Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2161 http://hdl.handle.net/11449/8373 |
Resumo: | The school culture reveals an organization, over all in terms of the distribution of the contents throughout the different levels of education. However, the Physical Education does not have its contents systemized, that is, there are no clearly definite criteria that can assist the teacher in the curricular organization, as well as, are restricted the didactic books of reference for the area. So, the aim of this study was to try the identification of relevant contents for the teach-learning of the scholar Physical Education pertaining of 1(a) to 4(a) series, as well as, a suggestion to organize these contents in a systemize form, respecting a pedagogical sequence for the indicated series. Field research was carried out, in which was used the practical experience of two of the authors of this article, that are Physical Education teachers, throughout three years. The data were collected by descriptions and daily of field, of the positive experiences lived by the teachers. |
id |
UNSP_ec780adb3474102c10601a50db6e7a55 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/8373 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciaisSystematization of contents of Physical Education for early seriesSchoolPhysical EducationContentsSystemizeThe school culture reveals an organization, over all in terms of the distribution of the contents throughout the different levels of education. However, the Physical Education does not have its contents systemized, that is, there are no clearly definite criteria that can assist the teacher in the curricular organization, as well as, are restricted the didactic books of reference for the area. So, the aim of this study was to try the identification of relevant contents for the teach-learning of the scholar Physical Education pertaining of 1(a) to 4(a) series, as well as, a suggestion to organize these contents in a systemize form, respecting a pedagogical sequence for the indicated series. Field research was carried out, in which was used the practical experience of two of the authors of this article, that are Physical Education teachers, throughout three years. The data were collected by descriptions and daily of field, of the positive experiences lived by the teachers.A cultura escolar revela uma organização, sobretudo em termos da distribuição dos conteúdos ao longo dos diferentes níveis de ensino. Contudo, a Educação Física não tem seus conteúdos sistematizados, ou seja, não existem critérios claramente definidos que auxiliem os professores na organização curricular, bem como, são bastante restritos os livros didáticos para a área. Assim sendo, este estudo procurou identificar os conteúdos relevantes para o ensino-aprendizagem da Educação Física escolar de 1ª a 4ª séries, bem como, uma sugestão para organizá-los de forma sistematizada, respeitando uma seqüência pedagógica para as seriações já indicadas. Foi realizada pesquisa de campo, na qual se utilizou a experiência prática de duas das autoras do referido artigo, docentes estas que atuavam no ensino da Educação Física ao longo de três anos. Os dados foram coletados por meio das descrições, diário de campo, das experiências vivenciadas pelas professoras.Univ Fed Mato Grosso, IE, Programa Posgrad Educ, Cuiaba, MT, BrazilUNESP, Dept Educ Fis, Bauru, SP, BrazilUNESP, Dept Educ Fis, Bauru, SP, BrazilUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de BiociênciasUniv Fed Mato GrossoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Kawashima, Larissa Beraldode Souza, Laura BeraldoFerreira, Lílian Aparecida [UNESP]2014-05-20T13:26:07Z2014-05-20T13:26:07Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject458-468application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2161Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 15, n. 2, p. 458-468, 2009.1980-6574http://hdl.handle.net/11449/8373WOS:000270450900027WOS000270450900027.pdf5593652376712829Web of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMotriz: Revista de Educação Física0,254info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T18:53:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/8373Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:45:49.637994Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais Systematization of contents of Physical Education for early series |
title |
Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais |
spellingShingle |
Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais Kawashima, Larissa Beraldo School Physical Education Contents Systemize |
title_short |
Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais |
title_full |
Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais |
title_fullStr |
Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais |
title_full_unstemmed |
Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais |
title_sort |
Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais |
author |
Kawashima, Larissa Beraldo |
author_facet |
Kawashima, Larissa Beraldo de Souza, Laura Beraldo Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
de Souza, Laura Beraldo Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Univ Fed Mato Grosso Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kawashima, Larissa Beraldo de Souza, Laura Beraldo Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Physical Education Contents Systemize |
topic |
School Physical Education Contents Systemize |
description |
The school culture reveals an organization, over all in terms of the distribution of the contents throughout the different levels of education. However, the Physical Education does not have its contents systemized, that is, there are no clearly definite criteria that can assist the teacher in the curricular organization, as well as, are restricted the didactic books of reference for the area. So, the aim of this study was to try the identification of relevant contents for the teach-learning of the scholar Physical Education pertaining of 1(a) to 4(a) series, as well as, a suggestion to organize these contents in a systemize form, respecting a pedagogical sequence for the indicated series. Field research was carried out, in which was used the practical experience of two of the authors of this article, that are Physical Education teachers, throughout three years. The data were collected by descriptions and daily of field, of the positive experiences lived by the teachers. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-01 2014-05-20T13:26:07Z 2014-05-20T13:26:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2161 Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 15, n. 2, p. 458-468, 2009. 1980-6574 http://hdl.handle.net/11449/8373 WOS:000270450900027 WOS000270450900027.pdf 5593652376712829 |
url |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2161 http://hdl.handle.net/11449/8373 |
identifier_str_mv |
Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 15, n. 2, p. 458-468, 2009. 1980-6574 WOS:000270450900027 WOS000270450900027.pdf 5593652376712829 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Motriz: Revista de Educação Física 0,254 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
458-468 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Web of Science reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129244259155968 |