Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cárnio, Maria Sílvia
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Berberian, Ana Paula, Trenche, Maria Cecília Bonini, Giroto, Cláudia Regina Mosca [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/11978
http://hdl.handle.net/11449/114725
Resumo: This article refl ects about the action of the school speech therapist presented in a panel discussion proposed by the Public Health Department entitled: “School time of inclusion: common teaching, special education and speech therapist’s action” during the 19th SBFa’s Congress at the WTC Sheraton in São Paulo. The refl ections triggered aimed to provide elements for the systematization of actions from different sectors guided by ethical principles, theory and practice that enable collaborative relationships between educators and speech therapists. The text mantained the order of presentations that have focused on: 1) the challenges of speech-language intervention in the processes of inclusion and exclusion of the school: from the promotion of oral and written language, to the approaches of the so-called language disorders; 2) the interface between Speech Therapy and Education; 3) the role of the speech therapist in the context of Inclusive and Special Education. The authors support the position that the work done at the interface Speech Therapy and Education has the potential to contribute to school’s inclusion processes that will be capable to subvert the discriminatory logic that imposes in daily school the binomium inclusion / exclusion. The theoretical and methodological approaches presented by the authors are supported in a humane and civic vision care, training and social participation.
id UNSP_e0a8451388d12cba95849faca524e6f4
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114725
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogoEscuela en tiempo de inclusión: enseñanza común, educación especial y acción del fonoaudiólogoSchool on time of inclusion: common teaching, special education and speech therapist’s actionThis article refl ects about the action of the school speech therapist presented in a panel discussion proposed by the Public Health Department entitled: “School time of inclusion: common teaching, special education and speech therapist’s action” during the 19th SBFa’s Congress at the WTC Sheraton in São Paulo. The refl ections triggered aimed to provide elements for the systematization of actions from different sectors guided by ethical principles, theory and practice that enable collaborative relationships between educators and speech therapists. The text mantained the order of presentations that have focused on: 1) the challenges of speech-language intervention in the processes of inclusion and exclusion of the school: from the promotion of oral and written language, to the approaches of the so-called language disorders; 2) the interface between Speech Therapy and Education; 3) the role of the speech therapist in the context of Inclusive and Special Education. The authors support the position that the work done at the interface Speech Therapy and Education has the potential to contribute to school’s inclusion processes that will be capable to subvert the discriminatory logic that imposes in daily school the binomium inclusion / exclusion. The theoretical and methodological approaches presented by the authors are supported in a humane and civic vision care, training and social participation.Esta comunicação traz algumas reflexões sobre a ação do fonoaudiólogo na escola, apresentadas em uma Mesa Redonda proposta pelo Departamento de Saúde Coletiva, intitulada: Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo, durante o 19º Congresso da SBFa no WTC-Sheraton São Paulo. As reflexões desencadeadas objetivaram oferecer elementos para a sistematização de ações intersetoriais pautadas em princípios éticos, teóricos e práticos que viabilizem relações colaborativas entre fonoaudiólogos e educadores. O texto manteve a ordem das apresentações que tiveram como foco: 1) os desafios da atuação fonoaudiológica nos processos de inclusão e exclusão escolar: da promoção da linguagem oral e escrita, às abordagens dos denominados distúrbios de linguagem; 2) a interface entre Fonoaudiologia e Educação; 3) a atuação do Fonoaudiólogo no contexto de Educação Inclusiva e Educação Especial. As autoras defendem a posição de que o trabalho realizado na interface Fonoaudiologia e Educação tem potência para contribuir com processos de inclusão escolar, capaz de subverter a lógica discriminatória que impõe, na ordem do dia, o binômio inclusão/exclusão. As abordagens teórico-metodológicas apresentadas pelas autoras estão sustentadas numa visão humanizada e cidadã do cuidado, da formação e da participação social.Esta comunicación trae algunas refl exiones sobre la acción del fonoaudiólogo en la escuela, expuesta en una Mesa Redonda propuesta por el Departamento de Salud Colectiva, titulada: Escuela en tiempo de inclusión: enseñanza común, educación especial y acción del fonoaudiólogo, durante el 19º Congreso del SBFa en el WTC-Sheraton São Paulo. Las refl exiones desencadenadas tenian el objetivo de ofrecer elementos para la sistematización de acciones intersectoriales apoyadas en principios éticos, teóricos y prácticos que viabilizaran relaciones colaborativas