Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galhardo, Eduardo [UNESP]
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Vasconcelos, Mário Sérgio [UNESP], Frei, Fernando [UNESP], Rodrigues, Edgar Bendahan [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772020000300010
http://hdl.handle.net/11449/212894
Resumo: This article has the aim to make a preliminary analyze about the Inclusion Program developed by São Paulo State University (UNESP) through Vacancies Booking Public Basic Education (SRVEBP). More specifically, we looked for making a study about the academic performance and attendance at classes inside groups formed by students who entered through the Universal System, who left public schools and are self-declared black, brown or indigenous, enrolled at UNESP in 2014, 2015, 2016 and 2017. Beyond this, were realized these same analyses at graduation courses of high social demand and courses of low social demand. The data were collected from Graduation System of UNESP (SISGRAD) and the academic performances analyzed through the yield coefficient, weighted media and performance index. In general, the results show that there are not relevant difference between the academic performance of students who entered through Universal System and those who entered through SRVEBP. However, a higher coefficient of variation was observed in the groups analyzed in courses with low social demand.
id UNSP_e7f1b4f90931fed18e405fda67000434
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212894
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESPAcademic performance and attendance at classes of students who entered through Inclusion Program of UNESPAcademic successInclusion at universityUNESPDesempenho acadêmicoInclusão na universidadeUNESPThis article has the aim to make a preliminary analyze about the Inclusion Program developed by São Paulo State University (UNESP) through Vacancies Booking Public Basic Education (SRVEBP). More specifically, we looked for making a study about the academic performance and attendance at classes inside groups formed by students who entered through the Universal System, who left public schools and are self-declared black, brown or indigenous, enrolled at UNESP in 2014, 2015, 2016 and 2017. Beyond this, were realized these same analyses at graduation courses of high social demand and courses of low social demand. The data were collected from Graduation System of UNESP (SISGRAD) and the academic performances analyzed through the yield coefficient, weighted media and performance index. In general, the results show that there are not relevant difference between the academic performance of students who entered through Universal System and those who entered through SRVEBP. However, a higher coefficient of variation was observed in the groups analyzed in courses with low social demand.Este artigo tem por objetivo realizar uma análise preliminar sobre o Projeto de Inclusão desenvolvido na Universidade Estadual Paulista (UNESP) por meio do Sistema de Reserva de Vagas da Educação Básica Pública (SRVEBP). Mais especificamente, buscou-se realizar um estudo sobre o desempenho acadêmico e a frequência às aulas em grupos compostos por estudantes que ingressaram pelo sistema universal, egressos de escola pública e autodeclarados pretos, pardos ou indígenas, matriculados na UNESP em 2014, 2015, 2016 e 2017. Além disso, foram realizadas essas mesmas análises em cursos de graduação de alta demanda social e em cursos de baixa demanda social. Os dados foram coletados no Sistema de Graduação da UNESP (SISGRAD) e o desempenho acadêmico analisado por meio do coeficiente de rendimento, média ponderada e índice de desempenho. De um modo geral os resultados indicam que não há diferenças relevantes entre o desempenho acadêmico dos estudantes que ingressaram pelo Sistema Universal e os que ingressaram pelo SRVEBP. Entretanto, observou-se um maior coeficiente de variação nos grupos analisados em cursos de baixa demanda social.Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e LetrasUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e LetrasPublicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO).Universidade Estadual Paulista (Unesp)Galhardo, Eduardo [UNESP]Vasconcelos, Mário Sérgio [UNESP]Frei, Fernando [UNESP]Rodrigues, Edgar Bendahan [UNESP]2021-07-14T10:46:50Z2021-07-14T10:46:50Z2020-11-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article701-723application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772020000300010Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas). Publicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO)., v. 25, n. 03, p. 701-723, 2020.1414-40771982-5765http://hdl.handle.net/11449/21289410.1590/S1414-40772020000300010S1414-40772020000300701S1414-40772020000300701.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAvaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212894Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:10:07.061805Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP
Academic performance and attendance at classes of students who entered through Inclusion Program of UNESP
title Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP
spellingShingle Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP
Galhardo, Eduardo [UNESP]
Academic success
Inclusion at university
UNESP
Desempenho acadêmico
Inclusão na universidade
UNESP
title_short Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP
title_full Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP
title_fullStr Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP
title_full_unstemmed Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP
title_sort Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP
author Galhardo, Eduardo [UNESP]
author_facet Galhardo, Eduardo [UNESP]
Vasconcelos, Mário Sérgio [UNESP]
Frei, Fernando [UNESP]
Rodrigues, Edgar Bendahan [UNESP]
author_role author
author2 Vasconcelos, Mário Sérgio [UNESP]
Frei, Fernando [UNESP]
Rodrigues, Edgar Bendahan [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Galhardo, Eduardo [UNESP]
Vasconcelos, Mário Sérgio [UNESP]
Frei, Fernando [UNESP]
Rodrigues, Edgar Bendahan [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Academic success
Inclusion at university
UNESP
Desempenho acadêmico
Inclusão na universidade
UNESP
topic Academic success
Inclusion at university
UNESP
Desempenho acadêmico
Inclusão na universidade
UNESP
description This article has the aim to make a preliminary analyze about the Inclusion Program developed by São Paulo State University (UNESP) through Vacancies Booking Public Basic Education (SRVEBP). More specifically, we looked for making a study about the academic performance and attendance at classes inside groups formed by students who entered through the Universal System, who left public schools and are self-declared black, brown or indigenous, enrolled at UNESP in 2014, 2015, 2016 and 2017. Beyond this, were realized these same analyses at graduation courses of high social demand and courses of low social demand. The data were collected from Graduation System of UNESP (SISGRAD) and the academic performances analyzed through the yield coefficient, weighted media and performance index. In general, the results show that there are not relevant difference between the academic performance of students who entered through Universal System and those who entered through SRVEBP. However, a higher coefficient of variation was observed in the groups analyzed in courses with low social demand.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-18
2021-07-14T10:46:50Z
2021-07-14T10:46:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772020000300010
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas). Publicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO)., v. 25, n. 03, p. 701-723, 2020.
1414-4077
1982-5765
http://hdl.handle.net/11449/212894
10.1590/S1414-40772020000300010
S1414-40772020000300701
S1414-40772020000300701.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772020000300010
http://hdl.handle.net/11449/212894
identifier_str_mv Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas). Publicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO)., v. 25, n. 03, p. 701-723, 2020.
1414-4077
1982-5765
10.1590/S1414-40772020000300010
S1414-40772020000300701
S1414-40772020000300701.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 701-723
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Publicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO).
publisher.none.fl_str_mv Publicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO).
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128764897394688