Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/120070 |
Resumo: | This research is part of the work that I developed as a student researcher participating in the project Pedagogical practice of group work at school: rescue of narrative and teachers´ knowledge. The project was developed in a Rio Claro City Public school (2010-2011).I weekly attended that school for two years, following the pedagogical work of a teacher. During this period, her practices caught my attention, especially the way that she looked at the social context and the life stories of her students. For this reason, I propose to develop a qualitative research with the objective of examining the pedagogical practice of a elementary school teacher (initial series) and understand the extent to which her practices favor the emancipation of students. I intend to extend/apply the concept of emancipation from the theoretical perspective of Paulo Freire. The data will be obtained from the following documents: my records (notebook 1-2010 and notebook 2-2011); letters elaborated by me and sent to the teacher; letters written by the teacher and sent to me; articles produced by this teacher and her work plans. The research intends to contribute to the legitimacy of teacher knowledge in daily school |
id |
UNSP_c73852a013fa58ce85afe772a57ed0a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/120070 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadoraProfessores - FormaçãoPratica de ensinoEnsino fundamentalCrianças - DesenvolvimentoThis research is part of the work that I developed as a student researcher participating in the project Pedagogical practice of group work at school: rescue of narrative and teachers´ knowledge. The project was developed in a Rio Claro City Public school (2010-2011).I weekly attended that school for two years, following the pedagogical work of a teacher. During this period, her practices caught my attention, especially the way that she looked at the social context and the life stories of her students. For this reason, I propose to develop a qualitative research with the objective of examining the pedagogical practice of a elementary school teacher (initial series) and understand the extent to which her practices favor the emancipation of students. I intend to extend/apply the concept of emancipation from the theoretical perspective of Paulo Freire. The data will be obtained from the following documents: my records (notebook 1-2010 and notebook 2-2011); letters elaborated by me and sent to the teacher; letters written by the teacher and sent to me; articles produced by this teacher and her work plans. The research intends to contribute to the legitimacy of teacher knowledge in daily schoolEsta pesquisa é parte do trabalho que desenvolvi como aluna pesquisadora ao participar do projeto de pesquisa “Prática pedagógica do trabalho coletivo na escola: resgate da narrativa e dos saberes dos professores”. O projeto foi desenvolvido em uma escola da rede municipal de Rio Claro (2010-2011). Estive inserida na escola no período de dois anos acompanhando semanalmente o trabalho pedagógico de uma professora. Ao longo desse período, seu olhar atento ao contexto social e às histórias de vida de seus alunos chamou minha atenção. Por este motivo, proponho desenvolver uma pesquisa qualitativa com o objetivo de analisar, a prática pedagógica de uma professora do Ensino Fundamental I e compreender em que medida suas práticas favorecem a emancipação dos alunos. Pretendo aprofundar o conceito de emancipação a partir da perspectiva teórica de Paulo Freire. Os dados serão obtidos a partir dos seguintes documentos: meus registros (caderno1- 2010 e caderno2-2011), cartas elaboradas por mim e encaminhadas à professora, cartas escritas pela professora e dirigidas a mim, artigos produzidos pela professora e seus planos de trabalho. A pesquisa pretende contribuir com a legitimação dos saberes docentes produzidos no cotidiano escolarUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Chaluh, Laura Noemi [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Moreira, Amanda Miranda [UNESP]2015-03-23T15:23:37Z2015-03-23T15:23:37Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis56 f.application/pdfMOREIRA, Amanda Miranda. Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora. 2012. 56 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.http://hdl.handle.net/11449/120070000716211moreira_am_tcc_rcla.pdf58793570079178080000-0003-0014-7232Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-07T06:23:44Zoai:repositorio.unesp.br:11449/120070Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:20:17.960163Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora |
title |
Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora |
spellingShingle |
Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora Moreira, Amanda Miranda [UNESP] Professores - Formação Pratica de ensino Ensino fundamental Crianças - Desenvolvimento |
title_short |
Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora |
title_full |
Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora |
title_fullStr |
Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora |
title_full_unstemmed |
Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora |
title_sort |
Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora |
author |
Moreira, Amanda Miranda [UNESP] |
author_facet |
Moreira, Amanda Miranda [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Chaluh, Laura Noemi [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Amanda Miranda [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professores - Formação Pratica de ensino Ensino fundamental Crianças - Desenvolvimento |
topic |
Professores - Formação Pratica de ensino Ensino fundamental Crianças - Desenvolvimento |
description |
This research is part of the work that I developed as a student researcher participating in the project Pedagogical practice of group work at school: rescue of narrative and teachers´ knowledge. The project was developed in a Rio Claro City Public school (2010-2011).I weekly attended that school for two years, following the pedagogical work of a teacher. During this period, her practices caught my attention, especially the way that she looked at the social context and the life stories of her students. For this reason, I propose to develop a qualitative research with the objective of examining the pedagogical practice of a elementary school teacher (initial series) and understand the extent to which her practices favor the emancipation of students. I intend to extend/apply the concept of emancipation from the theoretical perspective of Paulo Freire. The data will be obtained from the following documents: my records (notebook 1-2010 and notebook 2-2011); letters elaborated by me and sent to the teacher; letters written by the teacher and sent to me; articles produced by this teacher and her work plans. The research intends to contribute to the legitimacy of teacher knowledge in daily school |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-03-23T15:23:37Z 2015-03-23T15:23:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MOREIRA, Amanda Miranda. Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora. 2012. 56 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012. http://hdl.handle.net/11449/120070 000716211 moreira_am_tcc_rcla.pdf 5879357007917808 0000-0003-0014-7232 |
identifier_str_mv |
MOREIRA, Amanda Miranda. Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora. 2012. 56 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012. 000716211 moreira_am_tcc_rcla.pdf 5879357007917808 0000-0003-0014-7232 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/120070 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
56 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129416899854336 |