Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Rosemara Perpetua [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Feitosa, Eloi da Silva [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/467
http://hdl.handle.net/11449/122432
Resumo: We present herein an experience report, followed by the analysis of some of its aspects. We discuss teacher’s education for the integration of Digital Technologies for Information and Communication (DTIC) in the teaching-learning process in public schools, based on actual practices experienced in extension projects developed at the Sao Paulo State University (UNESP). We aimed at providing a reflection on possible means for training of initial teachers in Basic Education for the use of technology, by assuming that it represents unique opportunity to investigate the process of learning the teaching process. The relevance of this discussion is not only to consider that teachers are essential for any novelty expected in education, but also as a reflection on the knowledge that teachers and initial teachers should have and need to overcome an old technology-mediated education.
id UNSP_e09d2627a53df683da2167c7cccacb04
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122432
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologiasEtapa extracurricular como um posible esacio de formación del profesorado para el uso de las tecnologíasExtracurricular training as a possible mean for teacher´s education to use technologyTICTecnologias Digitais de Informação e ComunicaçãoEstágio extracurricularFormação inicial de professoresSoftware educacionalDigital Technologies of Information and CommunicationEducational softwareExtracurricular trainingInitial teacher´s educationWe present herein an experience report, followed by the analysis of some of its aspects. We discuss teacher’s education for the integration of Digital Technologies for Information and Communication (DTIC) in the teaching-learning process in public schools, based on actual practices experienced in extension projects developed at the Sao Paulo State University (UNESP). We aimed at providing a reflection on possible means for training of initial teachers in Basic Education for the use of technology, by assuming that it represents unique opportunity to investigate the process of learning the teaching process. The relevance of this discussion is not only to consider that teachers are essential for any novelty expected in education, but also as a reflection on the knowledge that teachers and initial teachers should have and need to overcome an old technology-mediated education.Neste trabalho, apresentamos um relato de experiência, seguido da análise de alguns aspectos do conteúdo relatado. Discutimos a formação de professores para a integração das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) em processos de ensinoaprendizagem de escolas públicas, tendo como referenciais ações concretas vivenciadas em projetos de extensão universitária da Universidade Estadual Paulista (UNESP). Temos por objetivo propiciar reflexão sobre o estágio extracurricular como possível espaço de formação de futuros professores da Educação Básica para o uso das tecnologias, partindo do pressuposto de que o estágio representa uma ocasião privilegiada para investigar o processo de aprender a ensinar. A relevância da discussão apresentada está não somente em considerar que os professores são fundamentais a toda inovação que se pretenda na Educação, como no relato que comporta e na reflexão que sugere acerca dos conhecimentos que professores e futuros professores têm e dos que necessitam para superar um ensino mediado por velhas tecnologias.Se presenta un relato de experiencia, seguido por el análisis de algunos aspectos del contenido informado. Se discute la formación de profesores para la integración de Tecnologías Digitales de Información y de Comunicación (TDIC) en la enseñanza y aprendizaje en las escuelas públicas. Como acción concreta de referencia se analiza la experiencia en proyectos de extensión universitaria de la Universidad Estadual Paulista (UNESP). Nuestro objetivo es ofrecer una reflexión sobre el escenario como una posible área de formación extracurricular de futuros maestros de Educación Básica para el uso de la tecnología, Como base se toma la idea que el escenario representa una oportunidad única para investigar el proceso de aprender a enseñar. La relevancia de la discusión que aquí se presenta, no sólo toma en cuenta la idea que los profesores son la clave para cualquier innovación que se busca en la educación, como también, la reflexión que implica que el conocimiento que los profesores y futuros profesores poseen, son absolutamente necesarios para superar una educación mediada por tecnología antigua.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristovão Colombo, 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes, Rosemara Perpetua [UNESP]Feitosa, Eloi da Silva [UNESP]2015-04-27T11:55:44Z2015-04-27T11:55:44Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article135-147application/pdfhttp://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/467Revista Ciência em Extensão, v. 7, n. 2, p. 135-147, 2011.1679-4605http://hdl.handle.net/11449/122432ISSN1679-4605-2011-07-02-135-147.pdf00246787853004409979314394689470Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ciência em Extensãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-17T06:09:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122432Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:11:46.379061Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias
Etapa extracurricular como um posible esacio de formación del profesorado para el uso de las tecnologías
Extracurricular training as a possible mean for teacher´s education to use technology
title Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias
spellingShingle Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias
Lopes, Rosemara Perpetua [UNESP]
TIC
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Estágio extracurricular
Formação inicial de professores
Software educacional
Digital Technologies of Information and Communication
Educational software
Extracurricular training
Initial teacher´s education
title_short Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias
title_full Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias
title_fullStr Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias
title_full_unstemmed Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias
title_sort Estágio extracurricular como um possível espaço de formação do professor para uso de tecnologias
author Lopes, Rosemara Perpetua [UNESP]
author_facet Lopes, Rosemara Perpetua [UNESP]
Feitosa, Eloi da Silva [UNESP]
author_role author
author2 Feitosa, Eloi da Silva [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Rosemara Perpetua [UNESP]
Feitosa, Eloi da Silva [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv TIC
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Estágio extracurricular
Formação inicial de professores
Software educacional
Digital Technologies of Information and Communication
Educational software
Extracurricular training
Initial teacher´s education
topic TIC
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Estágio extracurricular
Formação inicial de professores
Software educacional
Digital Technologies of Information and Communication
Educational software
Extracurricular training
Initial teacher´s education
description We present herein an experience report, followed by the analysis of some of its aspects. We discuss teacher’s education for the integration of Digital Technologies for Information and Communication (DTIC) in the teaching-learning process in public schools, based on actual practices experienced in extension projects developed at the Sao Paulo State University (UNESP). We aimed at providing a reflection on possible means for training of initial teachers in Basic Education for the use of technology, by assuming that it represents unique opportunity to investigate the process of learning the teaching process. The relevance of this discussion is not only to consider that teachers are essential for any novelty expected in education, but also as a reflection on the knowledge that teachers and initial teachers should have and need to overcome an old technology-mediated education.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-04-27T11:55:44Z
2015-04-27T11:55:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/467
Revista Ciência em Extensão, v. 7, n. 2, p. 135-147, 2011.
1679-4605
http://hdl.handle.net/11449/122432
ISSN1679-4605-2011-07-02-135-147.pdf
0024678785300440
9979314394689470
url http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/467
http://hdl.handle.net/11449/122432
identifier_str_mv Revista Ciência em Extensão, v. 7, n. 2, p. 135-147, 2011.
1679-4605
ISSN1679-4605-2011-07-02-135-147.pdf
0024678785300440
9979314394689470
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ciência em Extensão
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 135-147
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128478928699392