Escola e o diálogo sobre corporeidade e educação sexual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Gabriella Rossetti [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Inforsato, Cassiano Ferreira [UNESP], Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www4.uninove.br/ojs/index.php/dialogia/article/view/4876
http://hdl.handle.net/11449/124968
Resumo: The purpose of this work and to provide education professionals regarding the way a reflection of how the body has been seen and treated at school. In view of embodiment and sexuality education body and movement performed by him has received a new treatment in our time, overcoming the dichotomy inherited from the mechanistic paradigm and structured by Newton and Descartes and predominant in recent centuries. We know that these changes are consequences of the emergence of AIDS and the advancement of the incidence of unwanted pregnancies among young people of school age. Therefore, this discussion reinforces the need for training of teachers in promoting discussions about sexuality and corporeality with broader focus, dialogues, be traced paths to address the biopsychosocial aspects from a sociohistorical context of gender equity, respect for sexual diversity, the reduction of prejudice and violence against the so-called “minorities” sex.
id UNSP_e479e183dc9503ce770156fbed722a8f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124968
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Escola e o diálogo sobre corporeidade e educação sexualSchool and dialogue on education and sexual corporealityEmbodimentSchoolSex educationescolacorporeidadeEducação SexualThe purpose of this work and to provide education professionals regarding the way a reflection of how the body has been seen and treated at school. In view of embodiment and sexuality education body and movement performed by him has received a new treatment in our time, overcoming the dichotomy inherited from the mechanistic paradigm and structured by Newton and Descartes and predominant in recent centuries. We know that these changes are consequences of the emergence of AIDS and the advancement of the incidence of unwanted pregnancies among young people of school age. Therefore, this discussion reinforces the need for training of teachers in promoting discussions about sexuality and corporeality with broader focus, dialogues, be traced paths to address the biopsychosocial aspects from a sociohistorical context of gender equity, respect for sexual diversity, the reduction of prejudice and violence against the so-called “minorities” sex.A proposta deste trabalho é propiciar aos profissionais da educação uma reflexão sobre a forma como o corpo vem sendo visto e tratado na escola. Para a corporeidade e a educação sexual, o corpo e o movimento por ele realizado tem recebido um novo tratamento no nosso tempo, superando a visão dicotômica e mecanicista herdada do paradigma estruturado por Newton e Descartes e predominante nos últimos séculos. Sabemos que essas mudanças são a consequência do surgimento da AIDS e do avanço da incidência da gravidez não desejada entre jovens em idade escolar. Sendo assim, essa discussão vem reforçar a necessidade de capacitação do professor para a promoção de discussões sobre sexualidade e corporeidade num enfoque mais amplo, dialogado, traçando caminhos para abordar os aspectos biopsicossociais a partir de uma contextualização sócio-histórica, da equidade entre os gêneros, o respeito à diversidade sexual, a diminuição de preconceitos e a violência contra as chamadas “minorias” sexuais.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ferreira, Gabriella Rossetti [UNESP]Inforsato, Cassiano Ferreira [UNESP]Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]2015-07-15T18:28:06Z2015-07-15T18:28:06Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article211-230application/pdfhttp://www4.uninove.br/ojs/index.php/dialogia/article/view/4876Dialogia, v. 20, p. 211-230, 2014.1677-1303http://hdl.handle.net/11449/124968ISSN1677-1303-2014-20-211-230.pdf6817625850441625Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporDialogiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:03Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124968Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:26:11.379742Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Escola e o diálogo sobre corporeidade e educação sexual
School and dialogue on education and sexual corporeality
title Escola e o diálogo sobre corporeidade e educação sexual
spellingShingle Escola e o diálogo sobre corporeidade e educação sexual
Ferreira, Gabriella Rossetti [UNESP]
Embodiment
School
Sex education
escola
corporeidade
Educação Sexual
title_short Escola e o diálogo sobre corporeidade e educação sexual
title_full Escola e o diálogo sobre corporeidade e educação sexual
title_fullStr Escola e o diálogo sobre corporeidade e educação sexual
title_full_unstemmed Escola e o diálogo sobre corporeidade e educação sexual
title_sort Escola e o diálogo sobre corporeidade e educação sexual
author Ferreira, Gabriella Rossetti [UNESP]
author_facet Ferreira, Gabriella Rossetti [UNESP]
Inforsato, Cassiano Ferreira [UNESP]
Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
author_role author
author2 Inforsato, Cassiano Ferreira [UNESP]
Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Gabriella Rossetti [UNESP]
Inforsato, Cassiano Ferreira [UNESP]
Leão, Andreza Marques de Castro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Embodiment
School
Sex education
escola
corporeidade
Educação Sexual
topic Embodiment
School
Sex education
escola
corporeidade
Educação Sexual
description The purpose of this work and to provide education professionals regarding the way a reflection of how the body has been seen and treated at school. In view of embodiment and sexuality education body and movement performed by him has received a new treatment in our time, overcoming the dichotomy inherited from the mechanistic paradigm and structured by Newton and Descartes and predominant in recent centuries. We know that these changes are consequences of the emergence of AIDS and the advancement of the incidence of unwanted pregnancies among young people of school age. Therefore, this discussion reinforces the need for training of teachers in promoting discussions about sexuality and corporeality with broader focus, dialogues, be traced paths to address the biopsychosocial aspects from a sociohistorical context of gender equity, respect for sexual diversity, the reduction of prejudice and violence against the so-called “minorities” sex.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:28:06Z
2015-07-15T18:28:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www4.uninove.br/ojs/index.php/dialogia/article/view/4876
Dialogia, v. 20, p. 211-230, 2014.
1677-1303
http://hdl.handle.net/11449/124968
ISSN1677-1303-2014-20-211-230.pdf
6817625850441625
url http://www4.uninove.br/ojs/index.php/dialogia/article/view/4876
http://hdl.handle.net/11449/124968
identifier_str_mv Dialogia, v. 20, p. 211-230, 2014.
1677-1303
ISSN1677-1303-2014-20-211-230.pdf
6817625850441625
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Dialogia
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 211-230
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129320294547456