
Marx’s Thought
Action and Representation
Synchrony and Diachrony
Science and Ideology
Pensamento de Piaget
Pensamento de Marx
Ação e Representação
Sincronia e Diacronia
Ciência e Ideologia
topic Piaget’s Thought
Marx’s Thought
Action and Representation
Synchrony and Diachrony
Science and Ideology
Pensamento de Piaget
Pensamento de Marx
Ação e Representação
Sincronia e Diacronia
Ciência e Ideologia
description Abstract: The present paper aims at showing the closeness between Piaget’s and Marx’s thoughts concerning basic theory and epistemology issues of sociological research. Specifically, about the way both authors study the relation between these parts and the whole social aspects, the relation between the material action and social representation, the relation between sync and diachrony and finally the relation between scientific and ideological activities. In such perspective, it will be analyzed Piaget’s studies regarding sociology and his agreement points with Marx’s thesis. The results of such research prove the existence of real nearness between both thoughts and what was analyzed.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-12T17:28:01Z
2018-11-12T17:28:01Z
2018-03-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2175-623660803
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 1, p. 7-22, 2018.
2175-6236
http://hdl.handle.net/11449/158030
10.1590/2175-623660803
S2175-62362018000100007
S2175-62362018000100007.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/2175-623660803
http://hdl.handle.net/11449/158030
identifier_str_mv Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 43, n. 1, p. 7-22, 2018.
2175-6236
10.1590/2175-623660803
S2175-62362018000100007
S2175-62362018000100007.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação & Realidade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 7-22
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046764705480704