Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/884 http://hdl.handle.net/11449/122368 |
Resumo: | This paper deals with hypersegmentation of words that are characterized by the unconventional employment of a graphical boundary (using a white space or hyphen) within the limits of the word, as in "em bora" (“although”, using a white space), and "chama-da" (“called”, using the hyphen). In a study conducted on these data, we identified motivations arising not only from their literate nature but also from the morphosyntactic and prosodic information. We showed that there are linguistic features recurrent in these registers of word boundaries, based on the analysis of texts produced by the students who attended the last four years of elementary school in a public school in São Paulo. In this paper, we advance on this study by selecting data whose characteristics do not match those which were recurrent. We will argue that the unconventional presence of boundary within the written word limits may be interpreted as representing prosodic configurations (of intonation and rhythm nature) which contribute to the construction of the relation of meanings in the text. |
id |
UNSP_b981e5581b4c5f0e46229adb3a580773 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122368 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivosHypersegmentation of words: analysis of prosodic and discursive aspectsPalavraProsódiaOrtografiaOralidadeLetramentoWordProsodySpellingOralityLiteracyThis paper deals with hypersegmentation of words that are characterized by the unconventional employment of a graphical boundary (using a white space or hyphen) within the limits of the word, as in "em bora" (“although”, using a white space), and "chama-da" (“called”, using the hyphen). In a study conducted on these data, we identified motivations arising not only from their literate nature but also from the morphosyntactic and prosodic information. We showed that there are linguistic features recurrent in these registers of word boundaries, based on the analysis of texts produced by the students who attended the last four years of elementary school in a public school in São Paulo. In this paper, we advance on this study by selecting data whose characteristics do not match those which were recurrent. We will argue that the unconventional presence of boundary within the written word limits may be interpreted as representing prosodic configurations (of intonation and rhythm nature) which contribute to the construction of the relation of meanings in the text.Este artigo trata de hipersegmentações de palavras que se caracterizam por emprego não convencional de uma fronteira gráfica (por meio de branco ou hífen) dentro dos limites de palavra, como “em bora”, “chama-da”. Em estudo conduzido sobre esses dados, identificamos motivações advindas de informações prosódica e morfossintática somadas às de natureza letrada. Mostramos que há características linguísticas recorrentes nesses registros de fronteiras de palavras, a partir da análise de textos produzidos por alunos que cursavam as quatro últimas séries do ensino fundamental em uma escola pública paulista. Neste artigo, avançamos nesse estudo ao analisarmos um dado singular cujas características não coincidem com as que se mostraram recorrentes, como demonstraremos. Argumentaremos que a presença não convencional de marca de fronteira dentro dos limites da palavra escrita que analisamos pode ser interpretada como representação de configurações prosódicas, de natureza rítmica e entoacional, as quais contribuem para a construção das relações de sentidos do texto.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Lingüísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Cristóvão Colombro, 2265, Jardin Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Lingüísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Tenani, Luciani Ester [UNESP]2015-04-27T11:55:39Z2015-04-27T11:55:39Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article305-326application/pdfhttp://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/884Linguagem & Ensino, v. 16, n. 2, p. 305-326, 2013.1415-1928http://hdl.handle.net/11449/122368ISSN1415-1928-2013-16-02-305-326.pdf7563247206294663Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLinguagem & Ensinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-22T06:20:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122368Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:38:09.539591Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos Hypersegmentation of words: analysis of prosodic and discursive aspects |
title |
Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos |
spellingShingle |
Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos Tenani, Luciani Ester [UNESP] Palavra Prosódia Ortografia Oralidade Letramento Word Prosody Spelling Orality Literacy |
title_short |
Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos |
title_full |
Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos |
title_fullStr |
Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos |
title_full_unstemmed |
Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos |
title_sort |
Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos |
author |
Tenani, Luciani Ester [UNESP] |
author_facet |
Tenani, Luciani Ester [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tenani, Luciani Ester [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Palavra Prosódia Ortografia Oralidade Letramento Word Prosody Spelling Orality Literacy |
topic |
Palavra Prosódia Ortografia Oralidade Letramento Word Prosody Spelling Orality Literacy |
description |
This paper deals with hypersegmentation of words that are characterized by the unconventional employment of a graphical boundary (using a white space or hyphen) within the limits of the word, as in "em bora" (“although”, using a white space), and "chama-da" (“called”, using the hyphen). In a study conducted on these data, we identified motivations arising not only from their literate nature but also from the morphosyntactic and prosodic information. We showed that there are linguistic features recurrent in these registers of word boundaries, based on the analysis of texts produced by the students who attended the last four years of elementary school in a public school in São Paulo. In this paper, we advance on this study by selecting data whose characteristics do not match those which were recurrent. We will argue that the unconventional presence of boundary within the written word limits may be interpreted as representing prosodic configurations (of intonation and rhythm nature) which contribute to the construction of the relation of meanings in the text. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-04-27T11:55:39Z 2015-04-27T11:55:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/884 Linguagem & Ensino, v. 16, n. 2, p. 305-326, 2013. 1415-1928 http://hdl.handle.net/11449/122368 ISSN1415-1928-2013-16-02-305-326.pdf 7563247206294663 |
url |
http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/884 http://hdl.handle.net/11449/122368 |
identifier_str_mv |
Linguagem & Ensino, v. 16, n. 2, p. 305-326, 2013. 1415-1928 ISSN1415-1928-2013-16-02-305-326.pdf 7563247206294663 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Linguagem & Ensino |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
305-326 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129538820931584 |