Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Garcia, Márcia Parpinéli Moro, Sabia, Cláudia Pereira de Pádua [UNESP], Dias, Carmem Lucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3559
http://hdl.handle.net/11449/114889
Resumo: Will be demonstrated here, the importance of preparing the Political-Pedagogical Project - PPP in a way that the school´s actors participate constantly. his participation is essential to promote both their production and the ongoing evaluation of activities, actions and educational purposes. Following the guidance of experienced researchers in this matter, we assume the defense of a school that favors the character of belonging for everyone: administrators, teachers, students and parents, the whole community. his study is conducted in two stages: a theoretical study, highlighting the main researches and thoughts at academic level, a documentary analysis of four schools and interviews with directors or vice directors and coordinators of schools. With this study and analysis, it is possible to realize the importance of their development and promote relection to guide those interested to a new vision or revision of structures already plastered. he school thus may undergo changes renovating their routine, making it fresh news and events, allowing the daily challenges foster contextualized strategies on concrete basis.
id UNSP_d8502efca327349d0013e9343b20c33e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114889
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escolaPolitical-pedagogical project: the spaceof effective and contextualized participation of school´s actorsProjeto Político Pedagógico - PPPGestão EscolarEscolaEDUCAÇÃOWill be demonstrated here, the importance of preparing the Political-Pedagogical Project - PPP in a way that the school´s actors participate constantly. his participation is essential to promote both their production and the ongoing evaluation of activities, actions and educational purposes. Following the guidance of experienced researchers in this matter, we assume the defense of a school that favors the character of belonging for everyone: administrators, teachers, students and parents, the whole community. his study is conducted in two stages: a theoretical study, highlighting the main researches and thoughts at academic level, a documentary analysis of four schools and interviews with directors or vice directors and coordinators of schools. With this study and analysis, it is possible to realize the importance of their development and promote relection to guide those interested to a new vision or revision of structures already plastered. he school thus may undergo changes renovating their routine, making it fresh news and events, allowing the daily challenges foster contextualized strategies on concrete basis.Demonstraremos aqui a importância da elaboração do Projeto Político-Pedagógico - PPP de uma forma que os atores da escola participem constantemente. É fundamental esta participação a im de promover tanto a sua produção como a permanente avaliação de atividades, ações e propostas educacionais. Seguindo a orientação de pesquisadores experientes neste assunto, assumimos a defesa de uma escola que privilegie o caráter de pertencimento de todos: gestores, professores, alunos e pais, toda a comunidade. Este estudo se desenvolve em dois momentos: um estudo teórico destacando as pesquisas e os pensamentos substantivos no meio acadêmico; uma análise documental de quatro escolas e de entrevistas realizadas com diretores ou vice-diretores e coordenadores de escolas. Com este estudo e análise, é possível perceber a importância de sua elaboração e promover a relexão que oriente aos interessados uma nova visão ou revisão de estruturas já engessadas. A escola, assim, poderá sofrer mudanças renovadoras que reorientem sua rotina, tornando-a novidade e acontecimento, permitindo que os desaios cotidianos fomentem estratégias contextualizadas e historiadas concretamente.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Higyno Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilDepartamento de Administração e Supervisão Escolar da Universidade Estadual Paulista – Campus de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP]Garcia, Márcia Parpinéli MoroSabia, Cláudia Pereira de Pádua [UNESP]Dias, Carmem Lucia2015-02-24T13:57:33Z2015-02-24T13:57:33Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article37-52application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3559Educação em Revista, v. 14, n. 2, p. 37-52, 2013.1518-7926http://hdl.handle.net/11449/114889ISSN15187926-2013-14-02-37-52.pdf653765361865293521918638733144150000-0001-8173-64200000-0003-4945-1681Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:58:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114889Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:58:23Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola
Political-pedagogical project: the spaceof effective and contextualized participation of school´s actors
title Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola
spellingShingle Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola
Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP]
Projeto Político Pedagógico - PPP
Gestão Escolar
Escola
EDUCAÇÃO
title_short Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola
title_full Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola
title_fullStr Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola
title_full_unstemmed Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola
title_sort Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola
author Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP]
author_facet Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP]
Garcia, Márcia Parpinéli Moro
Sabia, Cláudia Pereira de Pádua [UNESP]
Dias, Carmem Lucia
author_role author
author2 Garcia, Márcia Parpinéli Moro
Sabia, Cláudia Pereira de Pádua [UNESP]
Dias, Carmem Lucia
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP]
Garcia, Márcia Parpinéli Moro
Sabia, Cláudia Pereira de Pádua [UNESP]
Dias, Carmem Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv Projeto Político Pedagógico - PPP
Gestão Escolar
Escola
EDUCAÇÃO
topic Projeto Político Pedagógico - PPP
Gestão Escolar
Escola
EDUCAÇÃO
description Will be demonstrated here, the importance of preparing the Political-Pedagogical Project - PPP in a way that the school´s actors participate constantly. his participation is essential to promote both their production and the ongoing evaluation of activities, actions and educational purposes. Following the guidance of experienced researchers in this matter, we assume the defense of a school that favors the character of belonging for everyone: administrators, teachers, students and parents, the whole community. his study is conducted in two stages: a theoretical study, highlighting the main researches and thoughts at academic level, a documentary analysis of four schools and interviews with directors or vice directors and coordinators of schools. With this study and analysis, it is possible to realize the importance of their development and promote relection to guide those interested to a new vision or revision of structures already plastered. he school thus may undergo changes renovating their routine, making it fresh news and events, allowing the daily challenges foster contextualized strategies on concrete basis.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:57:33Z
2015-02-24T13:57:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3559
Educação em Revista, v. 14, n. 2, p. 37-52, 2013.
1518-7926
http://hdl.handle.net/11449/114889
ISSN15187926-2013-14-02-37-52.pdf
6537653618652935
2191863873314415
0000-0001-8173-6420
0000-0003-4945-1681
url http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3559
http://hdl.handle.net/11449/114889
identifier_str_mv Educação em Revista, v. 14, n. 2, p. 37-52, 2013.
1518-7926
ISSN15187926-2013-14-02-37-52.pdf
6537653618652935
2191863873314415
0000-0001-8173-6420
0000-0003-4945-1681
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 37-52
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128131760914432