CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Concário, Marcelo [UNESP]
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Martins, Ana Elisa Piedade Sodero [UNESP], Ignácio, Ismair [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220058
http://hdl.handle.net/11449/244899
Resumo: Content and language integrated learning (CLIL) has a long tradition in European countries, especially in primary and secondary education. In this paper we draw attention to the limited use of the term in higher education, especially at (post-)graduate level. By describing and discussing a course entirely taught in English to students in a program titled Education for Science in Brazil, the authors expect to contribute to a broader understanding of the interrelations between specialized content and advanced communicative skills in English for academic purposes. By focusing on qualitative data on the collaborative writing of a paper in English, it is expected that this kind of classroom-based case study will contribute to better informed decisions related to internationalization of (post-)graduate programs among institutions that underscore the importance of English to help promote visibility and cooperation.
id UNSP_d0346177b4f83532d16b4e0378743b25
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/244899
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate programCLIL em Educação para a Ciência: um estudo de caso em um programa de pós-graduaçãoEnglish for specific purposes(Post-)graduate educationAcademic language functionsEnsino de inglêsCLILAICLEducação para a ciênciaEnsino superiorContent and language integrated learning (CLIL) has a long tradition in European countries, especially in primary and secondary education. In this paper we draw attention to the limited use of the term in higher education, especially at (post-)graduate level. By describing and discussing a course entirely taught in English to students in a program titled Education for Science in Brazil, the authors expect to contribute to a broader understanding of the interrelations between specialized content and advanced communicative skills in English for academic purposes. By focusing on qualitative data on the collaborative writing of a paper in English, it is expected that this kind of classroom-based case study will contribute to better informed decisions related to internationalization of (post-)graduate programs among institutions that underscore the importance of English to help promote visibility and cooperation.A aprendizagem integrada de conteúdos e de línguas (AICL) tem grande tradição na educação básica europeia. Neste artigo chamamos atenção para o uso indevidamente limitado do termo no ensino superior, sobretudo na pós-graduação. Ao descrever criticamente ações em uma disciplina num programa de pós em Educação para a Ciência, integralmente realizadas em inglês, buscamos contribuir para uma compreensão mais ampla das inter-relações entre conteúdos especializados e competências comunicativas avançadas em inglês acadêmico. Com base em dados qualitativos sobre a escrita colaborativa deste artigo em inglês, esperamos que o estudo de caso em sala de aula possa promover decisões mais amadurecidas quanto à internacionalização de programas de pós nas instituições que enfatizam a importância da língua inglesa para a visibilidade e cooperação acadêmica.Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e DesignUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e DesignUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Concário, Marcelo [UNESP]Martins, Ana Elisa Piedade Sodero [UNESP]Ignácio, Ismair [UNESP]2023-07-29T11:15:00Z2023-07-29T11:15:00Z2022-12-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220058Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/24489910.1590/1516-731320220058S1516-73132022000100256S1516-73132022000100256.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-17T18:29:10Zoai:repositorio.unesp.br:11449/244899Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:49:54.644568Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program
CLIL em Educação para a Ciência: um estudo de caso em um programa de pós-graduação
title CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program
spellingShingle CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program
Concário, Marcelo [UNESP]
English for specific purposes
(Post-)graduate education
Academic language functions
Ensino de inglês
CLIL
AICL
Educação para a ciência
Ensino superior
title_short CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program
title_full CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program
title_fullStr CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program
title_full_unstemmed CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program
title_sort CLIL in Education for Science: a case study in a (post-) graduate program
author Concário, Marcelo [UNESP]
author_facet Concário, Marcelo [UNESP]
Martins, Ana Elisa Piedade Sodero [UNESP]
Ignácio, Ismair [UNESP]
author_role author
author2 Martins, Ana Elisa Piedade Sodero [UNESP]
Ignácio, Ismair [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Concário, Marcelo [UNESP]
Martins, Ana Elisa Piedade Sodero [UNESP]
Ignácio, Ismair [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv English for specific purposes
(Post-)graduate education
Academic language functions
Ensino de inglês
CLIL
AICL
Educação para a ciência
Ensino superior
topic English for specific purposes
(Post-)graduate education
Academic language functions
Ensino de inglês
CLIL
AICL
Educação para a ciência
Ensino superior
description Content and language integrated learning (CLIL) has a long tradition in European countries, especially in primary and secondary education. In this paper we draw attention to the limited use of the term in higher education, especially at (post-)graduate level. By describing and discussing a course entirely taught in English to students in a program titled Education for Science in Brazil, the authors expect to contribute to a broader understanding of the interrelations between specialized content and advanced communicative skills in English for academic purposes. By focusing on qualitative data on the collaborative writing of a paper in English, it is expected that this kind of classroom-based case study will contribute to better informed decisions related to internationalization of (post-)graduate programs among institutions that underscore the importance of English to help promote visibility and cooperation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-05
2023-07-29T11:15:00Z
2023-07-29T11:15:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220058
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.
1516-7313
1980-850X
http://hdl.handle.net/11449/244899
10.1590/1516-731320220058
S1516-73132022000100256
S1516-73132022000100256.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220058
http://hdl.handle.net/11449/244899
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.
1516-7313
1980-850X
10.1590/1516-731320220058
S1516-73132022000100256
S1516-73132022000100256.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129363099516928