Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Amanda Miranda [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/120070
Resumo: This research is part of the work that I developed as a student researcher participating in the project Pedagogical practice of group work at school: rescue of narrative and teachers´ knowledge. The project was developed in a Rio Claro City Public school (2010-2011).I weekly attended that school for two years, following the pedagogical work of a teacher. During this period, her practices caught my attention, especially the way that she looked at the social context and the life stories of her students. For this reason, I propose to develop a qualitative research with the objective of examining the pedagogical practice of a elementary school teacher (initial series) and understand the extent to which her practices favor the emancipation of students. I intend to extend/apply the concept of emancipation from the theoretical perspective of Paulo Freire. The data will be obtained from the following documents: my records (notebook 1-2010 and notebook 2-2011); letters elaborated by me and sent to the teacher; letters written by the teacher and sent to me; articles produced by this teacher and her work plans. The research intends to contribute to the legitimacy of teacher knowledge in daily school
id UNSP_c73852a013fa58ce85afe772a57ed0a3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/120070
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadoraProfessores - FormaçãoPratica de ensinoEnsino fundamentalCrianças - DesenvolvimentoThis research is part of the work that I developed as a student researcher participating in the project Pedagogical practice of group work at school: rescue of narrative and teachers´ knowledge. The project was developed in a Rio Claro City Public school (2010-2011).I weekly attended that school for two years, following the pedagogical work of a teacher. During this period, her practices caught my attention, especially the way that she looked at the social context and the life stories of her students. For this reason, I propose to develop a qualitative research with the objective of examining the pedagogical practice of a elementary school teacher (initial series) and understand the extent to which her practices favor the emancipation of students. I intend to extend/apply the concept of emancipation from the theoretical perspective of Paulo Freire. The data will be obtained from the following documents: my records (notebook 1-2010 and notebook 2-2011); letters elaborated by me and sent to the teacher; letters written by the teacher and sent to me; articles produced by this teacher and her work plans. The research intends to contribute to the legitimacy of teacher knowledge in daily schoolEsta pesquisa é parte do trabalho que desenvolvi como aluna pesquisadora ao participar do projeto de pesquisa “Prática pedagógica do trabalho coletivo na escola: resgate da narrativa e dos saberes dos professores”. O projeto foi desenvolvido em uma escola da rede municipal de Rio Claro (2010-2011). Estive inserida na escola no período de dois anos acompanhando semanalmente o trabalho pedagógico de uma professora. Ao longo desse período, seu olhar atento ao contexto social e às histórias de vida de seus alunos chamou minha atenção. Por este motivo, proponho desenvolver uma pesquisa qualitativa com o objetivo de analisar, a prática pedagógica de uma professora do Ensino Fundamental I e compreender em que medida suas práticas favorecem a emancipação dos alunos. Pretendo aprofundar o conceito de emancipação a partir da perspectiva teórica de Paulo Freire. Os dados serão obtidos a partir dos seguintes documentos: meus registros (caderno1- 2010 e caderno2-2011), cartas elaboradas por mim e encaminhadas à professora, cartas escritas pela professora e dirigidas a mim, artigos produzidos pela professora e seus planos de trabalho. A pesquisa pretende contribuir com a legitimação dos saberes docentes produzidos no cotidiano escolarUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Chaluh, Laura Noemi [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Moreira, Amanda Miranda [UNESP]2015-03-23T15:23:37Z2015-03-23T15:23:37Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis56 f.application/pdfMOREIRA, Amanda Miranda. Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora. 2012. 56 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.http://hdl.handle.net/11449/120070000716211moreira_am_tcc_rcla.pdf58793570079178080000-0003-0014-7232Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-07T06:23:44Zoai:repositorio.unesp.br:11449/120070Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:20:17.960163Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora
title Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora
spellingShingle Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora
Moreira, Amanda Miranda [UNESP]
Professores - Formação
Pratica de ensino
Ensino fundamental
Crianças - Desenvolvimento
title_short Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora
title_full Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora
title_fullStr Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora
title_full_unstemmed Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora
title_sort Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora
author Moreira, Amanda Miranda [UNESP]
author_facet Moreira, Amanda Miranda [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Chaluh, Laura Noemi [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Amanda Miranda [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Professores - Formação
Pratica de ensino
Ensino fundamental
Crianças - Desenvolvimento
topic Professores - Formação
Pratica de ensino
Ensino fundamental
Crianças - Desenvolvimento
description This research is part of the work that I developed as a student researcher participating in the project Pedagogical practice of group work at school: rescue of narrative and teachers´ knowledge. The project was developed in a Rio Claro City Public school (2010-2011).I weekly attended that school for two years, following the pedagogical work of a teacher. During this period, her practices caught my attention, especially the way that she looked at the social context and the life stories of her students. For this reason, I propose to develop a qualitative research with the objective of examining the pedagogical practice of a elementary school teacher (initial series) and understand the extent to which her practices favor the emancipation of students. I intend to extend/apply the concept of emancipation from the theoretical perspective of Paulo Freire. The data will be obtained from the following documents: my records (notebook 1-2010 and notebook 2-2011); letters elaborated by me and sent to the teacher; letters written by the teacher and sent to me; articles produced by this teacher and her work plans. The research intends to contribute to the legitimacy of teacher knowledge in daily school
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-03-23T15:23:37Z
2015-03-23T15:23:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MOREIRA, Amanda Miranda. Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora. 2012. 56 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.
http://hdl.handle.net/11449/120070
000716211
moreira_am_tcc_rcla.pdf
5879357007917808
0000-0003-0014-7232
identifier_str_mv MOREIRA, Amanda Miranda. Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora. 2012. 56 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.
000716211
moreira_am_tcc_rcla.pdf
5879357007917808
0000-0003-0014-7232
url http://hdl.handle.net/11449/120070
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 56 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129416899854336