A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Messias, Carla
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Perez, Deivis [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.felcicam.br/educacaoelinguagens
http://hdl.handle.net/11449/126958
Resumo: The objective of this study was to present the use of selfconfrontation in applied linguistics (AL) research on teachers’ activities. Selfconfrontation was developed by Faïta (1997), and improved by Clot (2006) within the context of Activity Clinics. It is a device that attempts to capture the multiple discourses around an activity and enable its transformation by workers. Thus, a qualitative research approach was employed and documental analysis of theses, dissertations and papers abstracts produced in Brazil (1987 to 2011), available in the electronic site of CAPES, was performed. The results demonstrated that selfconfrontation is used in a fragmented manner in AL studies that examine teachers’ activities, being primarily used for the collection of data, with little emphasis being placed on the transformation of the labor process.
id UNSP_cf94cc71b675909621e2a8e68bbec277
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126958
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professorSelfconfrontation and its uses in the field of linguistics applied to teachers’ activitiesResearch methodologyTeachers’ ActivitiesApplied LinguisticsActivity Clinics.Metodologia de pesquisaTrabalho docenteLinguística aplicadaClínica da atividadeThe objective of this study was to present the use of selfconfrontation in applied linguistics (AL) research on teachers’ activities. Selfconfrontation was developed by Faïta (1997), and improved by Clot (2006) within the context of Activity Clinics. It is a device that attempts to capture the multiple discourses around an activity and enable its transformation by workers. Thus, a qualitative research approach was employed and documental analysis of theses, dissertations and papers abstracts produced in Brazil (1987 to 2011), available in the electronic site of CAPES, was performed. The results demonstrated that selfconfrontation is used in a fragmented manner in AL studies that examine teachers’ activities, being primarily used for the collection of data, with little emphasis being placed on the transformation of the labor process.Este artigo apresenta um estudo sobre o uso da autoconfrontação em pesquisas de Linguística Aplicada (LA) sobre o trabalho docente. A autoconfrontação foi criada por Faïta (1997) e aperfeiçoada por Clot (2006) no contexto da Clínica da Atividade. Trata-se de dispositivo que busca captar os múltiplos discursos em torno de um ofício e favorecer sua transformação pelos trabalhadores. Optamos por abordagem qualitativa de pesquisa e realização da análise documental dos resumos de teses, dissertações e artigos produzidos no Brasil (1987 a 2011) disponíveis no site da CAPES. Os resultados apontam que a autoconfrontação é usada de modo fragmentado nos estudos de LA que examinam o trabalho docente, ao servir prioritariamente para recolha de dados e ao conferir menor ênfase para a transformação do processo laboral.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva, Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC)Messias, CarlaPerez, Deivis [UNESP]2015-08-21T17:53:35Z2015-08-21T17:53:35Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article92-112application/pdfhttp://www.felcicam.br/educacaoelinguagensRevista Educação e Linguagens, v. 2, n. 2, p. 92-112, 2013.2238-6084http://hdl.handle.net/11449/126958ISSN2238-6084-2013-02-02-92-112.pdf6409892014093401Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Educação e Linguagensinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126958Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:52:57.952794Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor
Selfconfrontation and its uses in the field of linguistics applied to teachers’ activities
title A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor
spellingShingle A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor
Messias, Carla
Research methodology
Teachers’ Activities
Applied Linguistics
Activity Clinics.
Metodologia de pesquisa
Trabalho docente
Linguística aplicada
Clínica da atividade
title_short A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor
title_full A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor
title_fullStr A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor
title_full_unstemmed A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor
title_sort A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor
author Messias, Carla
author_facet Messias, Carla
Perez, Deivis [UNESP]
author_role author
author2 Perez, Deivis [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC)
dc.contributor.author.fl_str_mv Messias, Carla
Perez, Deivis [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Research methodology
Teachers’ Activities
Applied Linguistics
Activity Clinics.
Metodologia de pesquisa
Trabalho docente
Linguística aplicada
Clínica da atividade
topic Research methodology
Teachers’ Activities
Applied Linguistics
Activity Clinics.
Metodologia de pesquisa
Trabalho docente
Linguística aplicada
Clínica da atividade
description The objective of this study was to present the use of selfconfrontation in applied linguistics (AL) research on teachers’ activities. Selfconfrontation was developed by Faïta (1997), and improved by Clot (2006) within the context of Activity Clinics. It is a device that attempts to capture the multiple discourses around an activity and enable its transformation by workers. Thus, a qualitative research approach was employed and documental analysis of theses, dissertations and papers abstracts produced in Brazil (1987 to 2011), available in the electronic site of CAPES, was performed. The results demonstrated that selfconfrontation is used in a fragmented manner in AL studies that examine teachers’ activities, being primarily used for the collection of data, with little emphasis being placed on the transformation of the labor process.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-08-21T17:53:35Z
2015-08-21T17:53:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.felcicam.br/educacaoelinguagens
Revista Educação e Linguagens, v. 2, n. 2, p. 92-112, 2013.
2238-6084
http://hdl.handle.net/11449/126958
ISSN2238-6084-2013-02-02-92-112.pdf
6409892014093401
url http://www.felcicam.br/educacaoelinguagens
http://hdl.handle.net/11449/126958
identifier_str_mv Revista Educação e Linguagens, v. 2, n. 2, p. 92-112, 2013.
2238-6084
ISSN2238-6084-2013-02-02-92-112.pdf
6409892014093401
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Educação e Linguagens
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 92-112
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129369666748416