Evaluation of concepts regarding the construction of scientific knowledge by the congenitally blind: an approach using the Correspondence Analysis method

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veraszto, Estéfano Vizconde
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Camargo, Eder Pires De, Camargo, José Tarcísio Franco De, Simon, Fernanda Oliveira, Miranda, Nonato Assis De
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180040003
http://hdl.handle.net/11449/183772
Resumo: Abstract: inclusion of people with special needs in the school environment is one of the current challenges of Brazilian education. Knowing how people in this environment perceive inclusion can contribute to the construction of solutions that make it complete. Thus, this work presents a study that investigated the conceptions that future teachers, undergraduates in science, have regarding the construction of scientific knowledge by congenitally blind people, in particular, regarding the understanding of the concept of light. The collected opinions were treated from a statistical point of view, through the Correspondence Analysis method. The results show there is no definitive consensus regarding the understanding and construction of the concept of light by congenitally blind individuals, showing the need to develop more adequate educational interventions in the teacher training process, with a view to the formation of educators capable of consolidating school inclusion.
id UNSP_e779951b7c58d12351e7ac676b3edaef
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/183772
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Evaluation of concepts regarding the construction of scientific knowledge by the congenitally blind: an approach using the Correspondence Analysis methodAvaliação de concepções a respeito da construção de conhecimentos científicos por cegos congênitos: uma abordagem através do método de Análise de CorrespondênciaInclusive educationBlindness congenitalTeacher trainingStatistical analysisSpecial educationEducação inclusivaCegueira congênitaFormação de professoresAnálise estatísticaEducação especialAbstract: inclusion of people with special needs in the school environment is one of the current challenges of Brazilian education. Knowing how people in this environment perceive inclusion can contribute to the construction of solutions that make it complete. Thus, this work presents a study that investigated the conceptions that future teachers, undergraduates in science, have regarding the construction of scientific knowledge by congenitally blind people, in particular, regarding the understanding of the concept of light. The collected opinions were treated from a statistical point of view, through the Correspondence Analysis method. The results show there is no definitive consensus regarding the understanding and construction of the concept of light by congenitally blind individuals, showing the need to develop more adequate educational interventions in the teacher training process, with a view to the formation of educators capable of consolidating school inclusion.Resumo: A inclusão de alunos com necessidades especiais no ambiente escolar é um dos desafios atuais da educação brasileira. Conhecer como alunos de licenciatura percebem a inclusão pode contribuir para a construção de soluções que tornem o processo mais próximo do ideal. Assim, este trabalho apresenta um estudo sobre as concepções que futuros professores, graduandos em licenciatura em ciências, têm a respeito da construção de conhecimentos científicos por cegos congênitos, em particular, a respeito da compreensão do conceito de luz. As opiniões coletadas foram tratadas sob o ponto de vista estatístico, através do método de Análise de Correspondência. Os resultados obtidos mostram que não há um consenso definitivo a respeito da compreensão e construção do conceito de luz por cegos congênitos, indicando a necessidade de desenvolvimento de intervenções educativas mais adequadas no processo de formação de professores, tendo em vista a formação de educadores capazes de consolidar a inclusão escolar.Universidade Federal de São Carlos Departamento de Ciências da Natureza, Matemática e EducaçãoUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Engenharia Departamento de Física e QuímicaCentro Regional Universitário de Espírito Santo do PinhalFaculdade SESI de EducaçãoUniversidade Municipal de São Caetano do SulUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Engenharia Departamento de Física e QuímicaPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Federal de São Carlos Departamento de Ciências da Natureza, Matemática e EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Centro Regional Universitário de Espírito Santo do PinhalFaculdade SESI de EducaçãoUniversidade Municipal de São Caetano do SulVeraszto, Estéfano VizcondeCamargo, Eder Pires DeCamargo, José Tarcísio Franco DeSimon, Fernanda OliveiraMiranda, Nonato Assis De2019-10-03T17:31:34Z2019-10-03T17:31:34Z2018-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article837-857application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180040003Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 4, p. 837-857, 2018.1516-7313http://hdl.handle.net/11449/18377210.1590/1516-731320180040003S1516-73132018000400837S1516-73132018000400837.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-28T06:04:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/183772Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-28T06:04:59Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of concepts regarding the construction of scientific knowledge by the congenitally blind: an approach using the Correspondence Analysis method
