A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.felcicam.br/educacaoelinguagens http://hdl.handle.net/11449/126958 |
Resumo: | The objective of this study was to present the use of selfconfrontation in applied linguistics (AL) research on teachers’ activities. Selfconfrontation was developed by Faïta (1997), and improved by Clot (2006) within the context of Activity Clinics. It is a device that attempts to capture the multiple discourses around an activity and enable its transformation by workers. Thus, a qualitative research approach was employed and documental analysis of theses, dissertations and papers abstracts produced in Brazil (1987 to 2011), available in the electronic site of CAPES, was performed. The results demonstrated that selfconfrontation is used in a fragmented manner in AL studies that examine teachers’ activities, being primarily used for the collection of data, with little emphasis being placed on the transformation of the labor process. |
id |
UNSP_cf94cc71b675909621e2a8e68bbec277 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/126958 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professorSelfconfrontation and its uses in the field of linguistics applied to teachers’ activitiesResearch methodologyTeachers’ ActivitiesApplied LinguisticsActivity Clinics.Metodologia de pesquisaTrabalho docenteLinguística aplicadaClínica da atividadeThe objective of this study was to present the use of selfconfrontation in applied linguistics (AL) research on teachers’ activities. Selfconfrontation was developed by Faïta (1997), and improved by Clot (2006) within the context of Activity Clinics. It is a device that attempts to capture the multiple discourses around an activity and enable its transformation by workers. Thus, a qualitative research approach was employed and documental analysis of theses, dissertations and papers abstracts produced in Brazil (1987 to 2011), available in the electronic site of CAPES, was performed. The results demonstrated that selfconfrontation is used in a fragmented manner in AL studies that examine teachers’ activities, being primarily used for the collection of data, with little emphasis being placed on the transformation of the labor process.Este artigo apresenta um estudo sobre o uso da autoconfrontação em pesquisas de Linguística Aplicada (LA) sobre o trabalho docente. A autoconfrontação foi criada por Faïta (1997) e aperfeiçoada por Clot (2006) no contexto da Clínica da Atividade. Trata-se de dispositivo que busca captar os múltiplos discursos em torno de um ofício e favorecer sua transformação pelos trabalhadores. Optamos por abordagem qualitativa de pesquisa e realização da análise documental dos resumos de teses, dissertações e artigos produzidos no Brasil (1987 a 2011) disponíveis no site da CAPES. Os resultados apontam que a autoconfrontação é usada de modo fragmentado nos estudos de LA que examinam o trabalho docente, ao servir prioritariamente para recolha de dados e ao conferir menor ênfase para a transformação do processo laboral.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva, Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC)Messias, CarlaPerez, Deivis [UNESP]2015-08-21T17:53:35Z2015-08-21T17:53:35Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article92-112application/pdfhttp://www.felcicam.br/educacaoelinguagensRevista Educação e Linguagens, v. 2, n. 2, p. 92-112, 2013.2238-6084http://hdl.handle.net/11449/126958ISSN2238-6084-2013-02-02-92-112.pdf6409892014093401Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Educação e Linguagensinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126958Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:52:57.952794Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor Selfconfrontation and its uses in the field of linguistics applied to teachers’ activities |
title |
A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor |
spellingShingle |
A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor Messias, Carla Research methodology Teachers’ Activities Applied Linguistics Activity Clinics. Metodologia de pesquisa Trabalho docente Linguística aplicada Clínica da atividade |
title_short |
A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor |
title_full |
A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor |
title_fullStr |
A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor |
title_full_unstemmed |
A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor |
title_sort |
A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor |
author |
Messias, Carla |
author_facet |
Messias, Carla Perez, Deivis [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Perez, Deivis [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Messias, Carla Perez, Deivis [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Research methodology Teachers’ Activities Applied Linguistics Activity Clinics. Metodologia de pesquisa Trabalho docente Linguística aplicada Clínica da atividade |
topic |
Research methodology Teachers’ Activities Applied Linguistics Activity Clinics. Metodologia de pesquisa Trabalho docente Linguística aplicada Clínica da atividade |
description |
The objective of this study was to present the use of selfconfrontation in applied linguistics (AL) research on teachers’ activities. Selfconfrontation was developed by Faïta (1997), and improved by Clot (2006) within the context of Activity Clinics. It is a device that attempts to capture the multiple discourses around an activity and enable its transformation by workers. Thus, a qualitative research approach was employed and documental analysis of theses, dissertations and papers abstracts produced in Brazil (1987 to 2011), available in the electronic site of CAPES, was performed. The results demonstrated that selfconfrontation is used in a fragmented manner in AL studies that examine teachers’ activities, being primarily used for the collection of data, with little emphasis being placed on the transformation of the labor process. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-08-21T17:53:35Z 2015-08-21T17:53:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.felcicam.br/educacaoelinguagens Revista Educação e Linguagens, v. 2, n. 2, p. 92-112, 2013. 2238-6084 http://hdl.handle.net/11449/126958 ISSN2238-6084-2013-02-02-92-112.pdf 6409892014093401 |
url |
http://www.felcicam.br/educacaoelinguagens http://hdl.handle.net/11449/126958 |
identifier_str_mv |
Revista Educação e Linguagens, v. 2, n. 2, p. 92-112, 2013. 2238-6084 ISSN2238-6084-2013-02-02-92-112.pdf 6409892014093401 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Linguagens |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
92-112 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129369666748416 |