A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vitaliano, Celia Regina [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Dall'Acqua, Maria Júlia Canazza [UNESP], Brochado, Sônia Maria Dechandt
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.senac.br/conhecimento/boletim-tecnico-do-senac/edicoes-anteriores.aspx
http://hdl.handle.net/11449/124953
Resumo: Brazilian Sign Language signature in the pedagogy courses curricula. In 2002, the Law nº 10.436 was published determining the obligation of offering the Brazilian Signal Language (Libras) signature in all teaching graduation courses. Considering this measure, it was searched to characterize how the public Higher Education Institutions (HEI) in the States of Paraná and São Paulo are organizing the signature in Pedagogy courses. The curriculum analysis developed showed that most of the public HEI’s in the State of Paraná provides its inclusion, while in the State of São Paulo the estimate is 60%. Most of the syllabus covers topics including deaf students, deaf culture and Libras linguistic aspects.
id UNSP_df613bf8cdf41943ac08b5db692ced41
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124953
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de PedagogiaSignatureBrazilian Sign LanguagePedagogy CourseAsignaturaLengua Brasileña de SignosCurso de PedagogíaDisciplinaLíngua Brasileira de SinaisCurso de PedagogiaBrazilian Sign Language signature in the pedagogy courses curricula. In 2002, the Law nº 10.436 was published determining the obligation of offering the Brazilian Signal Language (Libras) signature in all teaching graduation courses. Considering this measure, it was searched to characterize how the public Higher Education Institutions (HEI) in the States of Paraná and São Paulo are organizing the signature in Pedagogy courses. The curriculum analysis developed showed that most of the public HEI’s in the State of Paraná provides its inclusion, while in the State of São Paulo the estimate is 60%. Most of the syllabus covers topics including deaf students, deaf culture and Libras linguistic aspects.La asignatura de Lengua Brasileña de Signos en el currículo de los cursos de pedagogía.En 2002, se publica la Ley nº 10.436 determinando la obligatoriedad de la asignatura de Lengua Brasileña de Signos (Libras) en todos los cursos de formación de profesores. Considerando esta medida, intentamos caracterizar cómo las Instituciones de Enseñanza Superior (IES) públicas en los Estados de Paraná y São Paulo están organizando la asignatura en los cursos de Pedagogía. Los análisis curriculares desarrollados evidenciaron que la mayoría de las IES públicas del Estado de Paraná lo proporciona para su inclusión, mientras que en el Estado de São Paulo la estimativa es del 60%. La mayoría de los programas de estudio abarca los temas de inclusión de estudiantes sordos, cultura sorda y los aspectos linguísticos de la Libras.Em 2002, publica-se a Lei nº 10.436 determinando a obrigatoriedade da disciplina Língua Brasileira de Sinais (Libras) em todos os cursos de Licenciatura. Considerando essa medida, buscamos caracterizar como Instituições de Ensino Superior (IES) públicas dos Estados do Paraná e de São Paulo estão organizando a disciplina nos cursos de Pedagogia. As análises curriculares desenvolvidas evidenciaram que a maioria das IES públicas do Estado do Paraná prevê sua inclusão, enquanto no Estado de São Paulo a previsão é para 60%. A maioria das ementas abrange os temas inclusão dos alunos surdos, cultura surda e os aspectos linguísticos da Libras.Departamento de LetrasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara/Jaú - Km 01, Campus Ville, CEP 14800901, SP, BrasilDepartamento de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)Vitaliano, Celia Regina [UNESP]Dall'Acqua, Maria Júlia Canazza [UNESP]Brochado, Sônia Maria Dechandt2015-07-15T18:28:03Z2015-07-15T18:28:03Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article106-121http://www.senac.br/conhecimento/boletim-tecnico-do-senac/edicoes-anteriores.aspxBoletim Técnico do SENAC, v. 39, n. 2, p. 106-121, 2013.0102-549Xhttp://hdl.handle.net/11449/12495358831801771006700000-0002-6512-1191Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBoletim Técnico do SENACinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124953Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:21:59.631219Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia
title A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia
spellingShingle A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia
Vitaliano, Celia Regina [UNESP]
Signature
Brazilian Sign Language
Pedagogy Course
Asignatura
Lengua Brasileña de Signos
Curso de Pedagogía
Disciplina
Língua Brasileira de Sinais
Curso de Pedagogia
title_short A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia
title_full A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia
title_fullStr A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia
title_full_unstemmed A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia
title_sort A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia
author Vitaliano, Celia Regina [UNESP]
author_facet Vitaliano, Celia Regina [UNESP]
Dall'Acqua, Maria Júlia Canazza [UNESP]
Brochado, Sônia Maria Dechandt
author_role author
author2 Dall'Acqua, Maria Júlia Canazza [UNESP]
Brochado, Sônia Maria Dechandt
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Vitaliano, Celia Regina [UNESP]
Dall'Acqua, Maria Júlia Canazza [UNESP]
Brochado, Sônia Maria Dechandt
dc.subject.por.fl_str_mv Signature
Brazilian Sign Language
Pedagogy Course
Asignatura
Lengua Brasileña de Signos
Curso de Pedagogía
Disciplina
Língua Brasileira de Sinais
Curso de Pedagogia
topic Signature
Brazilian Sign Language
Pedagogy Course
Asignatura
Lengua Brasileña de Signos
Curso de Pedagogía
Disciplina
Língua Brasileira de Sinais
Curso de Pedagogia
description Brazilian Sign Language signature in the pedagogy courses curricula. In 2002, the Law nº 10.436 was published determining the obligation of offering the Brazilian Signal Language (Libras) signature in all teaching graduation courses. Considering this measure, it was searched to characterize how the public Higher Education Institutions (HEI) in the States of Paraná and São Paulo are organizing the signature in Pedagogy courses. The curriculum analysis developed showed that most of the public HEI’s in the State of Paraná provides its inclusion, while in the State of São Paulo the estimate is 60%. Most of the syllabus covers topics including deaf students, deaf culture and Libras linguistic aspects.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-07-15T18:28:03Z
2015-07-15T18:28:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.senac.br/conhecimento/boletim-tecnico-do-senac/edicoes-anteriores.aspx
Boletim Técnico do SENAC, v. 39, n. 2, p. 106-121, 2013.
0102-549X
http://hdl.handle.net/11449/124953
5883180177100670
0000-0002-6512-1191
url http://www.senac.br/conhecimento/boletim-tecnico-do-senac/edicoes-anteriores.aspx
http://hdl.handle.net/11449/124953
identifier_str_mv Boletim Técnico do SENAC, v. 39, n. 2, p. 106-121, 2013.
0102-549X
5883180177100670
0000-0002-6512-1191
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Boletim Técnico do SENAC
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 106-121
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129193545826304