A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-40422009000100040 http://hdl.handle.net/11449/25911 |
Resumo: | Mental models play an important role in the evolution of an individual's so-called knowledge. Using such representations, students can explain, foresee, and attribute causality to observed phenomena. In the case of Chemistry, the ability to work mentally with models assumes great importance, due to the microscopic component that is characteristic of this science. With the objective of exploring students' ability to work with models, 27 students of the Chemistry Institute of UNESP were asked to describe the mechanisms of dissolution, in water, of NaCl, HCl and HCN, as well as the partial dissolution of I2. Due to difficulties of access to complex descriptors of these processes, each student was asked to explain the phenomena using words and drawings. The results of these investigations were analyzed, and enabled construction of a framework representing the Chemistry students' theoretical training, especially with respect to their most important transferred skill: an ability to model the physical world. |
id |
UNSP_f5746657edd704afbe4f998c08c7b85f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/25911 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissoluçãoGraduation in chemistry discussed in relation to graduate students' models concerning the phenomenon of dissolutionmental modelsdissolution in waterChemistry educationMental models play an important role in the evolution of an individual's so-called knowledge. Using such representations, students can explain, foresee, and attribute causality to observed phenomena. In the case of Chemistry, the ability to work mentally with models assumes great importance, due to the microscopic component that is characteristic of this science. With the objective of exploring students' ability to work with models, 27 students of the Chemistry Institute of UNESP were asked to describe the mechanisms of dissolution, in water, of NaCl, HCl and HCN, as well as the partial dissolution of I2. Due to difficulties of access to complex descriptors of these processes, each student was asked to explain the phenomena using words and drawings. The results of these investigations were analyzed, and enabled construction of a framework representing the Chemistry students' theoretical training, especially with respect to their most important transferred skill: an ability to model the physical world.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Estadual Paulista Instituto de Química Departamento de Química AnalíticaUniversidade Estadual Paulista Instituto de Química Departamento de Química AnalíticaSociedade Brasileira de QuímicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Karina Aparecida de Freitas Dias de [UNESP]Cardoso, Arnaldo Alves [UNESP]2014-05-20T14:19:37Z2014-05-20T14:19:37Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article237-243application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-40422009000100040Química Nova. Sociedade Brasileira de Química, v. 32, n. 1, p. 237-243, 2009.0100-4042http://hdl.handle.net/11449/2591110.1590/S0100-40422009000100040S0100-40422009000100040WOS:000264017800040S0100-40422009000100040.pdf9165109840414837SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporQuímica Nova0.6460,255info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-05T06:17:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/25911Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:33:02.444111Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução Graduation in chemistry discussed in relation to graduate students' models concerning the phenomenon of dissolution |
title |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução |
spellingShingle |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução Souza, Karina Aparecida de Freitas Dias de [UNESP] mental models dissolution in water Chemistry education |
title_short |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução |
title_full |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução |
title_fullStr |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução |
title_full_unstemmed |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução |
title_sort |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução |
author |
Souza, Karina Aparecida de Freitas Dias de [UNESP] |
author_facet |
Souza, Karina Aparecida de Freitas Dias de [UNESP] Cardoso, Arnaldo Alves [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso, Arnaldo Alves [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Karina Aparecida de Freitas Dias de [UNESP] Cardoso, Arnaldo Alves [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mental models dissolution in water Chemistry education |
topic |
mental models dissolution in water Chemistry education |
description |
Mental models play an important role in the evolution of an individual's so-called knowledge. Using such representations, students can explain, foresee, and attribute causality to observed phenomena. In the case of Chemistry, the ability to work mentally with models assumes great importance, due to the microscopic component that is characteristic of this science. With the objective of exploring students' ability to work with models, 27 students of the Chemistry Institute of UNESP were asked to describe the mechanisms of dissolution, in water, of NaCl, HCl and HCN, as well as the partial dissolution of I2. Due to difficulties of access to complex descriptors of these processes, each student was asked to explain the phenomena using words and drawings. The results of these investigations were analyzed, and enabled construction of a framework representing the Chemistry students' theoretical training, especially with respect to their most important transferred skill: an ability to model the physical world. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-01 2014-05-20T14:19:37Z 2014-05-20T14:19:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-40422009000100040 Química Nova. Sociedade Brasileira de Química, v. 32, n. 1, p. 237-243, 2009. 0100-4042 http://hdl.handle.net/11449/25911 10.1590/S0100-40422009000100040 S0100-40422009000100040 WOS:000264017800040 S0100-40422009000100040.pdf 9165109840414837 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-40422009000100040 http://hdl.handle.net/11449/25911 |
identifier_str_mv |
Química Nova. Sociedade Brasileira de Química, v. 32, n. 1, p. 237-243, 2009. 0100-4042 10.1590/S0100-40422009000100040 S0100-40422009000100040 WOS:000264017800040 S0100-40422009000100040.pdf 9165109840414837 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Química Nova 0.646 0,255 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
237-243 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Química |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Química |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129084216049664 |