CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220058 http://hdl.handle.net/11449/244899 |
Resumo: | Content and language integrated learning (CLIL) has a long tradition in European countries, especially in primary and secondary education. In this paper we draw attention to the limited use of the term in higher education, especially at (post-)graduate level. By describing and discussing a course entirely taught in English to students in a program titled Education for Science in Brazil, the authors expect to contribute to a broader understanding of the interrelations between specialized content and advanced communicative skills in English for academic purposes. By focusing on qualitative data on the collaborative writing of a paper in English, it is expected that this kind of classroom-based case study will contribute to better informed decisions related to internationalization of (post-)graduate programs among institutions that underscore the importance of English to help promote visibility and cooperation. |
id |
UNSP_d0346177b4f83532d16b4e0378743b25 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/244899 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate programCLIL em Educação para a Ciência: um estudo de caso em um programa de pós-graduaçãoEnglish for specific purposes(Post-)graduate educationAcademic language functionsEnsino de inglêsCLILAICLEducação para a ciênciaEnsino superiorContent and language integrated learning (CLIL) has a long tradition in European countries, especially in primary and secondary education. In this paper we draw attention to the limited use of the term in higher education, especially at (post-)graduate level. By describing and discussing a course entirely taught in English to students in a program titled Education for Science in Brazil, the authors expect to contribute to a broader understanding of the interrelations between specialized content and advanced communicative skills in English for academic purposes. By focusing on qualitative data on the collaborative writing of a paper in English, it is expected that this kind of classroom-based case study will contribute to better informed decisions related to internationalization of (post-)graduate programs among institutions that underscore the importance of English to help promote visibility and cooperation.A aprendizagem integrada de conteúdos e de línguas (AICL) tem grande tradição na educação básica europeia. Neste artigo chamamos atenção para o uso indevidamente limitado do termo no ensino superior, sobretudo na pós-graduação. Ao descrever criticamente ações em uma disciplina num programa de pós em Educação para a Ciência, integralmente realizadas em inglês, buscamos contribuir para uma compreensão mais ampla das inter-relações entre conteúdos especializados e competências comunicativas avançadas em inglês acadêmico. Com base em dados qualitativos sobre a escrita colaborativa deste artigo em inglês, esperamos que o estudo de caso em sala de aula possa promover decisões mais amadurecidas quanto à internacionalização de programas de pós nas instituições que enfatizam a importância da língua inglesa para a visibilidade e cooperação acadêmica.Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e DesignUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e DesignUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Concário, Marcelo [UNESP]Martins, Ana Elisa Piedade Sodero [UNESP]Ignácio, Ismair [UNESP]2023-07-29T11:15:00Z2023-07-29T11:15:00Z2022-12-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220058Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/24489910.1590/1516-731320220058S1516-73132022000100256S1516-73132022000100256.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-17T18:29:10Zoai:repositorio.unesp.br:11449/244899Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:49:54.644568Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program CLIL em Educação para a Ciência: um estudo de caso em um programa de pós-graduação |
title |
CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program |
spellingShingle |
CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program Concário, Marcelo [UNESP] English for specific purposes (Post-)graduate education Academic language functions Ensino de inglês CLIL AICL Educação para a ciência Ensino superior |
title_short |
CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program |
title_full |
CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program |
title_fullStr |
CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program |
title_full_unstemmed |
CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program |
title_sort |
CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program |
author |
Concário, Marcelo [UNESP] |
author_facet |
Concário, Marcelo [UNESP] Martins, Ana Elisa Piedade Sodero [UNESP] Ignácio, Ismair [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Ana Elisa Piedade Sodero [UNESP] Ignácio, Ismair [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Concário, Marcelo [UNESP] Martins, Ana Elisa Piedade Sodero [UNESP] Ignácio, Ismair [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
English for specific purposes (Post-)graduate education Academic language functions Ensino de inglês CLIL AICL Educação para a ciência Ensino superior |
topic |
English for specific purposes (Post-)graduate education Academic language functions Ensino de inglês CLIL AICL Educação para a ciência Ensino superior |
description |
Content and language integrated learning (CLIL) has a long tradition in European countries, especially in primary and secondary education. In this paper we draw attention to the limited use of the term in higher education, especially at (post-)graduate level. By describing and discussing a course entirely taught in English to students in a program titled Education for Science in Brazil, the authors expect to contribute to a broader understanding of the interrelations between specialized content and advanced communicative skills in English for academic purposes. By focusing on qualitative data on the collaborative writing of a paper in English, it is expected that this kind of classroom-based case study will contribute to better informed decisions related to internationalization of (post-)graduate programs among institutions that underscore the importance of English to help promote visibility and cooperation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-05 2023-07-29T11:15:00Z 2023-07-29T11:15:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220058 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022. 1516-7313 1980-850X http://hdl.handle.net/11449/244899 10.1590/1516-731320220058 S1516-73132022000100256 S1516-73132022000100256.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220058 http://hdl.handle.net/11449/244899 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022. 1516-7313 1980-850X 10.1590/1516-731320220058 S1516-73132022000100256 S1516-73132022000100256.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129363099516928 |