A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/138544 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-04-2016/000863842.pdf |
Resumo: | This research belongs to the research line of Education Process, differences and values, from the Post-graduation Program in Education of the FCT-UNESP of Presidente Prudente, and it aims to reflect on the female representation in textbooks made by the Education Secretary of São Paulo to high school. It is aimed, through the use of feminist line of thought, problematize the hegemonic gender representation which reiterate and emphasize prejudice and inequality attitudes between men and women. It reflects, through Feminist Studies, about the possibilities of doing a pedagogical action originated from a perspective that breaks with the patriarchal bias, showing the important of the feminist line of thought as a possibility to problematize the gender relations. We discuss the Feminist Literary Criticism as a theoretical and criticism tool which enables identify the gender stereotypes present in literary books that are part of the Student's Portuguese and Literature Textbook of high school. It was elaborated an analysis of texts presented in these textbooks, presenting how the material is structured, and narrating the public policies that motivated the confection of these textbook. Finally, it is presented the results of the analysis and the reflection on the importance of problematizing the gender in order to the accomplishment of a fairer and more inclusive pedagogy to all member of the school community |
id |
UNSP_ec3766bd609fe585f1437d40b4f74904 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/138544 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São PauloEducaçãoEnsinoFeminismoMaterial didáticoIdentidade sexualTheachingThis research belongs to the research line of Education Process, differences and values, from the Post-graduation Program in Education of the FCT-UNESP of Presidente Prudente, and it aims to reflect on the female representation in textbooks made by the Education Secretary of São Paulo to high school. It is aimed, through the use of feminist line of thought, problematize the hegemonic gender representation which reiterate and emphasize prejudice and inequality attitudes between men and women. It reflects, through Feminist Studies, about the possibilities of doing a pedagogical action originated from a perspective that breaks with the patriarchal bias, showing the important of the feminist line of thought as a possibility to problematize the gender relations. We discuss the Feminist Literary Criticism as a theoretical and criticism tool which enables identify the gender stereotypes present in literary books that are part of the Student's Portuguese and Literature Textbook of high school. It was elaborated an analysis of texts presented in these textbooks, presenting how the material is structured, and narrating the public policies that motivated the confection of these textbook. Finally, it is presented the results of the analysis and the reflection on the importance of problematizing the gender in order to the accomplishment of a fairer and more inclusive pedagogy to all member of the school communityPertencente à linha de pesquisa Processos Formativos, diferenças e valores, do Programa de pós-graduação em Educação da FCT-UNESP de Presidente Prudente, esta pesquisa tem como finalidade refletir sobre as representações femininas no material didático confeccionado pela Secretaria Estadual de Educação de São Paulo para o Ensino Médio. Objetivamos, através da utilização das correntes de pensamento feministas, problematizar as representações hegemônicas de gênero que reiteram e enfatizam atitudes de preconceito e desigualdades entre homens e mulheres. Refletimos, por meio dos Estudos Feministas, sobre as possibilidades de realização de um fazer pedagógico a partir de uma perspectiva que rompa com o viés patriarcal; apresentando a importância da corrente de pensamento feminista como possibilidade de problematização das relações de gênero. Discutimos a Crítica Literária Feminista como ferramenta teórica e crítica que possibilita identificar os estereótipos de gênero presentes nos textos literários que compõe os Cadernos do/a Aluno/a de Língua Portuguesa e Literatura do Ensino Médio. Elaboramos uma análise dos textos que compõe os Cadernos do/a Aluno/a de Língua Portuguesa e Literatura, apresentando o modo como o material é estruturado, e narrando as iniciativas públicas que motivaram a confecção dos manuais didáticos. Por fim, apresentamos os resultados das análises e refletimos sobre a importância de problematizações acerca do gênero para a realização de uma pedagogia mais justa e inclusiva a todos/as os/as membros/as da comunidade escolarUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ribeiro, Arilda Inês Miranda [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ponciano, Jéssica Kurak [UNESP]2016-05-17T16:51:51Z2016-05-17T16:51:51Z2015-11-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis174 f. : il.application/pdfPONCIANO, Jéssica Kurak. A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo. 2015. 174 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.http://hdl.handle.net/11449/138544000863842http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-04-2016/000863842.pdf33004129044P60145582434192657Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-20T12:44:32Zoai:repositorio.unesp.br:11449/138544Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:37:06.852581Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo |
title |
A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo |
spellingShingle |
A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo Ponciano, Jéssica Kurak [UNESP] Educação Ensino Feminismo Material didático Identidade sexual Theaching |
title_short |
A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo |
title_full |
A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo |
title_fullStr |
A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo |
title_full_unstemmed |
A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo |
title_sort |
A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo |
author |
Ponciano, Jéssica Kurak [UNESP] |
author_facet |
Ponciano, Jéssica Kurak [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ribeiro, Arilda Inês Miranda [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ponciano, Jéssica Kurak [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ensino Feminismo Material didático Identidade sexual Theaching |
topic |
Educação Ensino Feminismo Material didático Identidade sexual Theaching |
description |
This research belongs to the research line of Education Process, differences and values, from the Post-graduation Program in Education of the FCT-UNESP of Presidente Prudente, and it aims to reflect on the female representation in textbooks made by the Education Secretary of São Paulo to high school. It is aimed, through the use of feminist line of thought, problematize the hegemonic gender representation which reiterate and emphasize prejudice and inequality attitudes between men and women. It reflects, through Feminist Studies, about the possibilities of doing a pedagogical action originated from a perspective that breaks with the patriarchal bias, showing the important of the feminist line of thought as a possibility to problematize the gender relations. We discuss the Feminist Literary Criticism as a theoretical and criticism tool which enables identify the gender stereotypes present in literary books that are part of the Student's Portuguese and Literature Textbook of high school. It was elaborated an analysis of texts presented in these textbooks, presenting how the material is structured, and narrating the public policies that motivated the confection of these textbook. Finally, it is presented the results of the analysis and the reflection on the importance of problematizing the gender in order to the accomplishment of a fairer and more inclusive pedagogy to all member of the school community |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-11-26 2016-05-17T16:51:51Z 2016-05-17T16:51:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PONCIANO, Jéssica Kurak. A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo. 2015. 174 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015. http://hdl.handle.net/11449/138544 000863842 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-04-2016/000863842.pdf 33004129044P6 0145582434192657 |
identifier_str_mv |
PONCIANO, Jéssica Kurak. A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo. 2015. 174 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015. 000863842 33004129044P6 0145582434192657 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/138544 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-04-2016/000863842.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
174 f. : il. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128836149182464 |