Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/467 http://hdl.handle.net/11449/122432 |
Resumo: | We present herein an experience report, followed by the analysis of some of its aspects. We discuss teacher’s education for the integration of Digital Technologies for Information and Communication (DTIC) in the teaching-learning process in public schools, based on actual practices experienced in extension projects developed at the Sao Paulo State University (UNESP). We aimed at providing a reflection on possible means for training of initial teachers in Basic Education for the use of technology, by assuming that it represents unique opportunity to investigate the process of learning the teaching process. The relevance of this discussion is not only to consider that teachers are essential for any novelty expected in education, but also as a reflection on the knowledge that teachers and initial teachers should have and need to overcome an old technology-mediated education. |
id |
UNSP_e09d2627a53df683da2167c7cccacb04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122432 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologiasEtapa extracurricular como um posible esacio de formación del profesorado para el uso de las tecnologíasExtracurricular training as a possible mean for teacher´s education to use technologyTICTecnologias Digitais de Informação e ComunicaçãoEstágio extracurricularFormação inicial de professoresSoftware educacionalDigital Technologies of Information and CommunicationEducational softwareExtracurricular trainingInitial teacher´s educationWe present herein an experience report, followed by the analysis of some of its aspects. We discuss teacher’s education for the integration of Digital Technologies for Information and Communication (DTIC) in the teaching-learning process in public schools, based on actual practices experienced in extension projects developed at the Sao Paulo State University (UNESP). We aimed at providing a reflection on possible means for training of initial teachers in Basic Education for the use of technology, by assuming that it represents unique opportunity to investigate the process of learning the teaching process. The relevance of this discussion is not only to consider that teachers are essential for any novelty expected in education, but also as a reflection on the knowledge that teachers and initial teachers should have and need to overcome an old technology-mediated education.Neste trabalho, apresentamos um relato de experiência, seguido da análise de alguns aspectos do conteúdo relatado. Discutimos a formação de professores para a integração das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) em processos de ensinoaprendizagem de escolas públicas, tendo como referenciais ações concretas vivenciadas em projetos de extensão universitária da Universidade Estadual Paulista (UNESP). Temos por objetivo propiciar reflexão sobre o estágio extracurricular como possível espaço de formação de futuros professores da Educação Básica para o uso das tecnologias, partindo do pressuposto de que o estágio representa uma ocasião privilegiada para investigar o processo de aprender a ensinar. A relevância da discussão apresentada está não somente em considerar que os professores são fundamentais a toda inovação que se pretenda na Educação, como no relato que comporta e na reflexão que sugere acerca dos conhecimentos que professores e futuros professores têm e dos que necessitam para superar um ensino mediado por velhas tecnologias.Se presenta un relato de experiencia, seguido por el análisis de algunos aspectos del contenido informado. Se discute la formación de profesores para la integración de Tecnologías Digitales de Información y de Comunicación (TDIC) en la enseñanza y aprendizaje en las escuelas públicas. Como acción concreta de referencia se analiza la experiencia en proyectos de extensión universitaria de la Universidad Estadual Paulista (UNESP). Nuestro objetivo es ofrecer una reflexión sobre el escenario como una posible área de formación extracurricular de futuros maestros de Educación Básica para el uso de la tecnología, Como base se toma la idea que el escenario representa una oportunidad única para investigar el proceso de aprender a enseñar. La relevancia de la discusión que aquí se presenta, no sólo toma en cuenta la idea que los profesores son la clave para cualquier innovación que se busca en la educación, como también, la reflexión que implica que el conocimiento que los profesores y futuros profesores poseen, son absolutamente necesarios para superar una educación mediada por tecnología antigua.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristovão Colombo, 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes, Rosemara Perpetua [UNESP]Feitosa, Eloi da Silva [UNESP]2015-04-27T11:55:44Z2015-04-27T11:55:44Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article135-147application/pdfhttp://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/467Revista Ciência em Extensão, v. 7, n. 2, p. 135-147, 2011.1679-4605http://hdl.handle.net/11449/122432ISSN1679-4605-2011-07-02-135-147.pdf00246787853004409979314394689470Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ciência em Extensãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-17T06:09:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122432Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:11:46.379061Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias Etapa extracurricular como um posible esacio de formación del profesorado para el uso de las tecnologías Extracurricular training as a possible mean for teacher´s education to use technology |
title |
Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias |
spellingShingle |
Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias Lopes, Rosemara Perpetua [UNESP] TIC Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Estágio extracurricular Formação inicial de professores Software educacional Digital Technologies of Information and Communication Educational software Extracurricular training Initial teacher´s education |
title_short |
Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias |
title_full |
Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias |
title_fullStr |
Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias |
title_full_unstemmed |
Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias |
title_sort |
Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias |
author |
Lopes, Rosemara Perpetua [UNESP] |
author_facet |
Lopes, Rosemara Perpetua [UNESP] Feitosa, Eloi da Silva [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Feitosa, Eloi da Silva [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Rosemara Perpetua [UNESP] Feitosa, Eloi da Silva [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
TIC Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Estágio extracurricular Formação inicial de professores Software educacional Digital Technologies of Information and Communication Educational software Extracurricular training Initial teacher´s education |
topic |
TIC Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Estágio extracurricular Formação inicial de professores Software educacional Digital Technologies of Information and Communication Educational software Extracurricular training Initial teacher´s education |
description |
We present herein an experience report, followed by the analysis of some of its aspects. We discuss teacher’s education for the integration of Digital Technologies for Information and Communication (DTIC) in the teaching-learning process in public schools, based on actual practices experienced in extension projects developed at the Sao Paulo State University (UNESP). We aimed at providing a reflection on possible means for training of initial teachers in Basic Education for the use of technology, by assuming that it represents unique opportunity to investigate the process of learning the teaching process. The relevance of this discussion is not only to consider that teachers are essential for any novelty expected in education, but also as a reflection on the knowledge that teachers and initial teachers should have and need to overcome an old technology-mediated education. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-04-27T11:55:44Z 2015-04-27T11:55:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/467 Revista Ciência em Extensão, v. 7, n. 2, p. 135-147, 2011. 1679-4605 http://hdl.handle.net/11449/122432 ISSN1679-4605-2011-07-02-135-147.pdf 0024678785300440 9979314394689470 |
url |
http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/467 http://hdl.handle.net/11449/122432 |
identifier_str_mv |
Revista Ciência em Extensão, v. 7, n. 2, p. 135-147, 2011. 1679-4605 ISSN1679-4605-2011-07-02-135-147.pdf 0024678785300440 9979314394689470 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Ciência em Extensão |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
135-147 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128478928699392 |