Avaliação de concepções a respeito da construção de conhecimentos científicos por cegos congênitos: uma abordagem através do método de Análise de Correspondência
title Evaluation of concepts regarding the construction of scientific knowledge by the congenitally blind: an approach using the Correspondence Analysis method
spellingShingle Evaluation of concepts regarding the construction of scientific knowledge by the congenitally blind: an approach using the Correspondence Analysis method
Veraszto, Estéfano Vizconde
Inclusive education
Blindness congenital
Teacher training
Statistical analysis
Special education
Educação inclusiva
Cegueira congênita
Formação de professores
Análise estatística
Educação especial
title_short Evaluation of concepts regarding the construction of scientific knowledge by the congenitally blind: an approach using the Correspondence Analysis method
title_full Evaluation of concepts regarding the construction of scientific knowledge by the congenitally blind: an approach using the Correspondence Analysis method
title_fullStr Evaluation of concepts regarding the construction of scientific knowledge by the congenitally blind: an approach using the Correspondence Analysis method
title_full_unstemmed Evaluation of concepts regarding the construction of scientific knowledge by the congenitally blind: an approach using the Correspondence Analysis method
title_sort Evaluation of concepts regarding the construction of scientific knowledge by the congenitally blind: an approach using the Correspondence Analysis method
author Veraszto, Estéfano Vizconde
author_facet Veraszto, Estéfano Vizconde
Camargo, Eder Pires De
Camargo, José Tarcísio Franco De
Simon, Fernanda Oliveira
Miranda, Nonato Assis De
author_role author
author2 Camargo, Eder Pires De
Camargo, José Tarcísio Franco De
Simon, Fernanda Oliveira
Miranda, Nonato Assis De
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos Departamento de Ciências da Natureza, Matemática e Educação
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Centro Regional Universitário de Espírito Santo do Pinhal
Faculdade SESI de Educação
Universidade Municipal de São Caetano do Sul
dc.contributor.author.fl_str_mv Veraszto, Estéfano Vizconde
Camargo, Eder Pires De
Camargo, José Tarcísio Franco De
Simon, Fernanda Oliveira
Miranda, Nonato Assis De
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusive education
Blindness congenital
Teacher training
Statistical analysis
Special education
Educação inclusiva
Cegueira congênita
Formação de professores
Análise estatística
Educação especial
topic Inclusive education
Blindness congenital
Teacher training
Statistical analysis
Special education
Educação inclusiva
Cegueira congênita
Formação de professores
Análise estatística
Educação especial
description Abstract: inclusion of people with special needs in the school environment is one of the current challenges of Brazilian education. Knowing how people in this environment perceive inclusion can contribute to the construction of solutions that make it complete. Thus, this work presents a study that investigated the conceptions that future teachers, undergraduates in science, have regarding the construction of scientific knowledge by congenitally blind people, in particular, regarding the understanding of the concept of light. The collected opinions were treated from a statistical point of view, through the Correspondence Analysis method. The results show there is no definitive consensus regarding the understanding and construction of the concept of light by congenitally blind individuals, showing the need to develop more adequate educational interventions in the teacher training process, with a view to the formation of educators capable of consolidating school inclusion.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-01
2019-10-03T17:31:34Z
2019-10-03T17:31:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180040003
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 4, p. 837-857, 2018.
1516-7313
http://hdl.handle.net/11449/183772
10.1590/1516-731320180040003
S1516-73132018000400837
S1516-73132018000400837.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180040003
http://hdl.handle.net/11449/183772
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 4, p. 837-857, 2018.
1516-7313
10.1590/1516-731320180040003
S1516-73132018000400837
S1516-73132018000400837.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 837-857
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046194631409664