entre fonoaudiólogos y educadores. El texto mantuvo el orden de las exposiciones, que tuvieron como foco: 1) Los desafíos de la actuación fonoaudiológica en los procesos de inclusión y exclusión escolar: de la promoción del lenguaje oral y escrito, a las abordajes de los denominados disturbios de lenguaje; 2) La interfaz entre Fonoaudiología y Educación; 3) La actuación del fonoaudiólogo en el contexto de la Educación Inclusiva y Educación Especial. Las autoras defi enden la posición que el trabajo realizado en la interfaz Fonoaudiología y Educación tiene capacidad para contribuir con procesos de inclusión escolar, capaz de subvertir la lógica discriminatoria que se impone en el orden del día del binomio inclusión/exclusión. Las inclusiones teóricas-metodológicas expuestas por las autoras están sustentadas en una visión humanitaria y ciudadana del cuidado, de la formación y de la participación social.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Higino Muzzi Filho, 737, Vila Universitária, CEP 17525902, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Departamento de Educação Especial, Marília, Av. Higino Muzzi Filho, 737, Vila Universitária, CEP 17525902, SP, BrasilUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Tuiuti do ParanáPontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Cárnio, Maria SílviaBerberian, Ana PaulaTrenche, Maria Cecília BoniniGiroto, Cláudia Regina Mosca [UNESP]2015-02-24T13:57:24Z2015-02-24T13:57:24Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article249-256http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/11978Distúrbios da Comunicação, v. 24, n. 2, p. 249-256, 2012.2176-2724http://hdl.handle.net/11449/11472551158272791896650000-0001-6267-8085Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporDistúrbios da Comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:29:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114725Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:29:07Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo
Escuela en tiempo de inclusión: enseñanza común, educación especial y acción del fonoaudiólogo
School on time of inclusion: common teaching, special education and speech therapist’s action
title Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo
spellingShingle Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo
Cárnio, Maria Sílvia
title_short Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo
title_full Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo
title_fullStr Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo
title_full_unstemmed Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo
title_sort Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo
author Cárnio, Maria Sílvia
author_facet Cárnio, Maria Sílvia
Berberian, Ana Paula
Trenche, Maria Cecília Bonini
Giroto, Cláudia Regina Mosca [UNESP]
author_role author
author2 Berberian, Ana Paula
Trenche, Maria Cecília Bonini
Giroto, Cláudia Regina Mosca [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo (USP)
Universidade Tuiuti do Paraná
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Cárnio, Maria Sílvia
Berberian, Ana Paula
Trenche, Maria Cecília Bonini
Giroto, Cláudia Regina Mosca [UNESP]
description This article refl ects about the action of the school speech therapist presented in a panel discussion proposed by the Public Health Department entitled: “School time of inclusion: common teaching, special education and speech therapist’s action” during the 19th SBFa’s Congress at the WTC Sheraton in São Paulo. The refl ections triggered aimed to provide elements for the systematization of actions from different sectors guided by ethical principles, theory and practice that enable collaborative relationships between educators and speech therapists. The text mantained the order of presentations that have focused on: 1) the challenges of speech-language intervention in the processes of inclusion and exclusion of the school: from the promotion of oral and written language, to the approaches of the so-called language disorders; 2) the interface between Speech Therapy and Education; 3) the role of the speech therapist in the context of Inclusive and Special Education. The authors support the position that the work done at the interface Speech Therapy and Education has the potential to contribute to school’s inclusion processes that will be capable to subvert the discriminatory logic that imposes in daily school the binomium inclusion / exclusion. The theoretical and methodological approaches presented by the authors are supported in a humane and civic vision care, training and social participation.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:24Z
2015-02-24T13:57:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/11978
Distúrbios da Comunicação, v. 24, n. 2, p. 249-256, 2012.
2176-2724
http://hdl.handle.net/11449/114725
5115827279189665
0000-0001-6267-8085
url http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/11978
http://hdl.handle.net/11449/114725
identifier_str_mv Distúrbios da Comunicação, v. 24, n. 2, p. 249-256, 2012.
2176-2724
5115827279189665
0000-0001-6267-8085
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Distúrbios da Comunicação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 249-256
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128216124096512