Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3559 http://hdl.handle.net/11449/114889 |
Resumo: | Will be demonstrated here, the importance of preparing the Political-Pedagogical Project - PPP in a way that the school´s actors participate constantly. his participation is essential to promote both their production and the ongoing evaluation of activities, actions and educational purposes. Following the guidance of experienced researchers in this matter, we assume the defense of a school that favors the character of belonging for everyone: administrators, teachers, students and parents, the whole community. his study is conducted in two stages: a theoretical study, highlighting the main researches and thoughts at academic level, a documentary analysis of four schools and interviews with directors or vice directors and coordinators of schools. With this study and analysis, it is possible to realize the importance of their development and promote relection to guide those interested to a new vision or revision of structures already plastered. he school thus may undergo changes renovating their routine, making it fresh news and events, allowing the daily challenges foster contextualized strategies on concrete basis. |
id |
UNSP_d8502efca327349d0013e9343b20c33e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114889 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escolaPolitical-pedagogical project: the spaceof effective and contextualized participation of school´s actorsProjeto Político Pedagógico - PPPGestão EscolarEscolaEDUCAÇÃOWill be demonstrated here, the importance of preparing the Political-Pedagogical Project - PPP in a way that the school´s actors participate constantly. his participation is essential to promote both their production and the ongoing evaluation of activities, actions and educational purposes. Following the guidance of experienced researchers in this matter, we assume the defense of a school that favors the character of belonging for everyone: administrators, teachers, students and parents, the whole community. his study is conducted in two stages: a theoretical study, highlighting the main researches and thoughts at academic level, a documentary analysis of four schools and interviews with directors or vice directors and coordinators of schools. With this study and analysis, it is possible to realize the importance of their development and promote relection to guide those interested to a new vision or revision of structures already plastered. he school thus may undergo changes renovating their routine, making it fresh news and events, allowing the daily challenges foster contextualized strategies on concrete basis.Demonstraremos aqui a importância da elaboração do Projeto Político-Pedagógico - PPP de uma forma que os atores da escola participem constantemente. É fundamental esta participação a im de promover tanto a sua produção como a permanente avaliação de atividades, ações e propostas educacionais. Seguindo a orientação de pesquisadores experientes neste assunto, assumimos a defesa de uma escola que privilegie o caráter de pertencimento de todos: gestores, professores, alunos e pais, toda a comunidade. Este estudo se desenvolve em dois momentos: um estudo teórico destacando as pesquisas e os pensamentos substantivos no meio acadêmico; uma análise documental de quatro escolas e de entrevistas realizadas com diretores ou vice-diretores e coordenadores de escolas. Com este estudo e análise, é possível perceber a importância de sua elaboração e promover a relexão que oriente aos interessados uma nova visão ou revisão de estruturas já engessadas. A escola, assim, poderá sofrer mudanças renovadoras que reorientem sua rotina, tornando-a novidade e acontecimento, permitindo que os desaios cotidianos fomentem estratégias contextualizadas e historiadas concretamente.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Higyno Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilDepartamento de Administração e Supervisão Escolar da Universidade Estadual Paulista – Campus de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP]Garcia, Márcia Parpinéli MoroSabia, Cláudia Pereira de Pádua [UNESP]Dias, Carmem Lucia2015-02-24T13:57:33Z2015-02-24T13:57:33Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article37-52application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3559Educação em Revista, v. 14, n. 2, p. 37-52, 2013.1518-7926http://hdl.handle.net/11449/114889ISSN15187926-2013-14-02-37-52.pdf653765361865293521918638733144150000-0001-8173-64200000-0003-4945-1681Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:58:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114889Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:58:23Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola Political-pedagogical project: the spaceof effective and contextualized participation of school´s actors |
title |
Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola |
spellingShingle |
Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP] Projeto Político Pedagógico - PPP Gestão Escolar Escola EDUCAÇÃO |
title_short |
Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola |
title_full |
Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola |
title_fullStr |
Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola |
title_full_unstemmed |
Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola |
title_sort |
Projeto Político Pedagógico: o espaço de participação efetiva e contextualizada dos atores da escola |
author |
Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP] |
author_facet |
Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP] Garcia, Márcia Parpinéli Moro Sabia, Cláudia Pereira de Pádua [UNESP] Dias, Carmem Lucia |
author_role |
author |
author2 |
Garcia, Márcia Parpinéli Moro Sabia, Cláudia Pereira de Pádua [UNESP] Dias, Carmem Lucia |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brocanelli, Cláudio Roberto [UNESP] Garcia, Márcia Parpinéli Moro Sabia, Cláudia Pereira de Pádua [UNESP] Dias, Carmem Lucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Projeto Político Pedagógico - PPP Gestão Escolar Escola EDUCAÇÃO |
topic |
Projeto Político Pedagógico - PPP Gestão Escolar Escola EDUCAÇÃO |
description |
Will be demonstrated here, the importance of preparing the Political-Pedagogical Project - PPP in a way that the school´s actors participate constantly. his participation is essential to promote both their production and the ongoing evaluation of activities, actions and educational purposes. Following the guidance of experienced researchers in this matter, we assume the defense of a school that favors the character of belonging for everyone: administrators, teachers, students and parents, the whole community. his study is conducted in two stages: a theoretical study, highlighting the main researches and thoughts at academic level, a documentary analysis of four schools and interviews with directors or vice directors and coordinators of schools. With this study and analysis, it is possible to realize the importance of their development and promote relection to guide those interested to a new vision or revision of structures already plastered. he school thus may undergo changes renovating their routine, making it fresh news and events, allowing the daily challenges foster contextualized strategies on concrete basis. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-02-24T13:57:33Z 2015-02-24T13:57:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3559 Educação em Revista, v. 14, n. 2, p. 37-52, 2013. 1518-7926 http://hdl.handle.net/11449/114889 ISSN15187926-2013-14-02-37-52.pdf 6537653618652935 2191863873314415 0000-0001-8173-6420 0000-0003-4945-1681 |
url |
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3559 http://hdl.handle.net/11449/114889 |
identifier_str_mv |
Educação em Revista, v. 14, n. 2, p. 37-52, 2013. 1518-7926 ISSN15187926-2013-14-02-37-52.pdf 6537653618652935 2191863873314415 0000-0001-8173-6420 0000-0003-4945-1681 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
37-52 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128131760914432 |