Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/120487 |
Resumo: | This research aims to present the Ethnomathematics Program, created by D'Ambrosio (1984), as a proposal for the teaching of mathematics, making it contextualized, meaningful and a program able to form critical and creative citizens, capable of transform reality. By presenting from Ethnomathematics perspective the conception of the activities, scholar curriculum and current evaluation system, a possibility of innovation on nowadays education system is opened, a system that is characterized by D'Ambrosio as obsolete. For the implementation of this proposal, a change on the teacher's attitude appears as necessary, a new attitude that makes active interferences during the learning process, and uses previous knowledge acquired by the student throughout their experiences as a starting point on teaching process. The approach between Ethnomathematics perspective and Mathematics Program provides a better opportunity for the students to construct mathematical knowledge. It is important to emphasize that the Ethnomathematics is as an interdisciplinary as a transdisciplinary program, which means that the Program is not restricted just for education and development of mathematics |
id |
UNSP_c7052056e8bbba81981677d1cda7bc5d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/120487 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolarMatemática - Estudo e ensinoEtnomatematicaSistemas de ensino - ProjetosMathematics Study and teachingThis research aims to present the Ethnomathematics Program, created by D'Ambrosio (1984), as a proposal for the teaching of mathematics, making it contextualized, meaningful and a program able to form critical and creative citizens, capable of transform reality. By presenting from Ethnomathematics perspective the conception of the activities, scholar curriculum and current evaluation system, a possibility of innovation on nowadays education system is opened, a system that is characterized by D'Ambrosio as obsolete. For the implementation of this proposal, a change on the teacher's attitude appears as necessary, a new attitude that makes active interferences during the learning process, and uses previous knowledge acquired by the student throughout their experiences as a starting point on teaching process. The approach between Ethnomathematics perspective and Mathematics Program provides a better opportunity for the students to construct mathematical knowledge. It is important to emphasize that the Ethnomathematics is as an interdisciplinary as a transdisciplinary program, which means that the Program is not restricted just for education and development of mathematicsEsta pesquisa tem por finalidade apresentar o Programa Etnomatemática criado por D’Ambrosio (1984), como uma proposta para o ensino da Matemática, tornando-a contextualizada, significativa e formadora de cidadãos críticos, criativos e transformadores de sua realidade. Por meio da apresentação da concepção de atividade, currículo e avaliação, na perspectiva da Etnomatemática, abre-se a possibilidade de inovar o sistema educacional caracterizado por D’Ambrosio como obsoleto. Para a implementação dessa proposta faz-se necessária, também, uma mudança de postura do professor de forma que interfira ativamente nesse processo de aprendizagem, utilizando o conhecimento adquirido pelo aluno, ao longo de suas vivências, como ponto de partida para o ensino. A aproximação entre o Programa Etnomatemática e a Matemática dá ao aluno a oportunidade de construir o conhecimento matemático. É importante destacar que o Programa Etnomatemática é interdisciplinar e transdisciplinar, ou seja, não é voltado apenas para a educação e desenvolvimento da MatemáticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mondini, Fabiane [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pereira, Anderson Luis [UNESP]2015-03-23T15:27:08Z2015-03-23T15:27:08Z2013-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis41 f.application/pdfPEREIRA, Anderson Luis. Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar. 2013. 41 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.http://hdl.handle.net/11449/120487000735629000735629.pdf91552500466606960000-0003-4975-6637Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:52:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/120487Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:15:10.080145Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar |
title |
Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar |
spellingShingle |
Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar Pereira, Anderson Luis [UNESP] Matemática - Estudo e ensino Etnomatematica Sistemas de ensino - Projetos Mathematics Study and teaching |
title_short |
Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar |
title_full |
Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar |
title_fullStr |
Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar |
title_full_unstemmed |
Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar |
title_sort |
Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar |
author |
Pereira, Anderson Luis [UNESP] |
author_facet |
Pereira, Anderson Luis [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Mondini, Fabiane [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Anderson Luis [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática - Estudo e ensino Etnomatematica Sistemas de ensino - Projetos Mathematics Study and teaching |
topic |
Matemática - Estudo e ensino Etnomatematica Sistemas de ensino - Projetos Mathematics Study and teaching |
description |
This research aims to present the Ethnomathematics Program, created by D'Ambrosio (1984), as a proposal for the teaching of mathematics, making it contextualized, meaningful and a program able to form critical and creative citizens, capable of transform reality. By presenting from Ethnomathematics perspective the conception of the activities, scholar curriculum and current evaluation system, a possibility of innovation on nowadays education system is opened, a system that is characterized by D'Ambrosio as obsolete. For the implementation of this proposal, a change on the teacher's attitude appears as necessary, a new attitude that makes active interferences during the learning process, and uses previous knowledge acquired by the student throughout their experiences as a starting point on teaching process. The approach between Ethnomathematics perspective and Mathematics Program provides a better opportunity for the students to construct mathematical knowledge. It is important to emphasize that the Ethnomathematics is as an interdisciplinary as a transdisciplinary program, which means that the Program is not restricted just for education and development of mathematics |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-19 2015-03-23T15:27:08Z 2015-03-23T15:27:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PEREIRA, Anderson Luis. Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar. 2013. 41 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013. http://hdl.handle.net/11449/120487 000735629 000735629.pdf 9155250046660696 0000-0003-4975-6637 |
identifier_str_mv |
PEREIRA, Anderson Luis. Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar. 2013. 41 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013. 000735629 000735629.pdf 9155250046660696 0000-0003-4975-6637 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/120487 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
41 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128779686510592 |