O ensino das estratégias de compreensão leitora: uma proposta com livros de literatura infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Joice Ribeiro Machado da [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/108629
Resumo: The present research has its origin in challenges experienced by me as a teacher with the task of educating readers, what motivated seeking solutions by means of study and research. It has as assumption that reading is a complex process to be developed and it is not reduced to decoding texts. The central problem consists in finding methodologies that assure an education of a competent reader, primary function of Elementary School. The aims of this research is to verify how a systematic work on the teaching of reading strategies with children's books literature helps to advance the understanding of the literary text, overcoming misguided practices often used in daily school to teach reading, such as: oral reading, quizzes, study vocabulary and exclusive use of the textbook. The methodology consisted of theoretical research and action research, applied to a 5th grade Elementary School class, in a public school of the city of Marilia/SP, where I worked as a classroom teacher. The research covered the following phases: initial diagnostic, three stages of applying the U.S. methodology, for teaching reading strategies, being the last evaluation....
id UNSP_d92f732bc7017d32e3714c69f6cfbb3b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/108629
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O ensino das estratégias de compreensão leitora: uma proposta com livros de literatura infantilEducaçãoLeitura - Estudo e ensinoLiteratura infanto-juvenilLeitores - Reação criticaEducationThe present research has its origin in challenges experienced by me as a teacher with the task of educating readers, what motivated seeking solutions by means of study and research. It has as assumption that reading is a complex process to be developed and it is not reduced to decoding texts. The central problem consists in finding methodologies that assure an education of a competent reader, primary function of Elementary School. The aims of this research is to verify how a systematic work on the teaching of reading strategies with children's books literature helps to advance the understanding of the literary text, overcoming misguided practices often used in daily school to teach reading, such as: oral reading, quizzes, study vocabulary and exclusive use of the textbook. The methodology consisted of theoretical research and action research, applied to a 5th grade Elementary School class, in a public school of the city of Marilia/SP, where I worked as a classroom teacher. The research covered the following phases: initial diagnostic, three stages of applying the U.S. methodology, for teaching reading strategies, being the last evaluation....A presente pesquisa tem sua origem nos desafios por mim experimentados como professora na tarefa de formar leitores, o que motivou a busca de soluções por meio de estudos e de investigações. Tem como pressuposto que a leitura é um processo complexo a ser desenvolvido e não se reduz à decodificação de textos. O problema central consiste em encontrar metodologias que garantam a formação de leitor competente, função precípua da escola de Ensino Fundamental. O objetivo dessa pesquisa é verificar como um trabalho sistematizado sobre o ensino das estratégias de leitura com livros de literatura infantil contribui para o avanço na compreensão do texto literário, superando práticas equivocadas frequentemente utilizadas no cotidiano escolar para se ensinar a ler, tais como: leitura oral, questionários, estudo do vocabulário e uso exclusivo do livro didático. A metodologia utilizada constou de pesquisa teórica e pesquisa-ação, aplicada em uma turma de 5º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública municipal da cidade de Marília/SP, na qual atuei como professora da turma...Universidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Renata Junqueira de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Joice Ribeiro Machado da [UNESP]2014-08-13T14:50:48Z2014-08-13T14:50:48Z2014-02-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis223 f. : il.application/pdfSILVA, Joice Ribeiro Machado da. O ensino das estratégias de compreensão leitora: uma proposta com livros de literatura infantil. 2014. 223 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.http://hdl.handle.net/11449/108629000759028000759028.pdf33004129044P69778200016779533Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-20T13:01:16Zoai:repositorio.unesp.br:11449/108629Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:05:52.104884Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino das estratégias de compreensão leitora: uma proposta com livros de literatura infantil
title O ensino das estratégias de compreensão leitora: uma proposta com livros de literatura infantil
spellingShingle O ensino das estratégias de compreensão leitora: uma proposta com livros de literatura infantil
Silva, Joice Ribeiro Machado da [UNESP]
Educação
Leitura - Estudo e ensino
Literatura infanto-juvenil
Leitores - Reação critica
Education
title_short O ensino das estratégias de compreensão leitora: uma proposta com livros de literatura infantil
title_full O ensino das estratégias de compreensão leitora: uma proposta com livros de literatura infantil
title_fullStr O ensino das estratégias de compreensão leitora: uma proposta com livros de literatura infantil
title_full_unstemmed O ensino das estratégias de compreensão leitora: uma proposta com livros de literatura infantil
title_sort O ensino das estratégias de compreensão leitora: uma proposta com livros de literatura infantil
author Silva, Joice Ribeiro Machado da [UNESP]
author_facet Silva, Joice Ribeiro Machado da [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza, Renata Junqueira de [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Joice Ribeiro Machado da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Leitura - Estudo e ensino
Literatura infanto-juvenil
Leitores - Reação critica
Education
topic Educação
Leitura - Estudo e ensino
Literatura infanto-juvenil
Leitores - Reação critica
Education
description The present research has its origin in challenges experienced by me as a teacher with the task of educating readers, what motivated seeking solutions by means of study and research. It has as assumption that reading is a complex process to be developed and it is not reduced to decoding texts. The central problem consists in finding methodologies that assure an education of a competent reader, primary function of Elementary School. The aims of this research is to verify how a systematic work on the teaching of reading strategies with children's books literature helps to advance the understanding of the literary text, overcoming misguided practices often used in daily school to teach reading, such as: oral reading, quizzes, study vocabulary and exclusive use of the textbook. The methodology consisted of theoretical research and action research, applied to a 5th grade Elementary School class, in a public school of the city of Marilia/SP, where I worked as a classroom teacher. The research covered the following phases: initial diagnostic, three stages of applying the U.S. methodology, for teaching reading strategies, being the last evaluation....
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-13T14:50:48Z
2014-08-13T14:50:48Z
2014-02-26
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Joice Ribeiro Machado da. O ensino das estratégias de compreensão leitora: uma proposta com livros de literatura infantil. 2014. 223 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/108629
000759028
000759028.pdf
33004129044P6
9778200016779533
identifier_str_mv SILVA, Joice Ribeiro Machado da. O ensino das estratégias de compreensão leitora: uma proposta com livros de literatura infantil. 2014. 223 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.
000759028
000759028.pdf
33004129044P6
9778200016779533
url http://hdl.handle.net/11449/108629
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 223 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129582083080192