Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/11978 http://hdl.handle.net/11449/114725 |
Resumo: | This article refl ects about the action of the school speech therapist presented in a panel discussion proposed by the Public Health Department entitled: “School time of inclusion: common teaching, special education and speech therapist’s action” during the 19th SBFa’s Congress at the WTC Sheraton in São Paulo. The refl ections triggered aimed to provide elements for the systematization of actions from different sectors guided by ethical principles, theory and practice that enable collaborative relationships between educators and speech therapists. The text mantained the order of presentations that have focused on: 1) the challenges of speech-language intervention in the processes of inclusion and exclusion of the school: from the promotion of oral and written language, to the approaches of the so-called language disorders; 2) the interface between Speech Therapy and Education; 3) the role of the speech therapist in the context of Inclusive and Special Education. The authors support the position that the work done at the interface Speech Therapy and Education has the potential to contribute to school’s inclusion processes that will be capable to subvert the discriminatory logic that imposes in daily school the binomium inclusion / exclusion. The theoretical and methodological approaches presented by the authors are supported in a humane and civic vision care, training and social participation. |
id |
UNSP_e0a8451388d12cba95849faca524e6f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114725 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogoEscuela en tiempo de inclusión: enseñanza común, educación especial y acción del fonoaudiólogoSchool on time of inclusion: common teaching, special education and speech therapist’s actionThis article refl ects about the action of the school speech therapist presented in a panel discussion proposed by the Public Health Department entitled: “School time of inclusion: common teaching, special education and speech therapist’s action” during the 19th SBFa’s Congress at the WTC Sheraton in São Paulo. The refl ections triggered aimed to provide elements for the systematization of actions from different sectors guided by ethical principles, theory and practice that enable collaborative relationships between educators and speech therapists. The text mantained the order of presentations that have focused on: 1) the challenges of speech-language intervention in the processes of inclusion and exclusion of the school: from the promotion of oral and written language, to the approaches of the so-called language disorders; 2) the interface between Speech Therapy and Education; 3) the role of the speech therapist in the context of Inclusive and Special Education. The authors support the position that the work done at the interface Speech Therapy and Education has the potential to contribute to school’s inclusion processes that will be capable to subvert the discriminatory logic that imposes in daily school the binomium inclusion / exclusion. The theoretical and methodological approaches presented by the authors are supported in a humane and civic vision care, training and social participation.Esta comunicação traz algumas reflexões sobre a ação do fonoaudiólogo na escola, apresentadas em uma Mesa Redonda proposta pelo Departamento de Saúde Coletiva, intitulada: Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo, durante o 19º Congresso da SBFa no WTC-Sheraton São Paulo. As reflexões desencadeadas objetivaram oferecer elementos para a sistematização de ações intersetoriais pautadas em princípios éticos, teóricos e práticos que viabilizem relações colaborativas entre fonoaudiólogos e educadores. O texto manteve a ordem das apresentações que tiveram como foco: 1) os desafios da atuação fonoaudiológica nos processos de inclusão e exclusão escolar: da promoção da linguagem oral e escrita, às abordagens dos denominados distúrbios de linguagem; 2) a interface entre Fonoaudiologia e Educação; 3) a atuação do Fonoaudiólogo no contexto de Educação Inclusiva e Educação Especial. As autoras defendem a posição de que o trabalho realizado na interface Fonoaudiologia e Educação tem potência para contribuir com processos de inclusão escolar, capaz de subverter a lógica discriminatória que impõe, na ordem do dia, o binômio inclusão/exclusão. As abordagens teórico-metodológicas apresentadas pelas autoras estão sustentadas numa visão humanizada e cidadã do cuidado, da formação e da participação social.Esta comunicación trae algunas refl exiones sobre la acción del fonoaudiólogo en la escuela, expuesta en una Mesa Redonda propuesta por el Departamento de Salud Colectiva, titulada: Escuela en tiempo de inclusión: enseñanza común, educación especial y acción del fonoaudiólogo, durante el 19º Congreso del SBFa en el WTC-Sheraton São Paulo. Las refl exiones desencadenadas tenian el objetivo de ofrecer elementos para la sistematización de acciones intersectoriales apoyadas en principios éticos, teóricos y prácticos que viabilizaran relaciones colaborativas entre fonoaudiólogos y educadores. El texto mantuvo el orden de las exposiciones, que tuvieron como foco: 1) Los desafíos de la actuación fonoaudiológica en los procesos de inclusión y exclusión escolar: de la promoción del lenguaje oral y escrito, a las abordajes de los denominados disturbios de lenguaje; 2) La interfaz entre Fonoaudiología y Educación; 3) La actuación del fonoaudiólogo en el contexto de la Educación Inclusiva y Educación Especial. Las autoras defi enden la posición que el trabajo realizado en la interfaz Fonoaudiología y Educación tiene capacidad para contribuir con procesos de inclusión escolar, capaz de subvertir la lógica discriminatoria que se impone en el orden del día del binomio inclusión/exclusión. Las inclusiones teóricas-metodológicas expuestas por las autoras están sustentadas en una visión humanitaria y ciudadana del cuidado, de la formación y de la participación social.