Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Anderson Luis [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/120487
Resumo: This research aims to present the Ethnomathematics Program, created by D'Ambrosio (1984), as a proposal for the teaching of mathematics, making it contextualized, meaningful and a program able to form critical and creative citizens, capable of transform reality. By presenting from Ethnomathematics perspective the conception of the activities, scholar curriculum and current evaluation system, a possibility of innovation on nowadays education system is opened, a system that is characterized by D'Ambrosio as obsolete. For the implementation of this proposal, a change on the teacher's attitude appears as necessary, a new attitude that makes active interferences during the learning process, and uses previous knowledge acquired by the student throughout their experiences as a starting point on teaching process. The approach between Ethnomathematics perspective and Mathematics Program provides a better opportunity for the students to construct mathematical knowledge. It is important to emphasize that the Ethnomathematics is as an interdisciplinary as a transdisciplinary program, which means that the Program is not restricted just for education and development of mathematics
id UNSP_c7052056e8bbba81981677d1cda7bc5d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/120487
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolarMatemática - Estudo e ensinoEtnomatematicaSistemas de ensino - ProjetosMathematics Study and teachingThis research aims to present the Ethnomathematics Program, created by D'Ambrosio (1984), as a proposal for the teaching of mathematics, making it contextualized, meaningful and a program able to form critical and creative citizens, capable of transform reality. By presenting from Ethnomathematics perspective the conception of the activities, scholar curriculum and current evaluation system, a possibility of innovation on nowadays education system is opened, a system that is characterized by D'Ambrosio as obsolete. For the implementation of this proposal, a change on the teacher's attitude appears as necessary, a new attitude that makes active interferences during the learning process, and uses previous knowledge acquired by the student throughout their experiences as a starting point on teaching process. The approach between Ethnomathematics perspective and Mathematics Program provides a better opportunity for the students to construct mathematical knowledge. It is important to emphasize that the Ethnomathematics is as an interdisciplinary as a transdisciplinary program, which means that the Program is not restricted just for education and development of mathematicsEsta pesquisa tem por finalidade apresentar o Programa Etnomatemática criado por D’Ambrosio (1984), como uma proposta para o ensino da Matemática, tornando-a contextualizada, significativa e formadora de cidadãos críticos, criativos e transformadores de sua realidade. Por meio da apresentação da concepção de atividade, currículo e avaliação, na perspectiva da Etnomatemática, abre-se a possibilidade de inovar o sistema educacional caracterizado por D’Ambrosio como obsoleto. Para a implementação dessa proposta faz-se necessária, também, uma mudança de postura do professor de forma que interfira ativamente nesse processo de aprendizagem, utilizando o conhecimento adquirido pelo aluno, ao longo de suas vivências, como ponto de partida para o ensino. A aproximação entre o Programa Etnomatemática e a Matemática dá ao aluno a oportunidade de construir o conhecimento matemático. É importante destacar que o Programa Etnomatemática é interdisciplinar e transdisciplinar, ou seja, não é voltado apenas para a educação e desenvolvimento da MatemáticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mondini, Fabiane [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pereira, Anderson Luis [UNESP]2015-03-23T15:27:08Z2015-03-23T15:27:08Z2013-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis41 f.application/pdfPEREIRA, Anderson Luis. Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar. 2013. 41 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.http://hdl.handle.net/11449/120487000735629000735629.pdf91552500466606960000-0003-4975-6637Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T06:12:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/120487Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-09T06:12:40Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar
title Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar
spellingShingle Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar
Pereira, Anderson Luis [UNESP]
Matemática - Estudo e ensino
Etnomatematica
Sistemas de ensino - Projetos
Mathematics Study and teaching
title_short Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar
title_full Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar
title_fullStr Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar
title_full_unstemmed Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar
title_sort Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar
author Pereira, Anderson Luis [UNESP]
author_facet Pereira, Anderson Luis [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mondini, Fabiane [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Anderson Luis [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Estudo e ensino
Etnomatematica
Sistemas de ensino - Projetos
Mathematics Study and teaching
topic Matemática - Estudo e ensino
Etnomatematica
Sistemas de ensino - Projetos
Mathematics Study and teaching
description This research aims to present the Ethnomathematics Program, created by D'Ambrosio (1984), as a proposal for the teaching of mathematics, making it contextualized, meaningful and a program able to form critical and creative citizens, capable of transform reality. By presenting from Ethnomathematics perspective the conception of the activities, scholar curriculum and current evaluation system, a possibility of innovation on nowadays education system is opened, a system that is characterized by D'Ambrosio as obsolete. For the implementation of this proposal, a change on the teacher's attitude appears as necessary, a new attitude that makes active interferences during the learning process, and uses previous knowledge acquired by the student throughout their experiences as a starting point on teaching process. The approach between Ethnomathematics perspective and Mathematics Program provides a better opportunity for the students to construct mathematical knowledge. It is important to emphasize that the Ethnomathematics is as an interdisciplinary as a transdisciplinary program, which means that the Program is not restricted just for education and development of mathematics
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-19
2015-03-23T15:27:08Z
2015-03-23T15:27:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PEREIRA, Anderson Luis. Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar. 2013. 41 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.
http://hdl.handle.net/11449/120487
000735629
000735629.pdf
9155250046660696
0000-0003-4975-6637
identifier_str_mv PEREIRA, Anderson Luis. Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar. 2013. 41 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.
000735629
000735629.pdf
9155250046660696
0000-0003-4975-6637
url http://hdl.handle.net/11449/120487
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 41 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964874449616896