A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nakashima, Rosária Helena Ruiz
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Andrelo, Roseane [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.unisinos.br/revistas/index.php/educacao
http://hdl.handle.net/11449/134963
Resumo: The aim of this paper is to discuss the importance of training teachers to use Web 2.0 in the classroom. Its intention was to fi nd out whether students are familiar with the main Web 2.0 resources and know how to exploit their potential in the development of teaching activities. In addition to the literature review, we developed a fi eld exploratory-descriptive research. The research was held in a private university located in the city of Bauru (São Paulo State, Brazil). We selected 213 students enrolled in “Supervised Training III” course, which is part of the teacher training curriculum available for students in the second year of undergraduate course. Results concluded that the students surveyed have access to computers and the Internet, are relatively skilled in handling the available tools and recognize the importance of including them in the teaching and learning process. The students demonstrate diffi culty using the web in a didactic manner, particularly the Web 2.0, which involves a focus on users and collaboration. Therefore, the article points to the need to rethink teacher training courses in order to include practical activities aimed at the use of technology as a teaching resource.
id UNSP_e3ec7aa22ff74f51c3b4b5980b25dcfd
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134963
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciaturaTeacher training and pedagogical use of the Web 2.0: the view of students of teacher education programsTeacher trainingWeb 2.0 resourcesInformation and communication technology (ICT)Formação de professoresRecursos da Web 2.0Tecnologias da Informação e da ComunicaçãoThe aim of this paper is to discuss the importance of training teachers to use Web 2.0 in the classroom. Its intention was to fi nd out whether students are familiar with the main Web 2.0 resources and know how to exploit their potential in the development of teaching activities. In addition to the literature review, we developed a fi eld exploratory-descriptive research. The research was held in a private university located in the city of Bauru (São Paulo State, Brazil). We selected 213 students enrolled in “Supervised Training III” course, which is part of the teacher training curriculum available for students in the second year of undergraduate course. Results concluded that the students surveyed have access to computers and the Internet, are relatively skilled in handling the available tools and recognize the importance of including them in the teaching and learning process. The students demonstrate diffi culty using the web in a didactic manner, particularly the Web 2.0, which involves a focus on users and collaboration. Therefore, the article points to the need to rethink teacher training courses in order to include practical activities aimed at the use of technology as a teaching resource.O objetivo do artigo é discutir a importância da formação de professores para a utilização da Web 2.0 em sala de aula. O questionamento que motivou o trabalho foi saber se os estudantes conhecem os recursos da Web 2.0 e sabem explorar as suas potencialidades pedagógicas no desenvolvimento de atividades didáticas. Como metodologia, além da revisão bibliográfica, foi desenvolvida uma pesquisa de campo, de natureza exploratório-descritiva. O campo de pesquisa foi representado por uma universidade particular, situada no município de Bauru (SP). Foram selecionados 213 estudantes matriculados na disciplina “Estágio Supervisionado III”, por pertencer à grade curricular de todas as licenciaturas, cursada a partir do segundo ano da graduação. Entre os resultados, pôde-se concluir que o universo pesquisado tem acesso ao computador e à internet, apresenta relativa habilidade em manusear os recursos disponíveis e reconhece a importância de inseri-los no processo de ensino e aprendizagem. Os estudantes pesquisados demonstram dificuldade em usar a web de forma didática e o problema se agrava quando se trata da Web 2.0, que pressupõe o foco no usuário e a colaboração. Aponta-se a necessidade de repensar os cursos de formação de professores, inserindo espaços para o desenvolvimento de atividades práticas voltadas ao uso das tecnologias como recursos pedagógicos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de Bauru, Bauru, Av Eng Luiz Edmundo Carrijo Coube, nº 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de Bauru, Bauru, Av Eng Luiz Edmundo Carrijo Coube, nº 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Nakashima, Rosária Helena RuizAndrelo, Roseane [UNESP]2016-03-02T12:59:10Z2016-03-02T12:59:10Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article125-134application/pdfhttp://www.unisinos.br/revistas/index.php/educacaoEducacao Unisinos, v. 16, n. 2, p. 125-134, 2012.2177-6210http://hdl.handle.net/11449/134963ISSN2177-6210-2012-16-02-125-134.pdf3501886345972906Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducacao Unisinosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-17T15:50:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134963Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:23:36.494414Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura
Teacher training and pedagogical use of the Web 2.0: the view of students of teacher education programs
title A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura
spellingShingle A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura
Nakashima, Rosária Helena Ruiz
Teacher training
Web 2.0 resources
Information and communication technology (ICT)
Formação de professores
Recursos da Web 2.0
Tecnologias da Informação e da Comunicação
title_short A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura
title_full A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura
title_fullStr A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura
title_full_unstemmed A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura
title_sort A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura
author Nakashima, Rosária Helena Ruiz
author_facet Nakashima, Rosária Helena Ruiz
Andrelo, Roseane [UNESP]
author_role author
author2 Andrelo, Roseane [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Nakashima, Rosária Helena Ruiz
Andrelo, Roseane [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Web 2.0 resources
Information and communication technology (ICT)
Formação de professores
Recursos da Web 2.0
Tecnologias da Informação e da Comunicação
topic Teacher training
Web 2.0 resources
Information and communication technology (ICT)
Formação de professores
Recursos da Web 2.0
Tecnologias da Informação e da Comunicação
description The aim of this paper is to discuss the importance of training teachers to use Web 2.0 in the classroom. Its intention was to fi nd out whether students are familiar with the main Web 2.0 resources and know how to exploit their potential in the development of teaching activities. In addition to the literature review, we developed a fi eld exploratory-descriptive research. The research was held in a private university located in the city of Bauru (São Paulo State, Brazil). We selected 213 students enrolled in “Supervised Training III” course, which is part of the teacher training curriculum available for students in the second year of undergraduate course. Results concluded that the students surveyed have access to computers and the Internet, are relatively skilled in handling the available tools and recognize the importance of including them in the teaching and learning process. The students demonstrate diffi culty using the web in a didactic manner, particularly the Web 2.0, which involves a focus on users and collaboration. Therefore, the article points to the need to rethink teacher training courses in order to include practical activities aimed at the use of technology as a teaching resource.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2016-03-02T12:59:10Z
2016-03-02T12:59:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.unisinos.br/revistas/index.php/educacao
Educacao Unisinos, v. 16, n. 2, p. 125-134, 2012.
2177-6210
http://hdl.handle.net/11449/134963
ISSN2177-6210-2012-16-02-125-134.pdf
3501886345972906
url http://www.unisinos.br/revistas/index.php/educacao
http://hdl.handle.net/11449/134963
identifier_str_mv Educacao Unisinos, v. 16, n. 2, p. 125-134, 2012.
2177-6210
ISSN2177-6210-2012-16-02-125-134.pdf
3501886345972906
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educacao Unisinos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 125-134
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128804002988032