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Higino Muzzi Filho, 737, Vila Universitária, CEP 17525902, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Departamento de Educação Especial, Marília, Av. Higino Muzzi Filho, 737, Vila Universitária, CEP 17525902, SP, BrasilUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Tuiuti do ParanáPontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Cárnio, Maria SílviaBerberian, Ana PaulaTrenche, Maria Cecília BoniniGiroto, Cláudia Regina Mosca [UNESP]2015-02-24T13:57:24Z2015-02-24T13:57:24Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article249-256http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/11978Distúrbios da Comunicação, v. 24, n. 2, p. 249-256, 2012.2176-2724http://hdl.handle.net/11449/11472551158272791896650000-0001-6267-8085Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporDistúrbios da Comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:29:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114725Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:29:07Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo Escuela en tiempo de inclusión: enseñanza común, educación especial y acción del fonoaudiólogo School on time of inclusion: common teaching, special education and speech therapist’s action |
title |
Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo |
spellingShingle |
Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo Cárnio, Maria Sílvia |
title_short |
Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo |
title_full |
Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo |
title_fullStr |
Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo |
title_full_unstemmed |
Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo |
title_sort |
Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo |
author |
Cárnio, Maria Sílvia |
author_facet |
Cárnio, Maria Sílvia Berberian, Ana Paula Trenche, Maria Cecília Bonini Giroto, Cláudia Regina Mosca [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Berberian, Ana Paula Trenche, Maria Cecília Bonini Giroto, Cláudia Regina Mosca [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo (USP) Universidade Tuiuti do Paraná Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cárnio, Maria Sílvia Berberian, Ana Paula Trenche, Maria Cecília Bonini Giroto, Cláudia Regina Mosca [UNESP] |
description |
This article refl ects about the action of the school speech therapist presented in a panel discussion proposed by the Public Health Department entitled: “School time of inclusion: common teaching, special education and speech therapist’s action” during the 19th SBFa’s Congress at the WTC Sheraton in São Paulo. The refl ections triggered aimed to provide elements for the systematization of actions from different sectors guided by ethical principles, theory and practice that enable collaborative relationships between educators and speech therapists. The text mantained the order of presentations that have focused on: 1) the challenges of speech-language intervention in the processes of inclusion and exclusion of the school: from the promotion of oral and written language, to the approaches of the so-called language disorders; 2) the interface between Speech Therapy and Education; 3) the role of the speech therapist in the context of Inclusive and Special Education. The authors support the position that the work done at the interface Speech Therapy and Education has the potential to contribute to school’s inclusion processes that will be capable to subvert the discriminatory logic that imposes in daily school the binomium inclusion / exclusion. The theoretical and methodological approaches presented by the authors are supported in a humane and civic vision care, training and social participation. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:24Z 2015-02-24T13:57:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/11978 Distúrbios da Comunicação, v. 24, n. 2, p. 249-256, 2012. 2176-2724 http://hdl.handle.net/11449/114725 5115827279189665 0000-0001-6267-8085 |
url |
http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/11978 http://hdl.handle.net/11449/114725 |
identifier_str_mv |
Distúrbios da Comunicação, v. 24, n. 2, p. 249-256, 2012. 2176-2724 5115827279189665 0000-0001-6267-8085 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Distúrbios da Comunicação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
249-256 |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128216124096512 |