A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.unisinos.br/revistas/index.php/educacao http://hdl.handle.net/11449/134963 |
Resumo: | The aim of this paper is to discuss the importance of training teachers to use Web 2.0 in the classroom. Its intention was to fi nd out whether students are familiar with the main Web 2.0 resources and know how to exploit their potential in the development of teaching activities. In addition to the literature review, we developed a fi eld exploratory-descriptive research. The research was held in a private university located in the city of Bauru (São Paulo State, Brazil). We selected 213 students enrolled in “Supervised Training III” course, which is part of the teacher training curriculum available for students in the second year of undergraduate course. Results concluded that the students surveyed have access to computers and the Internet, are relatively skilled in handling the available tools and recognize the importance of including them in the teaching and learning process. The students demonstrate diffi culty using the web in a didactic manner, particularly the Web 2.0, which involves a focus on users and collaboration. Therefore, the article points to the need to rethink teacher training courses in order to include practical activities aimed at the use of technology as a teaching resource. |
id |
UNSP_e3ec7aa22ff74f51c3b4b5980b25dcfd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134963 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciaturaTeacher training and pedagogical use of the Web 2.0: the view of students of teacher education programsTeacher trainingWeb 2.0 resourcesInformation and communication technology (ICT)Formação de professoresRecursos da Web 2.0Tecnologias da Informação e da ComunicaçãoThe aim of this paper is to discuss the importance of training teachers to use Web 2.0 in the classroom. Its intention was to fi nd out whether students are familiar with the main Web 2.0 resources and know how to exploit their potential in the development of teaching activities. In addition to the literature review, we developed a fi eld exploratory-descriptive research. The research was held in a private university located in the city of Bauru (São Paulo State, Brazil). We selected 213 students enrolled in “Supervised Training III” course, which is part of the teacher training curriculum available for students in the second year of undergraduate course. Results concluded that the students surveyed have access to computers and the Internet, are relatively skilled in handling the available tools and recognize the importance of including them in the teaching and learning process. The students demonstrate diffi culty using the web in a didactic manner, particularly the Web 2.0, which involves a focus on users and collaboration. Therefore, the article points to the need to rethink teacher training courses in order to include practical activities aimed at the use of technology as a teaching resource.O objetivo do artigo é discutir a importância da formação de professores para a utilização da Web 2.0 em sala de aula. O questionamento que motivou o trabalho foi saber se os estudantes conhecem os recursos da Web 2.0 e sabem explorar as suas potencialidades pedagógicas no desenvolvimento de atividades didáticas. Como metodologia, além da revisão bibliográfica, foi desenvolvida uma pesquisa de campo, de natureza exploratório-descritiva. O campo de pesquisa foi representado por uma universidade particular, situada no município de Bauru (SP). Foram selecionados 213 estudantes matriculados na disciplina “Estágio Supervisionado III”, por pertencer à grade curricular de todas as licenciaturas, cursada a partir do segundo ano da graduação. Entre os resultados, pôde-se concluir que o universo pesquisado tem acesso ao computador e à internet, apresenta relativa habilidade em manusear os recursos disponíveis e reconhece a importância de inseri-los no processo de ensino e aprendizagem. Os estudantes pesquisados demonstram dificuldade em usar a web de forma didática e o problema se agrava quando se trata da Web 2.0, que pressupõe o foco no usuário e a colaboração. Aponta-se a necessidade de repensar os cursos de formação de professores, inserindo espaços para o desenvolvimento de atividades práticas voltadas ao uso das tecnologias como recursos pedagógicos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de Bauru, Bauru, Av Eng Luiz Edmundo Carrijo Coube, nº 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de Bauru, Bauru, Av Eng Luiz Edmundo Carrijo Coube, nº 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Nakashima, Rosária Helena RuizAndrelo, Roseane [UNESP]2016-03-02T12:59:10Z2016-03-02T12:59:10Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article125-134application/pdfhttp://www.unisinos.br/revistas/index.php/educacaoEducacao Unisinos, v. 16, n. 2, p. 125-134, 2012.2177-6210http://hdl.handle.net/11449/134963ISSN2177-6210-2012-16-02-125-134.pdf3501886345972906Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducacao Unisinosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-17T15:50:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134963Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:23:36.494414Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura Teacher training and pedagogical use of the Web 2.0: the view of students of teacher education programs |
title |
A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura |
spellingShingle |
A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura Nakashima, Rosária Helena Ruiz Teacher training Web 2.0 resources Information and communication technology (ICT) Formação de professores Recursos da Web 2.0 Tecnologias da Informação e da Comunicação |
title_short |
A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura |
title_full |
A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura |
title_fullStr |
A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura |
title_full_unstemmed |
A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura |
title_sort |
A formação de professores e o uso pedagógico da Web 2.0: a visão de estudantes de licenciatura |
author |
Nakashima, Rosária Helena Ruiz |
author_facet |
Nakashima, Rosária Helena Ruiz Andrelo, Roseane [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Andrelo, Roseane [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nakashima, Rosária Helena Ruiz Andrelo, Roseane [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Web 2.0 resources Information and communication technology (ICT) Formação de professores Recursos da Web 2.0 Tecnologias da Informação e da Comunicação |
topic |
Teacher training Web 2.0 resources Information and communication technology (ICT) Formação de professores Recursos da Web 2.0 Tecnologias da Informação e da Comunicação |
description |
The aim of this paper is to discuss the importance of training teachers to use Web 2.0 in the classroom. Its intention was to fi nd out whether students are familiar with the main Web 2.0 resources and know how to exploit their potential in the development of teaching activities. In addition to the literature review, we developed a fi eld exploratory-descriptive research. The research was held in a private university located in the city of Bauru (São Paulo State, Brazil). We selected 213 students enrolled in “Supervised Training III” course, which is part of the teacher training curriculum available for students in the second year of undergraduate course. Results concluded that the students surveyed have access to computers and the Internet, are relatively skilled in handling the available tools and recognize the importance of including them in the teaching and learning process. The students demonstrate diffi culty using the web in a didactic manner, particularly the Web 2.0, which involves a focus on users and collaboration. Therefore, the article points to the need to rethink teacher training courses in order to include practical activities aimed at the use of technology as a teaching resource. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2016-03-02T12:59:10Z 2016-03-02T12:59:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.unisinos.br/revistas/index.php/educacao Educacao Unisinos, v. 16, n. 2, p. 125-134, 2012. 2177-6210 http://hdl.handle.net/11449/134963 ISSN2177-6210-2012-16-02-125-134.pdf 3501886345972906 |
url |
http://www.unisinos.br/revistas/index.php/educacao http://hdl.handle.net/11449/134963 |
identifier_str_mv |
Educacao Unisinos, v. 16, n. 2, p. 125-134, 2012. 2177-6210 ISSN2177-6210-2012-16-02-125-134.pdf 3501886345972906 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educacao Unisinos |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
125-134 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128804002988032 |