Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kawashima, Larissa Beraldo
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: de Souza, Laura Beraldo, Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP]
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2161
http://hdl.handle.net/11449/8373
Resumo: The school culture reveals an organization, over all in terms of the distribution of the contents throughout the different levels of education. However, the Physical Education does not have its contents systemized, that is, there are no clearly definite criteria that can assist the teacher in the curricular organization, as well as, are restricted the didactic books of reference for the area. So, the aim of this study was to try the identification of relevant contents for the teach-learning of the scholar Physical Education pertaining of 1(a) to 4(a) series, as well as, a suggestion to organize these contents in a systemize form, respecting a pedagogical sequence for the indicated series. Field research was carried out, in which was used the practical experience of two of the authors of this article, that are Physical Education teachers, throughout three years. The data were collected by descriptions and daily of field, of the positive experiences lived by the teachers.
id UNSP_ec780adb3474102c10601a50db6e7a55
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/8373
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciaisSystematization of contents of Physical Education for early seriesSchoolPhysical EducationContentsSystemizeThe school culture reveals an organization, over all in terms of the distribution of the contents throughout the different levels of education. However, the Physical Education does not have its contents systemized, that is, there are no clearly definite criteria that can assist the teacher in the curricular organization, as well as, are restricted the didactic books of reference for the area. So, the aim of this study was to try the identification of relevant contents for the teach-learning of the scholar Physical Education pertaining of 1(a) to 4(a) series, as well as, a suggestion to organize these contents in a systemize form, respecting a pedagogical sequence for the indicated series. Field research was carried out, in which was used the practical experience of two of the authors of this article, that are Physical Education teachers, throughout three years. The data were collected by descriptions and daily of field, of the positive experiences lived by the teachers.A cultura escolar revela uma organização, sobretudo em termos da distribuição dos conteúdos ao longo dos diferentes níveis de ensino. Contudo, a Educação Física não tem seus conteúdos sistematizados, ou seja, não existem critérios claramente definidos que auxiliem os professores na organização curricular, bem como, são bastante restritos os livros didáticos para a área. Assim sendo, este estudo procurou identificar os conteúdos relevantes para o ensino-aprendizagem da Educação Física escolar de 1ª a 4ª séries, bem como, uma sugestão para organizá-los de forma sistematizada, respeitando uma seqüência pedagógica para as seriações já indicadas. Foi realizada pesquisa de campo, na qual se utilizou a experiência prática de duas das autoras do referido artigo, docentes estas que atuavam no ensino da Educação Física ao longo de três anos. Os dados foram coletados por meio das descrições, diário de campo, das experiências vivenciadas pelas professoras.Univ Fed Mato Grosso, IE, Programa Posgrad Educ, Cuiaba, MT, BrazilUNESP, Dept Educ Fis, Bauru, SP, BrazilUNESP, Dept Educ Fis, Bauru, SP, BrazilUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de BiociênciasUniv Fed Mato GrossoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Kawashima, Larissa Beraldode Souza, Laura BeraldoFerreira, Lílian Aparecida [UNESP]2014-05-20T13:26:07Z2014-05-20T13:26:07Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject458-468application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2161Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 15, n. 2, p. 458-468, 2009.1980-6574http://hdl.handle.net/11449/8373WOS:000270450900027WOS000270450900027.pdf5593652376712829Web of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMotriz: Revista de Educação Física0,254info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T18:53:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/8373Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:45:49.637994Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais
Systematization of contents of Physical Education for early series
title Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais
spellingShingle Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais
Kawashima, Larissa Beraldo
School
Physical Education
Contents
Systemize
title_short Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais
title_full Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais
title_fullStr Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais
title_full_unstemmed Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais
title_sort Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais
author Kawashima, Larissa Beraldo
author_facet Kawashima, Larissa Beraldo
de Souza, Laura Beraldo
Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP]
author_role author
author2 de Souza, Laura Beraldo
Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Univ Fed Mato Grosso
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Kawashima, Larissa Beraldo
de Souza, Laura Beraldo
Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv School
Physical Education
Contents
Systemize
topic School
Physical Education
Contents
Systemize
description The school culture reveals an organization, over all in terms of the distribution of the contents throughout the different levels of education. However, the Physical Education does not have its contents systemized, that is, there are no clearly definite criteria that can assist the teacher in the curricular organization, as well as, are restricted the didactic books of reference for the area. So, the aim of this study was to try the identification of relevant contents for the teach-learning of the scholar Physical Education pertaining of 1(a) to 4(a) series, as well as, a suggestion to organize these contents in a systemize form, respecting a pedagogical sequence for the indicated series. Field research was carried out, in which was used the practical experience of two of the authors of this article, that are Physical Education teachers, throughout three years. The data were collected by descriptions and daily of field, of the positive experiences lived by the teachers.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-01
2014-05-20T13:26:07Z
2014-05-20T13:26:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2161
Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 15, n. 2, p. 458-468, 2009.
1980-6574
http://hdl.handle.net/11449/8373
WOS:000270450900027
WOS000270450900027.pdf
5593652376712829
url http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2161
http://hdl.handle.net/11449/8373
identifier_str_mv Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 15, n. 2, p. 458-468, 2009.
1980-6574
WOS:000270450900027
WOS000270450900027.pdf
5593652376712829
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Motriz: Revista de Educação Física
0,254
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 458-468
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências
dc.source.none.fl_str_mv Web of Science
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129244259155968