As relações entre a construção da abstração reflexionante e o conhecimento social: um estudo psicogenético

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mano, Amanda de Mattos Pereira [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1327
http://hdl.handle.net/11449/115360
Resumo: This article aims to investigate the construction of reflective abstraction and relate it to the construction of social knowledge. So, two methodological tools were applied to 60 students aged between ten and 16 years: a) evidence of the construction of surfaces and perimeters b) clinical interview about the origins of Earth and life. The main results show that participants were presented at more elementary levels of constuction of reflective abstraction and contruction of social knowledge despite the advanced age and schooling. Statistical analysis revealed a highly significant relationship between the constuction of abstraction and social knowledge.
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spelling As relações entre a construção da abstração reflexionante e o conhecimento social: um estudo psicogenéticoThis article aims to investigate the construction of reflective abstraction and relate it to the construction of social knowledge. So, two methodological tools were applied to 60 students aged between ten and 16 years: a) evidence of the construction of surfaces and perimeters b) clinical interview about the origins of Earth and life. The main results show that participants were presented at more elementary levels of constuction of reflective abstraction and contruction of social knowledge despite the advanced age and schooling. Statistical analysis revealed a highly significant relationship between the constuction of abstraction and social knowledge.O objetivo desse artigo foi investigar a constru- ção da abstração reflexionante e relacioná-la à construção do conhecimento social. Para tanto, foram aplicados, a 60 estudantes, entre dez e 16 anos, dois instrumentos metodológicos: a) prova da construção das superfícies e perímetros dos retângulos, b) entrevista clínica sobre a origem da Terra e da vida. Os principais resultados apontam que os participantes se apresentaram em níveis mais elementares na construção da abstração reflexionante e na construção do conhecimento social, apesar da idade e escolarização avançadas. A análise estatística evidenciou uma relação altamente significativa entre a construção da abstra- ção e do conhecimento social.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mano, Amanda de Mattos Pereira [UNESP]Saravali, Eliane Giachetto [UNESP]2015-02-24T13:58:00Z2015-02-24T13:58:00Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article759-779application/pdfhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1327Revista de Educação Publica, v. 23, n. 54, p. 759-779, 2014.0104-5962http://hdl.handle.net/11449/115360ISSN0104-5962-2014-23-54-759-779.pdf73778124513473930000-0003-1259-6027Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista de Educação Publicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T18:36:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115360Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T18:36:37Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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