Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772020000300010 http://hdl.handle.net/11449/212894 |
Resumo: | This article has the aim to make a preliminary analyze about the Inclusion Program developed by São Paulo State University (UNESP) through Vacancies Booking Public Basic Education (SRVEBP). More specifically, we looked for making a study about the academic performance and attendance at classes inside groups formed by students who entered through the Universal System, who left public schools and are self-declared black, brown or indigenous, enrolled at UNESP in 2014, 2015, 2016 and 2017. Beyond this, were realized these same analyses at graduation courses of high social demand and courses of low social demand. The data were collected from Graduation System of UNESP (SISGRAD) and the academic performances analyzed through the yield coefficient, weighted media and performance index. In general, the results show that there are not relevant difference between the academic performance of students who entered through Universal System and those who entered through SRVEBP. However, a higher coefficient of variation was observed in the groups analyzed in courses with low social demand. |
id |
UNSP_e7f1b4f90931fed18e405fda67000434 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212894 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESPAcademic performance and attendance at classes of students who entered through Inclusion Program of UNESPAcademic successInclusion at universityUNESPDesempenho acadêmicoInclusão na universidadeUNESPThis article has the aim to make a preliminary analyze about the Inclusion Program developed by São Paulo State University (UNESP) through Vacancies Booking Public Basic Education (SRVEBP). More specifically, we looked for making a study about the academic performance and attendance at classes inside groups formed by students who entered through the Universal System, who left public schools and are self-declared black, brown or indigenous, enrolled at UNESP in 2014, 2015, 2016 and 2017. Beyond this, were realized these same analyses at graduation courses of high social demand and courses of low social demand. The data were collected from Graduation System of UNESP (SISGRAD) and the academic performances analyzed through the yield coefficient, weighted media and performance index. In general, the results show that there are not relevant difference between the academic performance of students who entered through Universal System and those who entered through SRVEBP. However, a higher coefficient of variation was observed in the groups analyzed in courses with low social demand.Este artigo tem por objetivo realizar uma análise preliminar sobre o Projeto de Inclusão desenvolvido na Universidade Estadual Paulista (UNESP) por meio do Sistema de Reserva de Vagas da Educação Básica Pública (SRVEBP). Mais especificamente, buscou-se realizar um estudo sobre o desempenho acadêmico e a frequência às aulas em grupos compostos por estudantes que ingressaram pelo sistema universal, egressos de escola pública e autodeclarados pretos, pardos ou indígenas, matriculados na UNESP em 2014, 2015, 2016 e 2017. Além disso, foram realizadas essas mesmas análises em cursos de graduação de alta demanda social e em cursos de baixa demanda social. Os dados foram coletados no Sistema de Graduação da UNESP (SISGRAD) e o desempenho acadêmico analisado por meio do coeficiente de rendimento, média ponderada e índice de desempenho. De um modo geral os resultados indicam que não há diferenças relevantes entre o desempenho acadêmico dos estudantes que ingressaram pelo Sistema Universal e os que ingressaram pelo SRVEBP. Entretanto, observou-se um maior coeficiente de variação nos grupos analisados em cursos de baixa demanda social.Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e LetrasUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e LetrasPublicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO).Universidade Estadual Paulista (Unesp)Galhardo, Eduardo [UNESP]Vasconcelos, Mário Sérgio [UNESP]Frei, Fernando [UNESP]Rodrigues, Edgar Bendahan [UNESP]2021-07-14T10:46:50Z2021-07-14T10:46:50Z2020-11-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article701-723application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772020000300010Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas). Publicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO)., v. 25, n. 03, p. 701-723, 2020.1414-40771982-5765http://hdl.handle.net/11449/21289410.1590/S1414-40772020000300010S1414-40772020000300701S1414-40772020000300701.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAvaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212894Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:10:07.061805Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP Academic performance and attendance at classes of students who entered through Inclusion Program of UNESP |
title |
Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP |
spellingShingle |
Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP Galhardo, Eduardo [UNESP] Academic success Inclusion at university UNESP Desempenho acadêmico Inclusão na universidade UNESP |
title_short |
Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP |
title_full |
Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP |
title_fullStr |
Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP |
title_full_unstemmed |
Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP |
title_sort |
Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP |
author |
Galhardo, Eduardo [UNESP] |
author_facet |
Galhardo, Eduardo [UNESP] Vasconcelos, Mário Sérgio [UNESP] Frei, Fernando [UNESP] Rodrigues, Edgar Bendahan [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Mário Sérgio [UNESP] Frei, Fernando [UNESP] Rodrigues, Edgar Bendahan [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galhardo, Eduardo [UNESP] Vasconcelos, Mário Sérgio [UNESP] Frei, Fernando [UNESP] Rodrigues, Edgar Bendahan [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Academic success Inclusion at university UNESP Desempenho acadêmico Inclusão na universidade UNESP |
topic |
Academic success Inclusion at university UNESP Desempenho acadêmico Inclusão na universidade UNESP |
description |
This article has the aim to make a preliminary analyze about the Inclusion Program developed by São Paulo State University (UNESP) through Vacancies Booking Public Basic Education (SRVEBP). More specifically, we looked for making a study about the academic performance and attendance at classes inside groups formed by students who entered through the Universal System, who left public schools and are self-declared black, brown or indigenous, enrolled at UNESP in 2014, 2015, 2016 and 2017. Beyond this, were realized these same analyses at graduation courses of high social demand and courses of low social demand. The data were collected from Graduation System of UNESP (SISGRAD) and the academic performances analyzed through the yield coefficient, weighted media and performance index. In general, the results show that there are not relevant difference between the academic performance of students who entered through Universal System and those who entered through SRVEBP. However, a higher coefficient of variation was observed in the groups analyzed in courses with low social demand. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-18 2021-07-14T10:46:50Z 2021-07-14T10:46:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772020000300010 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas). Publicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO)., v. 25, n. 03, p. 701-723, 2020. 1414-4077 1982-5765 http://hdl.handle.net/11449/212894 10.1590/S1414-40772020000300010 S1414-40772020000300701 S1414-40772020000300701.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772020000300010 http://hdl.handle.net/11449/212894 |
identifier_str_mv |
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas). Publicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO)., v. 25, n. 03, p. 701-723, 2020. 1414-4077 1982-5765 10.1590/S1414-40772020000300010 S1414-40772020000300701 S1414-40772020000300701.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
701-723 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Publicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO). |
publisher.none.fl_str_mv |
Publicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO). |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128764897394688 |