A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.senac.br/conhecimento/boletim-tecnico-do-senac/edicoes-anteriores.aspx http://hdl.handle.net/11449/124953 |
Resumo: | Brazilian Sign Language signature in the pedagogy courses curricula. In 2002, the Law nº 10.436 was published determining the obligation of offering the Brazilian Signal Language (Libras) signature in all teaching graduation courses. Considering this measure, it was searched to characterize how the public Higher Education Institutions (HEI) in the States of Paraná and São Paulo are organizing the signature in Pedagogy courses. The curriculum analysis developed showed that most of the public HEI’s in the State of Paraná provides its inclusion, while in the State of São Paulo the estimate is 60%. Most of the syllabus covers topics including deaf students, deaf culture and Libras linguistic aspects. |
id |
UNSP_df613bf8cdf41943ac08b5db692ced41 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124953 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de PedagogiaSignatureBrazilian Sign LanguagePedagogy CourseAsignaturaLengua Brasileña de SignosCurso de PedagogíaDisciplinaLíngua Brasileira de SinaisCurso de PedagogiaBrazilian Sign Language signature in the pedagogy courses curricula. In 2002, the Law nº 10.436 was published determining the obligation of offering the Brazilian Signal Language (Libras) signature in all teaching graduation courses. Considering this measure, it was searched to characterize how the public Higher Education Institutions (HEI) in the States of Paraná and São Paulo are organizing the signature in Pedagogy courses. The curriculum analysis developed showed that most of the public HEI’s in the State of Paraná provides its inclusion, while in the State of São Paulo the estimate is 60%. Most of the syllabus covers topics including deaf students, deaf culture and Libras linguistic aspects.La asignatura de Lengua Brasileña de Signos en el currículo de los cursos de pedagogía.En 2002, se publica la Ley nº 10.436 determinando la obligatoriedad de la asignatura de Lengua Brasileña de Signos (Libras) en todos los cursos de formación de profesores. Considerando esta medida, intentamos caracterizar cómo las Instituciones de Enseñanza Superior (IES) públicas en los Estados de Paraná y São Paulo están organizando la asignatura en los cursos de Pedagogía. Los análisis curriculares desarrollados evidenciaron que la mayoría de las IES públicas del Estado de Paraná lo proporciona para su inclusión, mientras que en el Estado de São Paulo la estimativa es del 60%. La mayoría de los programas de estudio abarca los temas de inclusión de estudiantes sordos, cultura sorda y los aspectos linguísticos de la Libras.Em 2002, publica-se a Lei nº 10.436 determinando a obrigatoriedade da disciplina Língua Brasileira de Sinais (Libras) em todos os cursos de Licenciatura. Considerando essa medida, buscamos caracterizar como Instituições de Ensino Superior (IES) públicas dos Estados do Paraná e de São Paulo estão organizando a disciplina nos cursos de Pedagogia. As análises curriculares desenvolvidas evidenciaram que a maioria das IES públicas do Estado do Paraná prevê sua inclusão, enquanto no Estado de São Paulo a previsão é para 60%. A maioria das ementas abrange os temas inclusão dos alunos surdos, cultura surda e os aspectos linguísticos da Libras.Departamento de LetrasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara/Jaú - Km 01, Campus Ville, CEP 14800901, SP, BrasilDepartamento de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)Vitaliano, Celia Regina [UNESP]Dall'Acqua, Maria Júlia Canazza [UNESP]Brochado, Sônia Maria Dechandt2015-07-15T18:28:03Z2015-07-15T18:28:03Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article106-121http://www.senac.br/conhecimento/boletim-tecnico-do-senac/edicoes-anteriores.aspxBoletim Técnico do SENAC, v. 39, n. 2, p. 106-121, 2013.0102-549Xhttp://hdl.handle.net/11449/12495358831801771006700000-0002-6512-1191Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBoletim Técnico do SENACinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124953Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:21:59.631219Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia |
title |
A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia |
spellingShingle |
A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia Vitaliano, Celia Regina [UNESP] Signature Brazilian Sign Language Pedagogy Course Asignatura Lengua Brasileña de Signos Curso de Pedagogía Disciplina Língua Brasileira de Sinais Curso de Pedagogia |
title_short |
A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia |
title_full |
A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia |
title_fullStr |
A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia |
title_full_unstemmed |
A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia |
title_sort |
A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia |
author |
Vitaliano, Celia Regina [UNESP] |
author_facet |
Vitaliano, Celia Regina [UNESP] Dall'Acqua, Maria Júlia Canazza [UNESP] Brochado, Sônia Maria Dechandt |
author_role |
author |
author2 |
Dall'Acqua, Maria Júlia Canazza [UNESP] Brochado, Sônia Maria Dechandt |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vitaliano, Celia Regina [UNESP] Dall'Acqua, Maria Júlia Canazza [UNESP] Brochado, Sônia Maria Dechandt |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Signature Brazilian Sign Language Pedagogy Course Asignatura Lengua Brasileña de Signos Curso de Pedagogía Disciplina Língua Brasileira de Sinais Curso de Pedagogia |
topic |
Signature Brazilian Sign Language Pedagogy Course Asignatura Lengua Brasileña de Signos Curso de Pedagogía Disciplina Língua Brasileira de Sinais Curso de Pedagogia |
description |
Brazilian Sign Language signature in the pedagogy courses curricula. In 2002, the Law nº 10.436 was published determining the obligation of offering the Brazilian Signal Language (Libras) signature in all teaching graduation courses. Considering this measure, it was searched to characterize how the public Higher Education Institutions (HEI) in the States of Paraná and São Paulo are organizing the signature in Pedagogy courses. The curriculum analysis developed showed that most of the public HEI’s in the State of Paraná provides its inclusion, while in the State of São Paulo the estimate is 60%. Most of the syllabus covers topics including deaf students, deaf culture and Libras linguistic aspects. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-07-15T18:28:03Z 2015-07-15T18:28:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.senac.br/conhecimento/boletim-tecnico-do-senac/edicoes-anteriores.aspx Boletim Técnico do SENAC, v. 39, n. 2, p. 106-121, 2013. 0102-549X http://hdl.handle.net/11449/124953 5883180177100670 0000-0002-6512-1191 |
url |
http://www.senac.br/conhecimento/boletim-tecnico-do-senac/edicoes-anteriores.aspx http://hdl.handle.net/11449/124953 |
identifier_str_mv |
Boletim Técnico do SENAC, v. 39, n. 2, p. 106-121, 2013. 0102-549X 5883180177100670 0000-0002-6512-1191 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Boletim Técnico do SENAC |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
106-121 |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129193545826304 |